hanto1 Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Prøv noen turer med 4 voksne , samt full oppakning i halvdårlig Vær. Da vil forbruket fort komme opp i 2L Da finner du også ut om båten er stor nok for 4 på langtur. 400 L på 400 bensin hester vil kreve hyppig fylling, ca hver 6 time om du vil ha litt på tanken mellom hver fylling. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Pacuare: Dersom man skal følge regelverk, er det krav om sertifikat for utenriksfart ja. At noen klarer seg uten, vel... kanskje flaks? Jeg var i tyskland i sommer. Det var som å komme til Sverige eller Danmark. Ikke noe innsjekk nødvendig. Viste ikke passene våre til en sjel. I fjor var jeg på Shetland. I Lerwick sjekker man inn i på havnekontoret, trengte ikke pass. De spurte ikke etter papirer på båten. Jeg har kun båtførerbevis. Har ikke andre papirer på båten enn målebrev fra Norlys. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Ida Marie III Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 (redigert) Vær også oppmerksom på at kaptein ombord må i tillegg til den norske båtførerprøven, ha ICC, eventuelt D5LA- sertifikat. For prosedyrer med innsjekk og utsjekk i de forskjellige landene, se www.noonsite.com Noen land er ganske så avslappet, andre er veldig streng på at korrekte prosedyrer følges slavisk. Tullprat, har vært i både Frankrike, Tyskland Nederland, Danmark osv med egen båt, ikke noe innsjekking som du snakker om... I Nederland kan de be om VHF sertifikat vist du har det om bord, noe du bør ha på en slik tur, ved manglende sertifikat kan de forlange VHF demontert.. Tror tilgangen på bensin kan bli et problem for deg, flere av tankanleggene vi var innom hadde bare diesel, slik som i Norge... Du må nok også belage deg på langt flere vente døgn i havn en du forestiller deg.. Været, spesielt i Tyskebukten, kan være sinnsykt.... Redigert 12.August.2016 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Hva gjelder drivstofforbruket så har jeg fått NMEA-kommunikasjon mellom motor og GPS. Simraden regner dermed ut momentanforbruket for meg, og den påstår i allefall at det er 1,05-1.2l/Nm i hastighet på omtrent 22knop. Ved hastighet på 5-6 knop er den nærmere 0.8l/Nm.. Antar da den tar begge motorene i betraktning. Som dere skriver, stemmer det at båten veier 3,5tonn, og har 2x200 hestekrefter. Bør kanskje få verifisert dette litt bedre på en litt kortere tur, og som dere nevner vil det sikkert være naturlig å legge på litt i.f.t. vind og unøyaktig kurs. Kan det ikke stemme med 1,05 - 1,2 l/nm pr motor? Altså rett over 2 l/nm.. Høres ikke avskrekkende/usannsynlig ut det, mtp motorisering Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Hva gjelder drivstofforbruket så har jeg fått NMEA-kommunikasjon mellom motor og GPS. Simraden regner dermed ut momentanforbruket for meg, og den påstår i allefall at det er 1,05-1.2l/Nm i hastighet på omtrent 22knop. Ved hastighet på 5-6 knop er den nærmere 0.8l/Nm.. Antar da den tar begge motorene i betraktning. Som dere skriver, stemmer det at båten veier 3,5tonn, og har 2x200 hestekrefter. Bør kanskje få verifisert dette litt bedre på en litt kortere tur, og som dere nevner vil det sikkert være naturlig å legge på litt i.f.t. vind og unøyaktig kurs. Høres nesten ut til å være per motor. Men min erfaring av utenbordsmotorer i denne størrelsen er gammel totakt, det bruker mye mer. Uansett lett for deg å sjekke. Det værste er vel hard motvind der du må ligge i halvplan. Skjærgårdsjeepen min bruker mye bensin da. Hvordan er lensemulighetene på båten? Risikerer at brytende bølger fyller båten med vann. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Pacuare: Dersom man skal følge regelverk, er det krav om sertifikat for utenriksfart ja. At noen klarer seg uten, vel... kanskje flaks? Hadde det vært krav om sertifikat for utenriksfart er jeg helt sikker på at jeg hadde hørt om det. På Norske båter under 15 meter har jeg aldri hørt om dette kravet. Det hadde klart vært en snakkis i miljøet. Kjenner en del som seiler langt uten sertifikater. Har du hørt om noen som har hatt behov? Bøyer meg hvis du finner linker til offisielle sider, er så nerd at jeg stoler mer på lover og forskrifter samt dommer. Alltid en risiko for å finne en kjip paragrafrytter som tolker lovene feil, men på denne turen er sertifikat det minste problemet. Jeg har ingen planer om å få noen sertifikater, kommer til å forstette å seile langt. Kan det kalles flaks hvis ingen har blitt spurt? Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Info om ICC finnes blant annet her: http://www.norsktest.no/bfp/icc/#1.1: Og fra England: http://www.rya.org.uk/infoadvice/boatingabroad/icc/Pages/icc.aspx Når det gjelder innsjekk og utsjekk ved kryssing av landegrenser, forholder jeg meg til info jeg har fått direkte fra bl.a. politiet og tollvesenet i Norge, og fra noonsite. Om dette er tullprat, eller om man velger å ikke følge dette, får være opptil hver og en å vurdere. Et praktisk eksempel: Når jeg skal gå fra England til Norge, krever politiet forhåndsinfo om mannskapsliste og info om beregnet ankomsttid og første havn, for å avgjøre om det blir kontroll av fartøy og mannskap eller ikke. For min del stopper diskusjonen her. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 For min del stopper diskusjonen her. He-he, vi får se da Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 (redigert) r2d290; Som en referanse - Jeg har en Suzuki DF300 på en Ibiza 26TC (2300kg), jeg bruker på fullt (85l/t)2,0l/nm v/43knop. Kruser på 25-27 knop (36l/t) med ett forbruk på ca.1,35l/nm. Vil tro at du på fullt bruker ca 115l/t? Kanskje mer, da virkningsgraden på ett smalt skrog går noe ned med dobbelinstallasjon. Det betyr, satt litt på spissen, at du i raliteten har 3 timer på full fart + sikkerhetsmargin. Du kommer nok lengre pr nm ved å gå ned på farten, vil tippe at du seiler 200nm på hver tank på økonomifart da har du en god sikkerhetsmargin igjen på tanken. Redigert 12.August.2016 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Et praktisk eksempel: Når jeg skal gå fra England til Norge, krever politiet forhåndsinfo om mannskapsliste og info om beregnet ankomsttid og første havn, for å avgjøre om det blir kontroll av fartøy og mannskap eller ikke. Er ikke dette tollklareringen? Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Nei, kun politi/immigrasjon. Tollvesenet skal ha separat info og vi er bedt om å ta telefonkontakt med tollvesenet ved ankomst til norsk farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Hvor, og når har du blitt stoppet i EU, i din egen båt, for avklaring av papirer og innsjekk som du sier ?? Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Info om ICC finnes blant annet her: http://www.norsktest.no/bfp/icc/#1.1: Og fra England: http://www.rya.org.uk/infoadvice/boatingabroad/icc/Pages/icc.aspx Når det gjelder innsjekk og utsjekk ved kryssing av landegrenser, forholder jeg meg til info jeg har fått direkte fra bl.a. politiet og tollvesenet i Norge, og fra noonsite. Om dette er tullprat, eller om man velger å ikke følge dette, får være opptil hver og en å vurdere. Et praktisk eksempel: Når jeg skal gå fra England til Norge, krever politiet forhåndsinfo om mannskapsliste og info om beregnet ankomsttid og første havn, for å avgjøre om det blir kontroll av fartøy og mannskap eller ikke. For min del stopper diskusjonen her. Husk at dette er snakk om lystbåt, ikke et svært skip.... Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
mask Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Nei, kun politi/immigrasjon. Tollvesenet skal ha separat info og vi er bedt om å ta telefonkontakt med tollvesenet ved ankomst til norsk farvann. Ok, takk for svar.. Det som du nevner med ICC har jeg også hørt av andre som har leid seg båt i utlandet ifm ferieopphold. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Hva gjelder drivstofforbruket så har jeg fått NMEA-kommunikasjon mellom motor og GPS. Simraden regner dermed ut momentanforbruket for meg, og den påstår i allefall at det er 1,05-1.2l/Nm i hastighet på omtrent 22knop. Ved hastighet på 5-6 knop er den nærmere 0.8l/Nm.. Antar da den tar begge motorene i betraktning. Som dere skriver, stemmer det at båten veier 3,5tonn, og har 2x200 hestekrefter. Bør kanskje få verifisert dette litt bedre på en litt kortere tur, og som dere nevner vil det sikkert være naturlig å legge på litt i.f.t. vind og unøyaktig kurs. . Ja det er nok pr motor så mitt estimat om 2 l/nm lenger opp, som eg fikk kjeft for, stemmer visst ganske bra likevel. 3500 kg er bare båten så kommer motorene og vann/septik, bensin samt 4 voksne i tillegg. Og med 'bare' 400 liter tank og 400 hk så kommer du ikkje så langt pr fylling. Blir vel et fat på dekk og for 400 l minus marginer blir ikkje så stritt. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Har vært i Sverige og Danmark mange ganger de siste 10 årene. I år var vi også innom Flensburg i Tyskland. Har aldri blitt anmodet om å følge spesielle ankomst og/eller toll prosedyrer. Har også blitt stoppet av tollbåten i Norge 4-5 ganger. Har da betalt importavgift der og da for det jeg hadde med utover kvotene. De hadde også med seg kortterminal ombord. Da vi ankom Flensburg var det mange utenlandske fritidsbåter som kom samtidig med oss. Tysk kystvakt / politi kjørte forbi oss flere ganger men viste ingen tegn til å gjøre noe ifm. vår ankomst. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 https://www.gov.uk/government/publications/notice-8-sailing-your-pleasure-craft-to-and-from-the-uk/notice-8-sailing-your-pleasure-craft-to-and-from-the-uk Dette er en offisell link, beskriver hva du skal gjøre når du kommer til UK. Fra Norge behøver du ikke å gjøre noe med toll. På første havn har du imigration, vi spurte der og de hjalp oss med å fakse over ett skjema med navn og passnummer. Behøver ikke å si i fra. Men ser at vi misset en innsjekk fra kanaløyene. Sto ikke noe om krav om sertifikat, så hvis det er krav kommer det vel ikke fra offisielle myndigheter. Kommersielle linker som tjener penger på testing stoler jeg ikke på. Det som begynner på gov.uk stoler jeg på. Samme som lovdata i norge. Link gjerne til en offisiell norsk side der det er krav om lystbåter rapporterer mannskapsliste og beregnet ankomsttid til Norge til norsk politi, norske borgere i lystfartøy fra EU land. Jeg har aldri gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Det var svaret jeg fikk på email fra politiet i Bergen, etter jeg rettet en direkte forespørsel om gjeldende prosedyrer for innsjekk ved ankomst fra et land utenfor shengen. Har ingen link som kan verken bekrefte eller avkrefte dette. (Men antar det finnes på lovdata) Og ja, det gjelder fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Nei, kun politi/immigrasjon. Tollvesenet skal ha separat info og vi er bedt om å ta telefonkontakt med tollvesenet ved ankomst til norsk farvann. leste om dette for et pr år siden (på nettsidene til udi trorjeg det var). sendte en mail og spurte hvor mange slike tillatelser de innvilger pr år (2011 var dette tror jeg): "Jeg lurer på hvor mange tillatelser til lystseilas i norsk territorialfarvann dere har utstedt så langt i år, fordelt på hhv. visumpliktige og ikke-visumpliktige lystseilere?" Udi svarte: "Ingen har fått denne type tillatelse de siste årene." Er det ikke herlig, dere ... ? Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Da jeg lå i Lerwick havn på Shetland i fjor sommer lå det en del andre norske båter der. Tviler på at mange av de, om noen i det hele tatt søkte om å få seile tilbake til Norge. Jeg gjorde det hvertfall ikke. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
r2d290 Svart 12.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Hmm. Ja, innser ved et praktisk eksempel på en tur jeg hadde nylig at forbruket jeg har nevnt nok kun gjelder per motor. Det var da fryktelig ergelig. Hmm, da tror jeg nok jeg må legge planen litt død :/ Uansett veldig takknemmelig for tilbakemeldingene! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 (redigert) Tror du skal ha rimelig uflaks om du blir avkrevd noe som helst av dokumentasjon ut over båtpapirer. Vi har seilt utenriks gjennom mer enn tjue land i to år uten å vise noe annet enn pass og båtkortet fra småbåtregisteret. I Europa trenger du ikke sjekke inn/ut. Vi spurte tollerene i Dublin om det var nødvendig. De sa at nei, de kommer om bord om de er interessert. Ellers er det bare å reise rundt som man vil. Har hatt tollere om bord tre ganger i Europa. De har bare sett på papirene våre og fylt ut noen skjema. To ganger har de sett litt under dekk, men bare åpnet lugardørene og noen skuffer. Alkohol og slikt driter de i. Er vel på jakt etter store mengder narkotika eller mennesker. Har også vært på Shetland tre ganger. Man bare fyller ut et skjema på havnekontoret. Trenger ikke vise pass eller noe som helst. Om noen har opplevd å bli avkrevd ICC eller andre papirer, vil jeg gjerne høre om det. Redigert 12.August.2016 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Tom Rør Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Jeg ble stoppet av tollen i Rotterdam i 2010, og de var kun interressert i pass og papirer på båten. Lette sikkert etter smuglervarer :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Når det gjelder forbruk så er det lett å sjekke. Full tank, få med tre-fire kompiser for å simelere last, legg deg i marsfart og kjør en målt strekning tur retur. Fyll tanken igjen og del liter på totaldistansen. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Ida Marie III Svart 13.August.2016 Link til dette innlegget Svart 13.August.2016 Hmm. Ja, innser ved et praktisk eksempel på en tur jeg hadde nylig at forbruket jeg har nevnt nok kun gjelder per motor. Det var da fryktelig ergelig. Hmm, da tror jeg nok jeg må legge planen litt død :/ Uansett veldig takknemmelig for tilbakemeldingene! Det tror jeg er en klok beslutning, jeg hadde aldri ville tatt den turen med påhenger... Og jeg har gått der.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.