Jump to content

Jotun kan nå bevise at avansert – og dyrt - bunnstoff er bedre ?!


LeviCorsair

Recommended Posts

http://www.tu.no/artikler/motorstoy-ga-bedre-bunnstoff-for-skip/350136

 

Det er vel ikke akkurat snakk om bunnstoff for fritidsbåter men....  :sailing:

 

 

"""SANDEFJORD: I 2008 var forskerne hos Jotun overbevist om at de hadde kommet fram til et bunnstoff som hindret groing langt bedre enn tidligere generasjoner, uansett fabrikant.

Problemet var å bevise det og å få rederiene til å betale litt mer for den mer sofistikerte og bedre «malingen»."""

Men kanskje "teknologien" drypper ned til oss som ikke har et eget rederi også.. :pray:  :giggle:

 

 

 

 

 

Link to post

Beviset ligger i at man sjekker trykk på akslingen på fremdrift og fart gjennom vannet og finner hvilken motstand som bunnstoffet utgjør. De er med å dele på oppsiden med lengre tid mellom behov for nytt bunnstoff. Og ja det er penger i å ha bedre produkter i dette markedet. Og Jotun tar deler av risikoen og den reduserte kostnaden. Så sikre er de på resultatet.

 

-og ja, det er nok data på dette til at de kan bevise at det virker...og oppnådd redusert vedlikeholdskostnad og drivstoffkostnad.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

Kjære snille, har du sjekket hvor mange parametre fra mange sensorer et moderne skip kan gi deg? De måler faktisk trykket på akslingen fra fremdrift, og de måler torque og de måler rotasjonshastighet og de måler vridning i metallet på akslingen med fryktelig mye mer....

 

Så til dere alle; kjør på med ytterligere informasjon og detaljer om dere opplever at det gir mening!

 

Det lages relativt store modeller for å vise hva regnestykket er for besparelsen. Bare for å vise litt; selvsagt må de vite vind og bølgers påvirkning på skroget for å vite hva som skjer mellom fremdrift (trykk) og hastighet gjennom vannet. De har fysikere og matematiskere med doktorgrader som jobber med dette for å få "rett svar". Et utrolig spennede konsept der Jotun er fremst i verden - enn så lenge!

 

Så bare kjør på!

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

Et mål for torque får man ved å lime på en strekklapp på akslingen og måle hvor mye den vrir seg. Data for akslingen ligger inne i systemet. Da kan man lese ut dreiemoment. Farten får man fra en EM logg. Da har man alle data man trenger.

Gammalt system. Columbus hadde det på Santa Maria.

International har et lignende malingsystem. Så vidt jeg husker brukes det på fergene i sambandet Halhjem-Sandvikvåg. Det er relativt raske pendelferger, så det er viktig med vannstrømmen rundt båten.

Det er bare litt slim som kan spyles av en gang i året. Merkelig stoff. Når bunnen har tørket, er de litt klisne å ta på.

Ellers er det å bemerke at Adblocker er blitt et problem for pressa. Derfor dukker en del reklame opp som artikler. 

Link to post

De måler faktisk trykket på akslingen fra fremdrift, og de måler torque og de måler rotasjonshastighet og de måler vridning i metallet på akslingen med fryktelig mye mer....

 

Dersom du gidder å lete frem dokumentasjonen fra Kyma som har gjort målingene, så vil du se at de måler vridning i aksling (som Mulligan også påpeker her).

Dataen de får da brukes til å beregne tilført propell-effekt, som igjen kan brukes til å beregne fremdriftseffekt (og skrogmotstand som igjen kan leses som "trykk" i trykklager). 

Link to post

http://www.green4sea.com/hull-and-propeller-efficiency-monitoring/

 

ikke alle skip er like...

konseptet er altså å dele en økonomisk forbedring mellom den som betaler for driften av skipet med den som lager bunnstoffet. Ikke så dumt! Det setter store krav til evne til å måle forbedringen/ytelsen og ikke minst å overvåke prosessen med påføring av bunnstoffet. Flott endring fra kun å selge bunnstoff!

 

Jeg var ikke klar over at Colombus hadde samme avtale med Ferdinand og Isabella av Spania ,og hvem det kan ha vært som leverte bunnstoffet til Santa Maria. Men jeg bruker heller ikke wikipedia til så mye... :giggle:

Link to post

Greia her er vel ikke hvor vanskelig det er å måle, isolert sett. Er som alle over sier, torque i aksling vs fart på skuta. Til lettere skuta går i vannet, jo mindre torque trengs for en gitt hastighet.

Torque er jo "rimelig linjært" med drivstoff-forbruk, men ikke helt. Der er det en variabel til som skipseier kan optimalisere, dersom motor ligger i ett gunstig effektområde, så bruker den mindre drivstoff. Samme med propellen, den har også en kurve for effekt, noen turtall/pitch er mer effektive enn andre. Nok en variabel som må taes hensyn til om en skal beregne effekten av bunnstoff.

I tillegg kommer dyptgående og trim, som påvirker skutas motstand i vannet. To variabler til, som må hensyntas om en skal beregne bunnstoffets effekt.

Og til sist kommer vær...som er rimelig uforutsigbart...

 

Til sammen ender en opp med "big data", og en kan med disse bygge seg regnestykker om hvor mye været utgjør, hva er trim, hva er skrogets profil mtp motstand vs fart osv. Og da kan en sammenlikne data fra år tilbake med liknende forhold, og se om det er endring, og hvor mye.

Er flere leverandører av slik software og hardware som trengs for å gjøre slike beregninger, også for å optimalisere skipets andre systemer for best mulig drifstofføknomi. Til dette trengs mer enn bare torque og fart, selv om det kun er det som trengs i teorien om en alltid går samme fartsmil, i samme vær og strøm, med lik last.

 

Det spennende med denne teknologien som trengs for å måle slikt, er at det er endel store, norske leverandører som er langt fremme i dette, og kan sy isammen masse data fra masse sensorer og systemer ombord, og gi mannskap og redere assistanse i hvordan de skal utnytte skutas systemer mest mulig effektivt, og spare fuel. Dette er med på å holde Norge i førersetet tekonogisk, og å gi de rederene som installerer slikt utstyr konkurransefortrinn.

 

TA

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...