LeviCorsair Startet 12.August.2016 Link til dette innlegget Startet 12.August.2016 http://www.tu.no/artikler/motorstoy-ga-bedre-bunnstoff-for-skip/350136 Det er vel ikke akkurat snakk om bunnstoff for fritidsbåter men.... """SANDEFJORD: I 2008 var forskerne hos Jotun overbevist om at de hadde kommet fram til et bunnstoff som hindret groing langt bedre enn tidligere generasjoner, uansett fabrikant. Problemet var å bevise det og å få rederiene til å betale litt mer for den mer sofistikerte og bedre «malingen».""" Men kanskje "teknologien" drypper ned til oss som ikke har et eget rederi også.. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
alfaalfa Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 (redigert) Beviset ligger i at man sjekker trykk på akslingen på fremdrift og fart gjennom vannet og finner hvilken motstand som bunnstoffet utgjør. De er med å dele på oppsiden med lengre tid mellom behov for nytt bunnstoff. Og ja det er penger i å ha bedre produkter i dette markedet. Og Jotun tar deler av risikoen og den reduserte kostnaden. Så sikre er de på resultatet. -og ja, det er nok data på dette til at de kan bevise at det virker...og oppnådd redusert vedlikeholdskostnad og drivstoffkostnad. Redigert 12.August.2016 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Beviset ligger i at man sjekker trykk på akslingen på fremdrift og fart gjennom vannet og finner hvilken motstand som bunnstoffet utgjør. Litt flisespikkeri: Det er nok vridningen i akslingen (torque) de måler, og ikke "trykket" i trykklageret. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 (redigert) Kjære snille, har du sjekket hvor mange parametre fra mange sensorer et moderne skip kan gi deg? De måler faktisk trykket på akslingen fra fremdrift, og de måler torque og de måler rotasjonshastighet og de måler vridning i metallet på akslingen med fryktelig mye mer.... Så til dere alle; kjør på med ytterligere informasjon og detaljer om dere opplever at det gir mening! Det lages relativt store modeller for å vise hva regnestykket er for besparelsen. Bare for å vise litt; selvsagt må de vite vind og bølgers påvirkning på skroget for å vite hva som skjer mellom fremdrift (trykk) og hastighet gjennom vannet. De har fysikere og matematiskere med doktorgrader som jobber med dette for å få "rett svar". Et utrolig spennede konsept der Jotun er fremst i verden - enn så lenge! Så bare kjør på! Redigert 12.August.2016 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Et mål for torque får man ved å lime på en strekklapp på akslingen og måle hvor mye den vrir seg. Data for akslingen ligger inne i systemet. Da kan man lese ut dreiemoment. Farten får man fra en EM logg. Da har man alle data man trenger. Gammalt system. Columbus hadde det på Santa Maria. International har et lignende malingsystem. Så vidt jeg husker brukes det på fergene i sambandet Halhjem-Sandvikvåg. Det er relativt raske pendelferger, så det er viktig med vannstrømmen rundt båten. Det er bare litt slim som kan spyles av en gang i året. Merkelig stoff. Når bunnen har tørket, er de litt klisne å ta på. Ellers er det å bemerke at Adblocker er blitt et problem for pressa. Derfor dukker en del reklame opp som artikler. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 De måler faktisk trykket på akslingen fra fremdrift, og de måler torque og de måler rotasjonshastighet og de måler vridning i metallet på akslingen med fryktelig mye mer.... Dersom du gidder å lete frem dokumentasjonen fra Kyma som har gjort målingene, så vil du se at de måler vridning i aksling (som Mulligan også påpeker her). Dataen de får da brukes til å beregne tilført propell-effekt, som igjen kan brukes til å beregne fremdriftseffekt (og skrogmotstand som igjen kan leses som "trykk" i trykklager). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Dette med fysikken er kjempeinteressant. Hvor mye energi jeg dytter inn i propellen på Hulda kommer ut som tall på en kassalapp når jeg fyller diesel. Korrelasjonen er eksponentiell. Nå går Hulda på tredje året uten å ha vært på land. Null groe der det fremdeles er bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 12.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Hulda er heldig - hva slags bunnstoff har du ? Jeg håper hvertfall at "oppskriften" som brukes også kommer for fritidsbåter - blir sikkert dyrere ja, men hadde jo vært fint hvis det blir nok å bunnstoffe hvert 4-5-6 år.... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
alfaalfa Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 http://www.green4sea.com/hull-and-propeller-efficiency-monitoring/ ikke alle skip er like... konseptet er altså å dele en økonomisk forbedring mellom den som betaler for driften av skipet med den som lager bunnstoffet. Ikke så dumt! Det setter store krav til evne til å måle forbedringen/ytelsen og ikke minst å overvåke prosessen med påføring av bunnstoffet. Flott endring fra kun å selge bunnstoff! Jeg var ikke klar over at Colombus hadde samme avtale med Ferdinand og Isabella av Spania ,og hvem det kan ha vært som leverte bunnstoffet til Santa Maria. Men jeg bruker heller ikke wikipedia til så mye... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Det er ikke vanskelig å måle dette med permanent montert strekklapp og en EM logg. Med samme trim på båten klarer Chiefen dette utmerket på egen hånd. Malinginspektøren er heller ikke noe nytt. Han treffer du på overalt hvor båter er i dokk. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 se ellers IMO http://www.imo.org/en/OurWork/Environment/PollutionPrevention/AirPollution/Pages/Technical-and-Operational-Measures.aspx Verden går videre. Men det er ikke noe nytt. Det er slik det alltid har vært. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Gammalt system. Columbus hadde det på Santa Maria. Hadde Columbus aksling i Santa Maria??? Det visste jeg ikke!:-o Var det Iveco motor han hadde da? Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Mulligan Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Nei. Hispano-Suiza. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Den koblingsboksen du har på tegningen din Mulligan, er vel en Hottingerforsterker el.l.? Ellers har det forresten kommet mye fiffig elektronikk til slike målinger de siste årene. Men tilbake til super-bunnstoffet: Er det noen som har prøvd 'oppfinnelsen'? Ikke noe for småbåter? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
trulsant Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Greia her er vel ikke hvor vanskelig det er å måle, isolert sett. Er som alle over sier, torque i aksling vs fart på skuta. Til lettere skuta går i vannet, jo mindre torque trengs for en gitt hastighet. Torque er jo "rimelig linjært" med drivstoff-forbruk, men ikke helt. Der er det en variabel til som skipseier kan optimalisere, dersom motor ligger i ett gunstig effektområde, så bruker den mindre drivstoff. Samme med propellen, den har også en kurve for effekt, noen turtall/pitch er mer effektive enn andre. Nok en variabel som må taes hensyn til om en skal beregne effekten av bunnstoff. I tillegg kommer dyptgående og trim, som påvirker skutas motstand i vannet. To variabler til, som må hensyntas om en skal beregne bunnstoffets effekt. Og til sist kommer vær...som er rimelig uforutsigbart... Til sammen ender en opp med "big data", og en kan med disse bygge seg regnestykker om hvor mye været utgjør, hva er trim, hva er skrogets profil mtp motstand vs fart osv. Og da kan en sammenlikne data fra år tilbake med liknende forhold, og se om det er endring, og hvor mye. Er flere leverandører av slik software og hardware som trengs for å gjøre slike beregninger, også for å optimalisere skipets andre systemer for best mulig drifstofføknomi. Til dette trengs mer enn bare torque og fart, selv om det kun er det som trengs i teorien om en alltid går samme fartsmil, i samme vær og strøm, med lik last. Det spennende med denne teknologien som trengs for å måle slikt, er at det er endel store, norske leverandører som er langt fremme i dette, og kan sy isammen masse data fra masse sensorer og systemer ombord, og gi mannskap og redere assistanse i hvordan de skal utnytte skutas systemer mest mulig effektivt, og spare fuel. Dette er med på å holde Norge i førersetet tekonogisk, og å gi de rederene som installerer slikt utstyr konkurransefortrinn. TA Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 (redigert) Jeg greier meg med en 2,5 l selvpolerende fra Maritim. Tynner den litt og påfører sparsomt med korthåret rulle . Det holder til seilbåten 35', finmasteren 490 og gh14 i to år. Tror jotun skal forske mye før de finner noe mer kosteffektivt eller miljøvennlig alternativ. Redigert 12.August.2016 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.