Jump to content

Nybegynnerspørsmål om seilbåt og tekniske ord og uttrykk

Brangelina

Recommended Posts

Hei!

Her kommer helt sikkert noen dumme spørsmål, men jeg er helt ny når det gjelder seiling og båtliv. Here goes:

1. I "Veien til båtførerprøven" står det at jeg trenger en VHF-radio. Må alle seilbåter har dette? Finnes det et alternativ?

2. Hva er seilnummer og hvor finner jeg dette? Den nåværende eier av båten (som jeg skal kjøpe båt av) har ikke kjennskap til dette.

3. Hva er MMSI - og er det relevant for meg og seilbåten min?

4. Skal jeg ha et eget kallesignal?

5. Jeg skal ha seilbåten min i Sverige sammen med min onkel. Redningsselskapet gir ID-nummer til båt. Må man ha det, og kan jeg får det til en svensk båt?

5b. Må jeg kanskje ha et svensk ID-nummer? Hvem kontakter jeg for å få dette?

6. Må alle båter forsikres?

7. Hvilke gode nettsider/forumer finnes det for seilbåter?

8. Hvilken forretning bør jeg henvende meg til ved kjøp av båtutstyr (med litt ok priser)? Gjerne et sted som kan gi litt veiledning....:-)

Takk for meg!

Redigert av Brangelina (see edit history)
1. Trenger ikke ha VHF. Mobiltelefon er et alternativ dersom du ikke skal utaskjærs, selv om det ikke utfyller alle funksjonene til en VHF:

2. Seilnummeret er den mest synlige identifikasjonen på en seilbåt. Deltagelse i regatta krever seilnummer i seilet.

3. MMSI er "telefonnummeret" til VHF-radioen. Du får dette dersom du betaler VHF-lisens.

4. Du får dette dersom du betaler VHF-lisens.

6. Må alle båter forsikres? Nei.

8. Biltema har billig utstyr, men ingen veiledning....

Redigert av shipahoy (see edit history)

8. Du har i prinsippet tre ok forretninger for båtutstyr:

Maritim på Billingstad

SeaSea i Bærum (rett ved Biltema)

West System på Alnabru

Så er det flere små spesialbutikker, riggeverksteder, etc. men dette er de største. SeaSea er vanligvis greiest og billigst, men du må ofte shoppe litt rundt for å finne det du leter etter.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

6. Må alle båter forsikres? Nei.

Det er ingen krav til forsikring på båt. Grunnregelen er at din forsikring dekker skade på din båt. Det finnes noe som heter ansvarsforsikring også for båt, men det fungerer ikke på samme måte som med bil. Skjer det noe med din båt, må du selv dekke skaden. om noen har vært uheldig, og kjørt på deg, så dekkes ikke skaden av deres forsikring.

Kasko for en eldre båt som bare brukes/ligger på sjøen om sommeren er stort sett latterlig billig.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

1. ​Nei, det er ingen krav for lystbåter under 15 meter når det gjelder VHF radiostasjon om bord. Dette gjelder båter registrert i eller tilhørende Norske eller Svenske redere. Følger det med VHF om bord så kan du bruke denne dersom det oppstår nød for deg, ditt mannskap eller din båt. Og eventuelt dersom du hjelper andre i Nød. På kanal 16 gir du beskjed om nød ved å si Mayday 3 ganger. Da vil en kystradiostasjon reagere og veilede deg/assistere deg. Skal du bruke VHF'en til mer ordinært bruk så må du ta en eksamen/lisens, og registrere båten og VHF radioen.

2. Seilnummer forvaltes av Norges Seilforbund, og er kun til for båter som også skal benyttes i regatta.

3. MMSI er VHF nummeret til en spesifikk VHF radio. Du trenger ikke/får ikke  før du har VHF lisens og registrert VHF radio

4. Kun hvis du har VHF lisens og registrert VHF

5. Dersom båten blir kjøpt i Sverige, og ikke har betalt MVA til Norge så kan du eller din onkel ikke seile denne i Norske farvann dersom dere har bostedsadresse i Norge. Toll og Politi sjekker dette ofte i ytre Oslofjord. Blir du tatt er det utrolig kostbart. Ikke bare 25% MVA på en estimert verdi, men også straffetoll på toppen. En Norsk båt kan ei heller ligge i Sverige i mer enn 3 måneder sammenhengende uten at Svenske tollmyndigheter blir interesserte. Her er det mindre risiko, men fortsatt dyrt å bli tatt. Vi som har båtopplag i Sverige legger båtene på tollager. Redningsselskapets båtregister gir bare ID til Norske båter.

5b. Vet ikke.

6.Ansvarsforsikring koster nesten ingenting og beskytter deg mot din egen manglende forståelse for sjørett. Gjør du noe som kan bedømmes som uaktsomt og du skader andre person eller andres båt/utstyr/brygger, så kan du bli erstatningspliktig for millioner i verste tilfelle. Dette gjelder også dersom du gjør noe dumt, som kvester gjester, familie og venner om bord. I henhold til meg er dette en absolutt nødvendig forsikring. Kaskoforsikring er til for at du skal sikre egen båt for det meste som kan skje. Den er billig men mye dyrere enn kun ansvar.   Ikke tenk bilforsikring når det gjelder ansvarsforsikring!

Her er en tenkt situasjon: Jeg har fritidsskipper sertifikat, så jeg er skipper på en Swan 66, som veier 30 tonn. Jeg er på vei å legge til på ytre pir på Aker brygge. Du ligger godt fortøyd og sitter med ankerpilsen i hånden i cockpit. En cruisebåt fra Italienske Costa Cruises har nettopp passert i litt for høy fart og var tvungen til å manøvrere på en slik måte at han skapte store bølger som rullet mot min og din båt. Jeg er en meter unna deg på utsiden i manøvreringen mot brygge, når bølgene kommer og løfter mine 30 tonn inn i skutesiden din. Din båt skvises mellom brygga og 30 tonn båt slik at den blir totalskadet.av kraften som blir påført den. Min båt har også gelcoatskader, men den er bygget for å tåle sine egne 30 tonn, og følgelig vil den klare seg bedre. Har du ikke egen kasko så får du ikke en krone i erstatning fra verken Costa eller meg, og det vil ikke hjelpe å appellere til anstendigheten min. Mye fordi mitt forsikringsselskap ikke vil dekke en krone med mindre jeg var uaktsom. En slik situasjon som her beskrevet vil mest sannsynlig ikke bli tolket som uaktsom. Mange vil si at de selvfølgelig dekker skader de gjør på andres båter ved et hendig uhell...Åja, det gjør de for små gelcoatskader til 2-3 tusen, men så fort vi kommer opp i titalls og hundretalls tusen, så forsvinner den "selvfølgelig dekker jeg skaden" anstendigheten. Da gjelder plutselig sjøretten, og rådene fra forsikringsselskapet. Konklusjonen min er at dersom du verdsetter båten din så har du kaskoforsikring på den verdien du verdsetter båten din til.

7. Mange, men baatplassen er allsidig og har lite tøys for tiden.   

8. Prisene er veldig like i de ulike forretningene, og mye kan kjøpes på Biltema. Når det gjelder Biltema kvalitet så gjør deg dine tanker om korrosjon og driftssikkerhet. Noe er det greit å betale ekstra for, men noe er uvesentlig. Impeller, vifterem dieselfilter og oljefilter kjøper jeg av autorisert forhandler fordi jeg håper og tror det er bedre enn Biltema sitt...men jeg vet ikke :-). Prisforskjellen er heller ikke så avskrekkende.

Det er ingen krav til forsikring på båt. Grunnregelen er at din forsikring dekker skade på din båt. Det finnes noe som heter ansvarsforsikring også for båt, men det fungerer ikke på samme måte som med bil. Skjer det noe med din båt, må du selv dekke skaden. om noen har vært uheldig, og kjørt på deg, så dekkes ikke skaden av deres forsikring.

Kasko for en eldre båt som bare brukes/ligger på sjøen om sommeren er stort sett latterlig billig.

man bør absolutt ha en ansvarsforsikring på sin båt

Båtadvokaten forklarer

http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/10/20/forsikring-av-bater

o kommer du utomlands med båten, så er det ikke norsk rettspraksis som gjeller

Sjøloven kan du lese her

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-06-24-39/KAPITTEL_3-2#KAPITTEL_3-2

det er først ved en ulykkeshendelse §162 som hver part tar sin del.....les også §161

dette er ett så komplisert område, så jeg skulle ikke kunne tenke meg o seile rundt uten ansvarsforsikring.

her kan du lese litt om ulike typer båtskader og hvordan det hanteres i Sverige

http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20090922/forsakra-dig-ratt

S/Y Gunga Din

Apropos bruk av VHF - hvis man kommer over en båt i nød, som ikke selv har VHF og/eller ikke har sendt ut mayday selv, skal man da bruke prosedyren for mayday-relay, eller hvordan håndterer man en slik situasjon ? Å sende et vanlig mayday vil jo i alle tilfelle være galt, for det er jo ikke egen båt som synker.

Og kan man, i kritiske situasjoner, bruke "rød-knappen" (DSC-nødkalling) på andres vegne, som skissert over ?

Redigert av HerrPedersen (see edit history)

Ser det slik at om man er i nød selv brukes mayday, uansett apparat. For overnevte senario vurderer jeg det sik at mayday relay brukes, så sant en selv ikke er i nød men bistår andre.

Bruker man sin egen dsc knapp i en annen båt kan det bli litt rot. Dette må isåfall komme tydelig frem ved nødmelding. 

For det siste punktet er vel "kaptein" på båten med den aktuelle dsc knappen som har ansvar men kan tildele denne til andre under oppsyn el.lign, er ikke han der er nestemann på rangen som har ansvar for vhf med lisens, er ikke han der heller kan vel alle som er i nød bruke dsc og da andre med vhf lisens. 

Sum sumarum er det viktigst å få send ut nødmeld og få igang redning ved nød, uansett måte dette blir gjort. I stressende situasjon er det ikke alltid tid å sitte vurdere teoretisk korrekt fremgangsmåte.

Redigert av TB22 (see edit history)

3. MMSI er VHF nummeret til en spesifikk VHF radio. Du trenger ikke/får ikke  før du har VHF lisens og registrert VHF radio

Maritime Mobile Service Identity brukes av alt radioutstyr ombord som har mulighet for identitet. VHF, MF/HF, EPIRB, Mini-C osv

4. Kun hvis du har VHF lisens og registrert VHF

Det er ikke noe krav til at det skal være radiostasjon ombord for å få kjenningsbokstaver.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...