Jump to content

Få båt på 19 fot over fra registrert henger til vugge, uten kran?

DR_Nelson

Recommended Posts

Hei.

Relativt ny i båtlivet. Og har fått båtplass + en gratis plass for vinteropplag til en 19fot.

Eneste er problemet er der vinterlagringen er, er det ikke mulighet for heising av båten over til vugge.

Prøver å unngå å kjøpe en båthenger til 20 000kr og bare leie de gangene jeg skal ha båten til/fra havnen (2 ganger i året). 

Derfor lurer jeg på om det går å "slide" båten over til en vugge fra hengeren eller bygge noe opp under båten for så å kjøre hengeren ut fra båten?

Redigert av DR_Nelson (see edit history)

Fest hekken på båten i kroken på en annen bil, et tre eller noe annet fast.

Da kan du dra båten av hengeren når du kjører fram.

Men tror du etterhvert vil finne ut at egen båthenger er tingen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har tenkt på det samme selv så kan vel like godt tas i denne tråden som å opprette enda en om stort sett samme tema.

Skal ha 16-foteren på bukker inne i garasjen når jeg skal jobbe med den i høst/vinter og hadde planlagt å rygge inn henger, legge 2-3 jekkestropper rundt båt, og opp rundt bjelekene på garasjens takstoler, jekke litt opp og dra ut henger. Har noen prøvd noe tilsvarende og vet om jekkestroppene vil fungere til å løfte den opp med?

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Slik gjorde jeg det når jeg hadde hentet båten på lånt henger. Dro båten bakover på hengeren ved å binde den fast i en annen bil. Da båten var kommet ett stykke av hengeren la jeg isoporklosser under og fortsatte å dra hengeren unna. Etterhvert en ny isoporkloss under kjølen litt foran midten. Kjøpte egen henger året etter og rygget da hengeren innunder etterhvert som jeg fjernet klossene.

bilde

Siden du baserer deg på leie av båthenger - hvorfor ikke bare leie inn en lastebil med kran også for å løfte båten over ?  Det du kan gjøre, hvis du absolutt ikke vil spandere de 2-3 lappene en kranbil koster, er bygge en solid U-ramme av 4"x4" vertikalt, en solid U-eller H-bjelke av stål som travers, og heise båten opp med en patenttalje fra hengeneren, skyve inn krybben, og senke ned.

De andre forslagene her om å skyve og dytte vil være veldig risikofylt, slik jeg ser det. En 19-foter veier noen kilo, og det kan lett gå galt hvis man forsøker å bakse med så tunge ting manuelt.

Har tenkt på det samme selv så kan vel like godt tas i denne tråden som å opprette enda en om stort sett samme tema.

Skal ha 16-foteren på bukker inne i garasjen når jeg skal jobbe med den i høst/vinter og hadde planlagt å rygge inn henger, legge 2-3 jekkestropper rundt båt, og opp rundt bjelekene på garasjens takstoler, jekke litt opp og dra ut henger. Har noen prøvd noe tilsvarende og vet om jekkestroppene vil fungere til å løfte den opp med?

Ikke bruk jekkestropper, kjøp en "patenttalje", en slik med kjetting i sløyfe, de får man på Biltema eller Jula for en billig penge.  har tatt min 15-foter på ca 600Kg av og på henger/krybbe i garasjen mange ganger, og det går helt fint. Men har aldri stolt på jekkestroppene, har alltid brukt talje.F.eks. http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/loftetaljer/kjettingtalje-334110/

Siden jeg både driver og kjører bil og båter en del på henger, har jeg lært meg det enkleste trikset for og få av ting som sitter litt på hengeren. Bare ta kroken/reimen fra vinsjen rundt en av bjelkene lenger bak på hengeren og så fram til feste framme på bil/båt. Vips så kan du enkelt sveive det av igjen på samme måte som du sveiver det på.

Elektrisk vinsj via ekstra talje for å doble løftekraften og halvere løftehastigheten kan være en mulighet for å løfte lette båter.

En slik vinsj koster ikke så mye men gir bra kontroll på løftet. Men elektriske vinsjer er vanligvis ikke godkjent som løfteredskap.

En 220V elektrisk kjettingtalje er naturligvis best men koster fort en del kroner.

Men denne med 1 tonn var relativt billig. Kan jo kjøpe 2 stk. evt. 2 stk 600 kilos for å enklere løfte en båt både foran og bak.

https://www.vidaxl.no/p/141280/elektrisk-kjettingtalje-1300-w-500999-kg

https://www.vidaxl.no/p/141278/elektrisk-kjettingtalje-1000-w-300600-kg

Her et utvalg rimelige Tetra 220V vinsjer med løftekapasitet 250-1200 kg

http://www.toolfarm.no/?PageID=118

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Metoden til AileenII, eventuelt kombinert med å feste båten som teerex beskriver fungerer utmerket. Ingen grunn til å eksperimentere med jekkestropper eller lignende.

Vel, det kan nok virke, men det kan føre til skader i skroget å bruke brutal makt på denne måten. Løfting er absolutt å foretrekke, og dessuen kreves det opptil flere rørslige karer for å klare å skyve en 19-foter av en tilhenger i horisontal stilling. Har man først prøvd en gang med en kjettingtalje (patenttalje), så vender man ikke tilbake til slitet med manuell buksering av ett tonn båt. Trikset til bmwmaxi var lurt, og hvis man legger wiren gjennom en blokk  bak/på krybben, så går det vel an å få slept skroget over. Men løfting er tingen, egentlig. Lykke til, uten å klemme fingrene :thumbsup:

Jeg festet båtens akterende til et tre og dro båten enkelt av hengeren med bilen.

Så lenge hengerens ruller/hjul er iorden går det lekende lett selv uten røslige karer  :smiley:

Vel, det kan nok virke, men det kan føre til skader i skroget å bruke brutal makt på denne måten. Løfting er absolutt å foretrekke, og dessuen kreves det opptil flere rørslige karer for å klare å skyve en 19-foter av en tilhenger i horisontal stilling. Har man først prøvd en gang med en kjettingtalje (patenttalje), så vender man ikke tilbake til slitet med manuell buksering av ett tonn båt. Trikset til bmwmaxi var lurt, og hvis man legger wiren gjennom en blokk bak/på krybben, så går det vel an å få slept skroget over. Men løfting er tingen, egentlig. Lykke til, uten å klemme fingrene :thumbsup:

Har du en bra henger er jobben å ta den av enkel. Jeg drev tidligere marina og vi tok opp over 100 båter opp til 30 fot og 3 tonn på denne måten hvert år. Det blir ikke mer belastning på skroget en et vanlig hengeropptak.

Har du en bra henger er jobben å ta den av enkel. Jeg drev tidligere marina og vi tok opp over 100 båter opp til 30 fot og 3 tonn på denne måten hvert år. Det blir ikke mer belastning på skroget en et vanlig hengeropptak.

Ok, "I stand corrected" som det heter. Jeg har alltid løftet selv, for jeg har ansett det som det beste, men empiri er alltid kongen, og når er yrkesmann på området sier at å dra båten over er OK - så kan ikke jeg argumentere imot bare ut fra min egen synsing. Men jeg vil nok fortsette å løfte min egen båt. Så får andre gjøre som de vil.

Ok, "I stand corrected" som det heter. Jeg har alltid løftet selv, for jeg har ansett det som det beste, men empiri er alltid kongen, og når er yrkesmann på området sier at å dra båten over er OK - så kan ikke jeg argumentere imot bare ut fra min egen synsing. Men jeg vil nok fortsette å løfte min egen båt. Så får andre gjøre som de vil.

Hvis man skal ha båten på samme sted mange år er det selfølgelig ikke noe i veien for å sette opp et løftesystem. Vi lagret de fleste båtene utendørs. Det blir i tillegg enda enklere hvis man bruker traktor, slik at man kan høye og senke draget.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...