Jump to content

Kjøleskap på gass


Goddis77

Recommended Posts

Beklager, men du kan ikke bruke kjøleskap fra campingvogn, dette skyldes jamfør forsikringsvilkår at kjøleskapet skal være såkalt krengeskap opp til en viss %.

 

Maritim har ikke, men har fått beskjed om at der er et firma oppi Bergen (husker ikke navn, forhør deg med medlemmer derfra) som fører kjøleskap fra siemens som er på gass, og oppfyller kravene.

 

Prisen derimot, den svir......

Link to post
Share on other sites

Ups. Da tok jeg feil. Sorry!

<{POST_SNAPBACK}>

DET er veldig forståelig, da våre kjære byråkrater samt forsikringsselskaper har syndet med informasjonsplikt angående dette emnet, og årsaken til at jeg fant ut dette var at en bekjent fikk brann (svært liten, egen slukking) og ikke fikk dekket noe da kjøleskapet var tatt utfra campingvogna si...

Link to post
Share on other sites

Beklager, men du kan ikke bruke kjøleskap fra campingvogn, dette skyldes jamfør forsikringsvilkår at kjøleskapet skal være såkalt krengeskap opp til en viss %.

 

Maritim har ikke, men har fått beskjed om at der er et firma oppi Bergen (husker ikke navn, forhør deg med medlemmer derfra) som fører kjøleskap fra siemens som er på gass, og oppfyller kravene.

 

Prisen derimot, den svir......

<{POST_SNAPBACK}>

Noen i Bergens distriktet som vet om dette firmaet?

Link to post
Share on other sites

Heisann. På linken:

http://www.baat.aller.no/baatweb/bmweb.nsf...Kj%C3%B8ling_47

finner du en kort omtale om:

"Electrolux lanserer nå et kjøleskap for fritidsbåter som drives både av propan, 12 volt og 230 volt etter eget valg."

 

Pris eller typebetegnelse er ikke nevnt, men det burde vel være en god start. Gi oss gjerne tilbakemelding om du klarer å spore denne videre :-)

 

...redigert: etter litt mere leting finner jeg denne:

http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/c1...01?OpenDocument

med mere info.

 

Aero.

Redigert av Aero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Elektrolux solgte tidligere gjennom mange år et 40l gass-skap som var godkjent for bruk i båt.

Det som ble sagt den gangen var at forskjellen fra et vanlig skap var at forbrenningsrummet var lukket med innsug utenifra. Altså slik at en evnt. gasslekkasje ikke gikk ut i båten.

Ser at dette også er beskrevet for de nye skapene.

 

At krengning skal bety noe for sikkerheten kan jeg ikke skjønne, det eneste som skjer er at skapet ikke kjøler.

Det er permanent krengning (seilbåt) som er problematisk, rulling (motorbåt) øker effektiviten.

 

NB: Slike absorbsjonskap er helt uegnet for 12V drift fra batteri, strømforbruket er astronomisk.

Kan kun bruker på 12V under motorgange.

Link to post
Share on other sites

Har et gass og strøm elektrolux kjøleskap i båten min. Dette ble montert når båten var ny- 1985. Fungerer bra på gass, bruker lang tid på å oppnå kjølig temp ved strøm. Husk å monter inn gassvarsler og utsugningsvifte med slange ned til båtens laveste punkt.

Draco 2700 tricab.

Link to post
Share on other sites

Erfaringer med gasskjøleskap/boks har vært diskutert flere ganger tidligere, prøv et søk her eller emneoversikten.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har et Eletrolux gasskjøleskap som eg kjøpte for å montere i min båt, men dette ble ikke noe av. Det skal virke i følge forrige eier, så du kan få kjøpe det....

<{POST_SNAPBACK}>

Skal høre med de som skal ha det. Hvilken pris hadde du tenkt da? Og har du bilde/info, alder osv ?

 

Du kan jo sende meg en IM hvis du har noen bilder eller lignende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...