Jump to content

Solfanger på båt. Erfaringer?

Moas-ark

Recommended Posts

Hei! Kom over noen solfangersystem på nett, og tankene gikk som alltid, kan dette brukes i båten. Er det noen som har erfaring med dette. Jeg tenker jo at dette kunne være supert for å holde seg med varmt vann og varme ellers i båten. Noen som har noen erfaringer? Har søkt litt rundt her uten å finne noe.

http://www.wee.no/kurs/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=636874&b_id=648455

http://solcellepanel.hg.no/solfanger-anlegg/solfangere/solfanger-2-10-m2.html

Det er nok mulig, men et solfanger anlegg må stå mot sør for å få god effekt. 

Og med slangene og vekten på det hele så tror jeg det er forbeholdt en bobåt som alltid står i ro i båsen sin.

Det er også noen utfordringer rundt det at anlegget må ha konstant sirkulasjon. Det er ikke bare å slå av alt, da vil det bli overopphetet, kjølevesken koker og noe sprekker. Man kan så klart løse det med å dekke til panelene når man forlater båten, men likevel..

Jeg tror heller luft-luft varmepumpe er et bedre alternativ for en bo-båt, om det kan monteres slik at det ikke sjenerer for mye med støy. 

Om båten er ordentlig stor kunne man faktisk montert en vann-vann varmepumpe.

Huset jeg har i Spania er utyrt med kombinert el og solpanel for oppvarming av varmtvannet..

Det funker helt supert der nede, er kun i desember og januar at det går litt strøm til berederen..

Det er ingenting som må sirkuleres, men elementer som går rett fra panelet, og inn i bereder som står på taket like ved.

Nå er jo antall soldager og styrke av en annen "dimensjon der nede... vet ikke hvor du bor, men her på Vestlandet i sommer,

måtte en ha vært isbader/dusjer for å benytte et slikt system...

Takk for innspill! Jeg har ikke bobåt, men en 33 fots snekke som jeg bruker utelukkende i uthavn, så varmepumper er nok ingen løsning for meg. Det jeg synes er interessant, er at man kan utnytte solen og kanskje slippe å fyre opp andre varmeapparater.  Jeg er enig i at disse jeg linket til er vel store og tunge, men det finnes mindre typer også. Jeg har også sett flere lage dem selv, ikke så avansert system. Hadde vært moro å høre om noen hadde erfaringer, ellers får jeg jo bare prøve selv :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...