Moas-ark Startet 14.August.2016 Del på Facebook Startet 14.August.2016 Hei! Kom over noen solfangersystem på nett, og tankene gikk som alltid, kan dette brukes i båten. Er det noen som har erfaring med dette. Jeg tenker jo at dette kunne være supert for å holde seg med varmt vann og varme ellers i båten. Noen som har noen erfaringer? Har søkt litt rundt her uten å finne noe. http://www.wee.no/kurs/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=636874&b_id=648455 http://solcellepanel.hg.no/solfanger-anlegg/solfangere/solfanger-2-10-m2.html Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
offpist Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 Det er nok mulig, men et solfanger anlegg må stå mot sør for å få god effekt. Og med slangene og vekten på det hele så tror jeg det er forbeholdt en bobåt som alltid står i ro i båsen sin. Det er også noen utfordringer rundt det at anlegget må ha konstant sirkulasjon. Det er ikke bare å slå av alt, da vil det bli overopphetet, kjølevesken koker og noe sprekker. Man kan så klart løse det med å dekke til panelene når man forlater båten, men likevel.. Jeg tror heller luft-luft varmepumpe er et bedre alternativ for en bo-båt, om det kan monteres slik at det ikke sjenerer for mye med støy. Om båten er ordentlig stor kunne man faktisk montert en vann-vann varmepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 Huset jeg har i Spania er utyrt med kombinert el og solpanel for oppvarming av varmtvannet.. Det funker helt supert der nede, er kun i desember og januar at det går litt strøm til berederen.. Det er ingenting som må sirkuleres, men elementer som går rett fra panelet, og inn i bereder som står på taket like ved. Nå er jo antall soldager og styrke av en annen "dimensjon der nede... vet ikke hvor du bor, men her på Vestlandet i sommer, måtte en ha vært isbader/dusjer for å benytte et slikt system... Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 15.August.2016 Del på Facebook Svart 15.August.2016 Varmtvanntank ute på taket fungerer dårlig i Norge ;) Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 17.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2016 Takk for innspill! Jeg har ikke bobåt, men en 33 fots snekke som jeg bruker utelukkende i uthavn, så varmepumper er nok ingen løsning for meg. Det jeg synes er interessant, er at man kan utnytte solen og kanskje slippe å fyre opp andre varmeapparater. Jeg er enig i at disse jeg linket til er vel store og tunge, men det finnes mindre typer også. Jeg har også sett flere lage dem selv, ikke så avansert system. Hadde vært moro å høre om noen hadde erfaringer, ellers får jeg jo bare prøve selv Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.