Jump to content

Eberspächer D3L blåser kun kald luft og stopper etter ca 5 min


Airbag420

Recommended Posts

Hei

 

Akuratt hentet en fram 690.(plast snekke) Testet ebrspachern og den blåste kun kall luft og stoppet etter ca 5 min? Snakket med en som mente det kunne være tenneren som ikke fungerte?

Er dette En grei sak og ordne selv, eller må den da på service ?

La til noen bilder om det er til hjelp.

:)

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post

Tja, bildene sier ikke så mye. Det ene bildet ser ut til å vise et kjøleaggregat. Men den bærer preg av korrosjon så det kan være lurt å sjekke at den kommer strøm frem til tenneren. Jeg går ut fra at du har sjekket at pumpen fungerer. Om den ikke får drivstoff så skal den vel stoppe.

Link to post

Ingen røyk eller diesellukt ? Tikker pumpa ?

Sjekk først alle kontakter og kabling til batteri. Slike saker er følsom for spenningstap. Så er det vanligste feil med tett sil i dieselpumpa, en liten sil på pumpa bak slangetilkobling fra tank.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Sjekk også slangen fra dieseltanken til pumpa at den er tett.Hos meg var den ikke helt tett så den dro inn falskluft sånn at pumpen ikke fikk diesel og varmeren ikke startet.Ellers er det viktig og ha nok strøm.Den trekker endel strøm i oppstarten.

Link to post

Hadde akkurat samme feil med min D3CL fra 1998. Dielsepumpen virket og etter flere oppstart dryppet det diesel fra overflow-røret.

Kjøpte ny glødeplugg, glødegitter og pakningssett på Ebay. Tre ganger så dyrt i Norge.

 

Brennkammeret ble omhyggelig rengjort med steaming.

Men det tente ikke for det. Det viser seg at jeg har betydelig spenningsfall gjennom styringsenhetene. På glødepluggen varierer spenningen mellom 8,3 - 10,8 V med ett sekunds intervaller. Hver av de to styringsenhetene koster underkant av 3000.- på Ebay. Er jeg uheldig må begge byttes.

 

Viftemotoren har en levetid på ca 2500 timer i følge Eberspacher. Etter 18 år har vel den nådd timene sine. Må den byttes innen en sesong eller to går det ytterligere 4 båtpenger.

Vestfold Elektrodiesel tar 650.- for å stille en diagnose.

 

Husk at etter et visst antall feilstart (tror det er rundt 10) så går varmeren i sikkerhetsmodus og da må du levere den inn for nullstilling (kr 650.-)

 

Summerer du dette, så er du langt på vei til en ny Eber D4 som også gir bedre effekt. Velger du et annet mindre kjent merke kommer du faktisk billigere ut med en ny.

 

Min erfaring er: Kjøp ny og kast ikke bort tid og penger på den.

Link to post

Hei.

 

Takk for hjelpen folkens!   Skal begynne og prøve meg lit fram, satser på at det ikke er noe alvorlig feil, hadde vært hyggelig med varme i år:)  skal vudere og spandere (ny brukt en)  Vindøyet!..

 

Kommer med  mer spørsmål etter et besøk i båten hehe!

Link to post

Om den henter diesel fra båtens hovedtank, så er gjerne pickup- røret kortere enn pickup til motor, for å ikke bruke opp dieselen. Har du under 10-20 % igjen på tanken, så kan det like godt være årsaken, -at den ikke får diesel...

Link to post
  • 2 weeks later...

Hei.

fant ut at den siste 5 cm av slangen var gummi, den var helt ødelagt. byttet dette, og den startet opp :) blei god og varm, men etter ca 5 min skrudde den av seg ? er dette normalt ?

gikk den i et modus som sier at nå er det varmt nok ? 

 

ville ikke prøve igjen etter det siden vi skulle sove i båten den natten, merket at det røyk en del ut av en slange !

Link to post

D3L (25 1482) har en temp.sensor på varmeveksler som bl.annet skal "si ifra" til styrenhet når temp. overstiger en viss verdi for at glødeplugg skal slåes av og varmeren skal fortsette å gå. Denne kan det ofte være feil på slik at det ikke registreres temp. økning og varmer slår seg av på "sikkerhetstid". Mener å huske at den skal åpne på 80 grader C.

Link to post

Airbag420 og jeg skal ta og få sett på Ebern ila helgen. Vi får skru den løs og åpne opp, for å finne ut om Brennkammeret, glødepluggen, tett sil i dieselpumpa, osv.

 

Vindøyet: Hva mener du her??? Husk at etter et visst antall feilstart (tror det er rundt 10) så går varmeren i sikkerhetsmodus???????

Tikkelyd??? Kan ikke si at jeg har hørt den.

 

Det som er til Ebern, er brytervelger med: 1 kald, off, fullt varm, halv varm. Og 1 kontroll unit. Ser på styrekonsoll at det er boret et hull, for en bryter og kan lese at det har stått noe om eber der, men bryter er borte??.

Noen som kan bekrefte at alt som skal være der, er der???

Er ikke termostat i båten til ebern.

Har en pdf / bilder, men finner ikke ut hvordan jeg får den med her .

All info tas i mot med takk, noen i nærheten av Nøtterøy båt senter som kan noe om dette, så si fra. :thumbsup:  Er der ila Lørdag 17/8 på dag tid. Brygge A ( tror nr var 38, venstre side 2/3 ute, Fram 690, se etter Baconbalja ( forrige eiers navn på båten) 

Edited by TerTitt61 (see edit history)
Link to post

Sånn da virker Ebern igjen. Hva som var galt ble aldrig funnet ut, men ved og løsne gløde plugg, termobryter ( litt rengjøring i sporet her) Lappe sammen forbrennings luft slangen, så startet den opp.  :thumbsup:

 

Siste spørsmål her: Når ebern blir slått av, så kommer det mye røyk ut av forbrennings luft slange, er dette normalt?

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...