Airbag420 Startet 14.August.2016 Link til dette innlegget Startet 14.August.2016 Hei Akuratt hentet en fram 690.(plast snekke) Testet ebrspachern og den blåste kun kall luft og stoppet etter ca 5 min? Snakket med en som mente det kunne være tenneren som ikke fungerte? Er dette En grei sak og ordne selv, eller må den da på service ? La til noen bilder om det er til hjelp. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Tja, bildene sier ikke så mye. Det ene bildet ser ut til å vise et kjøleaggregat. Men den bærer preg av korrosjon så det kan være lurt å sjekke at den kommer strøm frem til tenneren. Jeg går ut fra at du har sjekket at pumpen fungerer. Om den ikke får drivstoff så skal den vel stoppe. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 sjekk gløde gitter det soter seg mange ganger til Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Ingen røyk eller diesellukt ? Tikker pumpa ? Sjekk først alle kontakter og kabling til batteri. Slike saker er følsom for spenningstap. Så er det vanligste feil med tett sil i dieselpumpa, en liten sil på pumpa bak slangetilkobling fra tank. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
phjens Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Sjekk også slangen fra dieseltanken til pumpa at den er tett.Hos meg var den ikke helt tett så den dro inn falskluft sånn at pumpen ikke fikk diesel og varmeren ikke startet.Ellers er det viktig og ha nok strøm.Den trekker endel strøm i oppstarten. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Hadde akkurat samme feil med min D3CL fra 1998. Dielsepumpen virket og etter flere oppstart dryppet det diesel fra overflow-røret. Kjøpte ny glødeplugg, glødegitter og pakningssett på Ebay. Tre ganger så dyrt i Norge. Brennkammeret ble omhyggelig rengjort med steaming. Men det tente ikke for det. Det viser seg at jeg har betydelig spenningsfall gjennom styringsenhetene. På glødepluggen varierer spenningen mellom 8,3 - 10,8 V med ett sekunds intervaller. Hver av de to styringsenhetene koster underkant av 3000.- på Ebay. Er jeg uheldig må begge byttes. Viftemotoren har en levetid på ca 2500 timer i følge Eberspacher. Etter 18 år har vel den nådd timene sine. Må den byttes innen en sesong eller to går det ytterligere 4 båtpenger. Vestfold Elektrodiesel tar 650.- for å stille en diagnose. Husk at etter et visst antall feilstart (tror det er rundt 10) så går varmeren i sikkerhetsmodus og da må du levere den inn for nullstilling (kr 650.-) Summerer du dette, så er du langt på vei til en ny Eber D4 som også gir bedre effekt. Velger du et annet mindre kjent merke kommer du faktisk billigere ut med en ny. Min erfaring er: Kjøp ny og kast ikke bort tid og penger på den. Sitér dette innlegget Link to post
Airbag420 Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Hei. Takk for hjelpen folkens! Skal begynne og prøve meg lit fram, satser på at det ikke er noe alvorlig feil, hadde vært hyggelig med varme i år:) skal vudere og spandere (ny brukt en) Vindøyet!.. Kommer med mer spørsmål etter et besøk i båten hehe! Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Vurder en Planar 4 KW. De selges i Tønsberg for 9000 inkl monteringsett eller på Ebay for halve prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Om den henter diesel fra båtens hovedtank, så er gjerne pickup- røret kortere enn pickup til motor, for å ikke bruke opp dieselen. Har du under 10-20 % igjen på tanken, så kan det like godt være årsaken, -at den ikke får diesel... Sitér dette innlegget Link to post
Airbag420 Svart 26.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Hei.fant ut at den siste 5 cm av slangen var gummi, den var helt ødelagt. byttet dette, og den startet opp :) blei god og varm, men etter ca 5 min skrudde den av seg ? er dette normalt ? gikk den i et modus som sier at nå er det varmt nok ? ville ikke prøve igjen etter det siden vi skulle sove i båten den natten, merket at det røyk en del ut av en slange ! Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 D3L (25 1482) har en temp.sensor på varmeveksler som bl.annet skal "si ifra" til styrenhet når temp. overstiger en viss verdi for at glødeplugg skal slåes av og varmeren skal fortsette å gå. Denne kan det ofte være feil på slik at det ikke registreres temp. økning og varmer slår seg av på "sikkerhetstid". Mener å huske at den skal åpne på 80 grader C. Sitér dette innlegget Link to post
TerTitt61 Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 (redigert) Airbag420 og jeg skal ta og få sett på Ebern ila helgen. Vi får skru den løs og åpne opp, for å finne ut om Brennkammeret, glødepluggen, tett sil i dieselpumpa, osv. Vindøyet: Hva mener du her??? Husk at etter et visst antall feilstart (tror det er rundt 10) så går varmeren i sikkerhetsmodus??????? Tikkelyd??? Kan ikke si at jeg har hørt den. Det som er til Ebern, er brytervelger med: 1 kald, off, fullt varm, halv varm. Og 1 kontroll unit. Ser på styrekonsoll at det er boret et hull, for en bryter og kan lese at det har stått noe om eber der, men bryter er borte??. Noen som kan bekrefte at alt som skal være der, er der??? Er ikke termostat i båten til ebern. Har en pdf / bilder, men finner ikke ut hvordan jeg får den med her . All info tas i mot med takk, noen i nærheten av Nøtterøy båt senter som kan noe om dette, så si fra. Er der ila Lørdag 17/8 på dag tid. Brygge A ( tror nr var 38, venstre side 2/3 ute, Fram 690, se etter Baconbalja ( forrige eiers navn på båten) Redigert 26.August.2016 av TerTitt61 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TerTitt61 Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Sånn da virker Ebern igjen. Hva som var galt ble aldrig funnet ut, men ved og løsne gløde plugg, termobryter ( litt rengjøring i sporet her) Lappe sammen forbrennings luft slangen, så startet den opp. Siste spørsmål her: Når ebern blir slått av, så kommer det mye røyk ut av forbrennings luft slange, er dette normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.