Jump to content

Eberspächer D3L blåser kun kald luft og stopper etter ca 5 min

Airbag420

Recommended Posts

Hadde akkurat samme feil med min D3CL fra 1998. Dielsepumpen virket og etter flere oppstart dryppet det diesel fra overflow-røret.

Kjøpte ny glødeplugg, glødegitter og pakningssett på Ebay. Tre ganger så dyrt i Norge.

Brennkammeret ble omhyggelig rengjort med steaming.

Men det tente ikke for det. Det viser seg at jeg har betydelig spenningsfall gjennom styringsenhetene. På glødepluggen varierer spenningen mellom 8,3 - 10,8 V med ett sekunds intervaller. Hver av de to styringsenhetene koster underkant av 3000.- på Ebay. Er jeg uheldig må begge byttes.

Viftemotoren har en levetid på ca 2500 timer i følge Eberspacher. Etter 18 år har vel den nådd timene sine. Må den byttes innen en sesong eller to går det ytterligere 4 båtpenger.

Vestfold Elektrodiesel tar 650.- for å stille en diagnose.

Husk at etter et visst antall feilstart (tror det er rundt 10) så går varmeren i sikkerhetsmodus og da må du levere den inn for nullstilling (kr 650.-)

Summerer du dette, så er du langt på vei til en ny Eber D4 som også gir bedre effekt. Velger du et annet mindre kjent merke kommer du faktisk billigere ut med en ny.

Min erfaring er: Kjøp ny og kast ikke bort tid og penger på den.

• 2 uker senere...

Hei.

fant ut at den siste 5 cm av slangen var gummi, den var helt ødelagt. byttet dette, og den startet opp :) blei god og varm, men etter ca 5 min skrudde den av seg ? er dette normalt ?

gikk den i et modus som sier at nå er det varmt nok ? 

ville ikke prøve igjen etter det siden vi skulle sove i båten den natten, merket at det røyk en del ut av en slange !

D3L (25 1482) har en temp.sensor på varmeveksler som bl.annet skal "si ifra" til styrenhet når temp. overstiger en viss verdi for at glødeplugg skal slåes av og varmeren skal fortsette å gå. Denne kan det ofte være feil på slik at det ikke registreres temp. økning og varmer slår seg av på "sikkerhetstid". Mener å huske at den skal åpne på 80 grader C.

Airbag420 og jeg skal ta og få sett på Ebern ila helgen. Vi får skru den løs og åpne opp, for å finne ut om Brennkammeret, glødepluggen, tett sil i dieselpumpa, osv.

Vindøyet: Hva mener du her??? Husk at etter et visst antall feilstart (tror det er rundt 10) så går varmeren i sikkerhetsmodus???????

Tikkelyd??? Kan ikke si at jeg har hørt den.

Det som er til Ebern, er brytervelger med: 1 kald, off, fullt varm, halv varm. Og 1 kontroll unit. Ser på styrekonsoll at det er boret et hull, for en bryter og kan lese at det har stått noe om eber der, men bryter er borte??.

Noen som kan bekrefte at alt som skal være der, er der???

Er ikke termostat i båten til ebern.

Har en pdf / bilder, men finner ikke ut hvordan jeg får den med her .

All info tas i mot med takk, noen i nærheten av Nøtterøy båt senter som kan noe om dette, så si fra. :thumbsup:  Er der ila Lørdag 17/8 på dag tid. Brygge A ( tror nr var 38, venstre side 2/3 ute, Fram 690, se etter Baconbalja ( forrige eiers navn på båten) 

Redigert av TerTitt61 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...