Jump to content

Lekkasje rundt sylinder på Sleipner styresylinder, type 71090


KARILLA

Recommended Posts

Som emne tittelen tilsier så HAIK fått en lekkasje rundt sylinderen på en Sleipner styre sylinder.

Noen som har byttet o- ringer eller lignende på en slik?

Er deler standard hyllevare?

Finner ei heller tegninger over hvordan den ser ut demontert, forventer at en kan bytte tettninger.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Skal selv bytte o-ringer og pakninger og fikk tak i disse hos sleipner. Fremgangsmåten for å få bestilt noe der er å si hva du trenger så sender de delene til forhandler nær deg, det være seg båtverksted eller annet som har med båt å gjøre. For å få sylinder fra hverandre har jeg ikke svar på siden mange sylindere ikke har spor til egnet verktøy, men siden jeg fikk deler så er det nok bare en telefonsamtale unna å få det på plass. Når du bytter er det lurt å ha verktøy for o-ringer, biltema har et sett for dette. Lykke til

Link to post
  • 3 weeks later...

Da var pakningssett og olje på plass.

Så da var det bare å brette opp ermene og sette igang. Gjorde litt tiltak for å slippe mye søl, gikk ganske greit.

 

Først rydde plass i motorrommet:

bilde

 

Rigget litt sugende underlag før demontering av hele styre pumpen startet:

bilde

bilde

 

Heldigvis var slangene lange nok til at hele styresylinderen kunne legges i en tett plastkasse

bilde

bilde

 

Når slangene var demontert satt jeg på noen tvinger slik at systemet ikke ble helt tomt

bilde

 

Når styre sylinder var demontert så var det bare å spenne den forsiktigfast i en skrustikke og fjerne endelokkene:

bilde

 

Endelokkene satt fast med locktite så det ville vært en fordel og varmet litt først for å slippe å bruke makt for å løsne de.

 

Eneste spesial verktøyet var en tynn spiker for å pirke o-ringene ut av sporet sitt og en liten treflis for å dytte simringene på plass igjen.

bilde

 

Nå er det bare lufting som gjenstår noe som forøvrig er en grise jobb, tror jeg må lage meg en slaks ekspansjonstank slik at det blir mindre søl.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Når sylinderen skulle monteres tilbakepåplass fylte jeg den helt med olje før slangene ble skrudd på plass.

Om noen har laget en tank som er egnet for lufting av sleipner så låner jeg den gjerne, holder hus nord for Bergen.

Edited by HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Tror ikke det er behov for noen tank. Jeg har aldri gjort mer enn å kjøre noen ganger frem og tilbake for å lufte. Har foretatt samme jobben på Hulda på en linjerhydraulikk som noen hadde kastet. Systemet har fungert prikkfritt i 10 år etter bytte av ringer og polering av stempelstangen.

Link to post

Har fylt opp og luftet i dag.

Gikk helt fint uten tank men jeg mener det ville vært mindre grising rundt styre posijonen om en kunne koblet opp en liten ekspansjonstank.

Men alt fungerer og det er det viktigste.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...