Jump to content

Lekkasje rundt sylinder på Sleipner styresylinder, type 71090

KARILLA

Recommended Posts

Som emne tittelen tilsier så HAIK fått en lekkasje rundt sylinderen på en Sleipner styre sylinder.

Noen som har byttet o- ringer eller lignende på en slik?

Er deler standard hyllevare?

Finner ei heller tegninger over hvordan den ser ut demontert, forventer at en kan bytte tettninger.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Skal selv bytte o-ringer og pakninger og fikk tak i disse hos sleipner. Fremgangsmåten for å få bestilt noe der er å si hva du trenger så sender de delene til forhandler nær deg, det være seg båtverksted eller annet som har med båt å gjøre. For å få sylinder fra hverandre har jeg ikke svar på siden mange sylindere ikke har spor til egnet verktøy, men siden jeg fikk deler så er det nok bare en telefonsamtale unna å få det på plass. Når du bytter er det lurt å ha verktøy for o-ringer, biltema har et sett for dette. Lykke til

• 3 uker senere...

Da var pakningssett og olje på plass.

Så da var det bare å brette opp ermene og sette igang. Gjorde litt tiltak for å slippe mye søl, gikk ganske greit.

Først rydde plass i motorrommet:

bilde

Rigget litt sugende underlag før demontering av hele styre pumpen startet:

bilde

bilde

Heldigvis var slangene lange nok til at hele styresylinderen kunne legges i en tett plastkasse

bilde

bilde

Når slangene var demontert satt jeg på noen tvinger slik at systemet ikke ble helt tomt

bilde

Når styre sylinder var demontert så var det bare å spenne den forsiktigfast i en skrustikke og fjerne endelokkene:

bilde

Endelokkene satt fast med locktite så det ville vært en fordel og varmet litt først for å slippe å bruke makt for å løsne de.

Eneste spesial verktøyet var en tynn spiker for å pirke o-ringene ut av sporet sitt og en liten treflis for å dytte simringene på plass igjen.

bilde

Nå er det bare lufting som gjenstår noe som forøvrig er en grise jobb, tror jeg må lage meg en slaks ekspansjonstank slik at det blir mindre søl.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...