KARILLA Startet 14.August.2016 Del på Facebook Startet 14.August.2016 Som emne tittelen tilsier så HAIK fått en lekkasje rundt sylinderen på en Sleipner styre sylinder. Noen som har byttet o- ringer eller lignende på en slik? Er deler standard hyllevare? Finner ei heller tegninger over hvordan den ser ut demontert, forventer at en kan bytte tettninger. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
M/S AIOLOS Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 Skal selv bytte o-ringer og pakninger og fikk tak i disse hos sleipner. Fremgangsmåten for å få bestilt noe der er å si hva du trenger så sender de delene til forhandler nær deg, det være seg båtverksted eller annet som har med båt å gjøre. For å få sylinder fra hverandre har jeg ikke svar på siden mange sylindere ikke har spor til egnet verktøy, men siden jeg fikk deler så er det nok bare en telefonsamtale unna å få det på plass. Når du bytter er det lurt å ha verktøy for o-ringer, biltema har et sett for dette. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 2.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2016 Da var pakningssett og olje på plass. Så da var det bare å brette opp ermene og sette igang. Gjorde litt tiltak for å slippe mye søl, gikk ganske greit. Først rydde plass i motorrommet: Rigget litt sugende underlag før demontering av hele styre pumpen startet: Heldigvis var slangene lange nok til at hele styresylinderen kunne legges i en tett plastkasse Når slangene var demontert satt jeg på noen tvinger slik at systemet ikke ble helt tomt Når styre sylinder var demontert så var det bare å spenne den forsiktigfast i en skrustikke og fjerne endelokkene: Endelokkene satt fast med locktite så det ville vært en fordel og varmet litt først for å slippe å bruke makt for å løsne de. Eneste spesial verktøyet var en tynn spiker for å pirke o-ringene ut av sporet sitt og en liten treflis for å dytte simringene på plass igjen. Nå er det bare lufting som gjenstår noe som forøvrig er en grise jobb, tror jeg må lage meg en slaks ekspansjonstank slik at det blir mindre søl. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
KARILLA Svart 2.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2016 (redigert) Når sylinderen skulle monteres tilbakepåplass fylte jeg den helt med olje før slangene ble skrudd på plass. Om noen har laget en tank som er egnet for lufting av sleipner så låner jeg den gjerne, holder hus nord for Bergen. Redigert 2.September.2016 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Bestefar Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Veldig flott beskrivelse Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 Tror ikke det er behov for noen tank. Jeg har aldri gjort mer enn å kjøre noen ganger frem og tilbake for å lufte. Har foretatt samme jobben på Hulda på en linjerhydraulikk som noen hadde kastet. Systemet har fungert prikkfritt i 10 år etter bytte av ringer og polering av stempelstangen. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 3.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2016 Har fylt opp og luftet i dag. Gikk helt fint uten tank men jeg mener det ville vært mindre grising rundt styre posijonen om en kunne koblet opp en liten ekspansjonstank. Men alt fungerer og det er det viktigste. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Ballard Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 Jeg gjorde samme jobben på min Tenfjord styresylinder for noen år siden, det var 100% vellykket. potte tett enda. Til HAIK vil jeg si: du har allerede ekspansjonstank, den ligger i rattpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.