Jump to content

VP MD11C - Startrele slår ikke til, sikring ryker


Sjøtunga

Recommended Posts

Et problem som har kommet og gått i noen år år ser nå ser ut til å ha satt seg: når jeg vrir nøkkelen for å starte skjer det ingenting annet enn at sirkulasjonspumpa (til ferskvannskjølinga) stopper, ladelampa slukker, og etter et par-tre sekunder ryker sikringen til motorkretsene (15A). Ingen lyd fra startreleet er å høre, så jeg antar at dette er et mekanisk problem med innslaget. Tidligere har det lykkes å få starteren i gang ved å gi den et lite kakk med noe tungt, men det hjelper ikke nå. Startbatteriet er ok, ganske nytt og fulladet.

 

Gode råd mottas med takk...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

At sirkulasjonspumpa og ladelys slukker når du vrir nøkkel helt til start ville jeg ikke uroet meg mye for. Det er ikke utenkelig at nøkkelen skal være slik. Ingen av delene trengs mens starteren kjøres, og det er bare bra at instrumenter og pumpe ikke utsettes for den lave spenningen du får når starteren går. Dessuten er det bra at starteren får alt tilgjengelig strøm, og ikke gis bort til andre ting som det ikke er behov for i startøyeblikket. Strømmen kommer jo igjen til både instrumenter og pumpe når nøkkelen slippes tilbake til normal kjørestilling.

Ellers virker det som du har et problem med startreleet ja, men det kan jo være strømtilførselen fra nøkkel til startrele også. Ta av ledningen på startrele (den som går til startnøkkel) og koble på en ny ledning på releet. Den andre enden av ledningen tar du forsiktig et lite øyeblikk bort på batteriets + pol. Hvis starteren nå hugger til er det ledningen mellom nøkkel og startrele det er noe galt med. Den kan jo berøre gods et sted og da kan resultatet bli slik du beskriver.

Du kan jo bruke skrutrekkertrikset også om du kjenner til det.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...