Jump to content

Propell til Wesling med 90hk


Krisskross

Recommended Posts

Hei. Har en wesling ht med yamaha 2t.90 hk.3 sylindret autolube varianten. Har en stålpropell på nå, men klarer ikke å finne ut størrelsen på denne da det ikke står noe stemplet i den. Motoren går på ca 5100 omdreininger så hadde håpet å få den opp til 5500 for å få båten til å gå litt raskere. Noen som vet om man kan måle seg frem til propellen som står på? Vurderer også å sette på flaps bak da båten er veldig følsom for vektfordeling, spesielt når man kjører i mellomspillet fartsmessig, men har ingen erfaring med det. Er det noen som kan rådgi ang. Dette? På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar propellen av så står det nok noen tall under den.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jepp , stigningen står oftest stemplet i bosset.  

Hva slags fart får du da?  og har du powertrim?    

Er propellen lakkert eller blank?  

 

Har selv 80hk yamaha, ikke powertrim men har "smart tabs" , disse gjør at båten ikke setter seg på rompa når man trekker av på farta, men de bremser nok litegrann på toppfarta sammen med at jeg ikke har power trim

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Mener at båten går i ca 34 knop og 5100 omdreininger. Det er power trim. Etter jeg hevet motoren ett hakk ligger båten mye bedre i sjøen så vurderer å heve et hakk til. I tillegg skal jeg forlenge kablene slik at jeg får batteriet foran rattet og få en lang bensinslange slik at jeg får tanken foran i båten.

 

Har også sett på en slik:

 

http://m.ebay.com/itm/Jack-Plate-JPL4400-Adjustable-4-Outboard-Jackplate-/290787292381?nav=SEARCH

 

Her kan man bare skru motoren opp og ned med en skiftenøkkel og vil jo bli veldig enkelt å få optimal høyde på motor, ulempen er selfølgelig at man får 11 kg bak på båten og motoren litt ut fra akterspeilet. Hva tror dere om dette?

Link to post
Share on other sites

jeg har tank og batteri bak , med tabsene føler jeg ikke behov for å flytte den vekta framover.   

Jeg syns også båten går lettere og finere i vannet etter å hevet et hakk. Tror plata ligger ca 20mm over bunn, jeg kan sikkert også heve litt mer. Får bli til neste år :) 

 

ved siste test fikk jeg også 34 knop, ca 5500 omdreininger og med solas 15" alu propell.   Har sett 37 på gpsen en gang, men husker ikke hvilken prop jeg hadde på da. 

 

mtp brakett, den smale motorbrønnen på wesling gjør gjerne at det blir knotete med styringa, spesielt med teleflex som jeg har.   de ekstra kiloene + motor lenger bak vil nok gjøre den tyngre på ræva. 

 

tabsene jeg har heter 1290-60
http://nauticusinc.com/smart-tabs/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei! Jeg blåser litt liv i denne tråden. Har selv en Wesling 16HT. Nytt av i år er bytte fra en Johnson 60hp til en Yamaha 85hp + smart tabs. Han går rolig og fint opp i plan, men begynner å grave seg ned på babord i plan med likevekt. Noen forslag ha det kan være? Propell? Smart tabsene? På forhånd takk!

Link to post
Share on other sites

du kan jo forsøke å hekte tau i flapsene for å få de ut av vannet , og s om den da går mer beint.  hva slags fart inntreffer det ved? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ikke merket noe på min med stort sett samme motor.  Hvaslags propell har du og hvor høyt er motor montert mtp kav.plata i forhold til bunn? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

du må sikkert ta av propellmuttra for å lese av dim.  

 

Ser ut som at motor henger helt nedpå speilet?   Da ville jeg løftet opp. Trådstarter meldte også om bedre gange i vannet etter heving. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

høyde kommer mye an på propell , noen stålpropeller trives best med myye heving.  2 bolthull opp fra helt nedpå bør gå fint.  

 

har nå en 17" Hustler alu propell. litt tyngre å dra enn en std yamaha alu.   Ligger litt lavt i turtall men motoren min virker å mangle litt sprut på topp. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for all detaljert info Ivar! Men kjører du med flaps på din Wesling? Hvilken erfaring har du med de i såfall?

 

For min del er ikke å så om å gjøre å få tynet maks fart, viktigere å få den opp i plan kjapt da vi alltid er minimum 4 i båten (familien). Liker at den er mest mulig stabil i plan. 

Link to post
Share on other sites

jepp kjører med flaps. Største fordelen med de er at de gir et utvidet marsjfartområde uten at båten setter næsa til værs (har ikke powertrim) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
Krisskross skrev On 14.8.2016 at 23.16:

Hei. Har en wesling ht med yamaha 2t.90 hk.3 sylindret autolube varianten. Har en stålpropell på nå, men klarer ikke å finne ut størrelsen på denne da det ikke står noe stemplet i den. Motoren går på ca 5100 omdreininger så hadde håpet å få den opp til 5500 for å få båten til å gå litt raskere. Noen som vet om man kan måle seg frem til propellen som står på? Vurderer også å sette på flaps bak da båten er veldig følsom for vektfordeling, spesielt når man kjører i mellomspillet fartsmessig, men har ingen erfaring med det. Er det noen som kan rådgi ang. Dette? På forhånd takk.

Hei, har en identisk ekvipasje. Fant du et optimalt propellvalg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...