Krisskross Startet 14.August.2016 Link til dette innlegget Startet 14.August.2016 Hei. Har en wesling ht med yamaha 2t.90 hk.3 sylindret autolube varianten. Har en stålpropell på nå, men klarer ikke å finne ut størrelsen på denne da det ikke står noe stemplet i den. Motoren går på ca 5100 omdreininger så hadde håpet å få den opp til 5500 for å få båten til å gå litt raskere. Noen som vet om man kan måle seg frem til propellen som står på? Vurderer også å sette på flaps bak da båten er veldig følsom for vektfordeling, spesielt når man kjører i mellomspillet fartsmessig, men har ingen erfaring med det. Er det noen som kan rådgi ang. Dette? På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 Hvis du tar propellen av så står det nok noen tall under den. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 jepp , stigningen står oftest stemplet i bosset. Hva slags fart får du da? og har du powertrim? Er propellen lakkert eller blank? Har selv 80hk yamaha, ikke powertrim men har "smart tabs" , disse gjør at båten ikke setter seg på rompa når man trekker av på farta, men de bremser nok litegrann på toppfarta sammen med at jeg ikke har power trim Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Krisskross Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Takk for svar. Mener at båten går i ca 34 knop og 5100 omdreininger. Det er power trim. Etter jeg hevet motoren ett hakk ligger båten mye bedre i sjøen så vurderer å heve et hakk til. I tillegg skal jeg forlenge kablene slik at jeg får batteriet foran rattet og få en lang bensinslange slik at jeg får tanken foran i båten. Har også sett på en slik: http://m.ebay.com/itm/Jack-Plate-JPL4400-Adjustable-4-Outboard-Jackplate-/290787292381?nav=SEARCH Her kan man bare skru motoren opp og ned med en skiftenøkkel og vil jo bli veldig enkelt å få optimal høyde på motor, ulempen er selfølgelig at man får 11 kg bak på båten og motoren litt ut fra akterspeilet. Hva tror dere om dette? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 jeg har tank og batteri bak , med tabsene føler jeg ikke behov for å flytte den vekta framover. Jeg syns også båten går lettere og finere i vannet etter å hevet et hakk. Tror plata ligger ca 20mm over bunn, jeg kan sikkert også heve litt mer. Får bli til neste år :) ved siste test fikk jeg også 34 knop, ca 5500 omdreininger og med solas 15" alu propell. Har sett 37 på gpsen en gang, men husker ikke hvilken prop jeg hadde på da. mtp brakett, den smale motorbrønnen på wesling gjør gjerne at det blir knotete med styringa, spesielt med teleflex som jeg har. de ekstra kiloene + motor lenger bak vil nok gjøre den tyngre på ræva. tabsene jeg har heter 1290-60http://nauticusinc.com/smart-tabs/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Wesling16HT60 Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Hei! Jeg blåser litt liv i denne tråden. Har selv en Wesling 16HT. Nytt av i år er bytte fra en Johnson 60hp til en Yamaha 85hp + smart tabs. Han går rolig og fint opp i plan, men begynner å grave seg ned på babord i plan med likevekt. Noen forslag ha det kan være? Propell? Smart tabsene? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 du kan jo forsøke å hekte tau i flapsene for å få de ut av vannet , og s om den da går mer beint. hva slags fart inntreffer det ved? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Wesling16HT60 Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 (redigert) Hei Ivar, veldig grovt regnet ca mellom 12-20 knop. Jeg er kjent med at Weslingen er svak for krenging i sidevind, men nå føles det som den graver seg ned mer enn hva jeg er vandt med. Kan propellen gi så kraftige utslag? Redigert 3.August.2020 av Wesling16HT60 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 (redigert) ikke merket noe på min med stort sett samme motor. Hvaslags propell har du og hvor høyt er motor montert mtp kav.plata i forhold til bunn? Redigert 3.August.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Wesling16HT60 Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 (redigert) Vet ikke dim på propellen, men den er større enn den som er på Johnson 60hp. Tenkte jeg skulle teste litt å justere flappsene/ ta de av. Bildet er fra før flaps er montert, men viser motorhøyden Redigert 4.August.2020 av Wesling16HT60 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 du må sikkert ta av propellmuttra for å lese av dim. Ser ut som at motor henger helt nedpå speilet? Da ville jeg løftet opp. Trådstarter meldte også om bedre gange i vannet etter heving. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Wesling16HT60 Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Å ja? Skal prøve på det. Har du noe mål på hvor høyt oppe motoren bør sitte? Blir å lese av dim på propellen så snart den er oppe av vannet igjen. Hva slags propell har du på din 90? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 høyde kommer mye an på propell , noen stålpropeller trives best med myye heving. 2 bolthull opp fra helt nedpå bør gå fint. har nå en 17" Hustler alu propell. litt tyngre å dra enn en std yamaha alu. Ligger litt lavt i turtall men motoren min virker å mangle litt sprut på topp. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Wesling16HT60 Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Takk for all detaljert info Ivar! Men kjører du med flaps på din Wesling? Hvilken erfaring har du med de i såfall? For min del er ikke å så om å gjøre å få tynet maks fart, viktigere å få den opp i plan kjapt da vi alltid er minimum 4 i båten (familien). Liker at den er mest mulig stabil i plan. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 jepp kjører med flaps. Største fordelen med de er at de gir et utvidet marsjfartområde uten at båten setter næsa til værs (har ikke powertrim) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ingenam Svart 4.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2024 Krisskross skrev On 14.8.2016 at 21.16: Hei. Har en wesling ht med yamaha 2t.90 hk.3 sylindret autolube varianten. Har en stålpropell på nå, men klarer ikke å finne ut størrelsen på denne da det ikke står noe stemplet i den. Motoren går på ca 5100 omdreininger så hadde håpet å få den opp til 5500 for å få båten til å gå litt raskere. Noen som vet om man kan måle seg frem til propellen som står på? Vurderer også å sette på flaps bak da båten er veldig følsom for vektfordeling, spesielt når man kjører i mellomspillet fartsmessig, men har ingen erfaring med det. Er det noen som kan rådgi ang. Dette? På forhånd takk. Vis hele sitatet Hei, har en identisk ekvipasje. Fant du et optimalt propellvalg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.