Dissern Posted August 14, 2016 Share Posted August 14, 2016 (edited) Skulle ta meg en liten kveldstur i båten idag, la ut fra båsen, slo på styringspanelet på baugtruster (lys kom på) og da jeg skulle gi gass med trusteren så var det ingen respons. Tok kveldsturen likevel og fant frem multimeteret da jeg var kommet i havn igjen. Satte målerene på pluss og minus koblingene på trusteren, men målte ingen spenning i det hele tatt. Dette antyder jo brutt krets, men den har fungert fint før. To ting jeg kan komme på: - sikring har gått, prøver å bytte til ny - jeg har montert batterimonitor BMV-702 fra Victron, har da flyttet alle minus kabler som gikk rett på minuspol på forbruksbatteri til Shunt (minus fra truster gikk rett på minuspol på forbruksbatteri før, startbatteri brukes kun til start). Alt annet i båten fungerer så jeg skulle ikke tro at dette med shunten har gjort noe med trusteren? Truster er en Sleipner SE30, båten en Yamarin 76 DC. Edited August 14, 2016 by Dissern (see edit history) Quote Link to post
skhauge Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 (edited) Veldig likt det som skjedde på min SE40 i fjor. Termo switch gåen. Da går ikkje motor. Eg har muligens feilsøkingsmetode på dette en plass. Var enkelt å sjekke. Koble av kontakt å sette ledning rett i jord meiner eg. Byttet del og alt ok. Sjekk den du. Edited August 15, 2016 by skhauge (see edit history) Quote Link to post
Dissern Posted August 15, 2016 Author Share Posted August 15, 2016 Det hadde vært flott om du har metode - jeg er ikke så veldig kyndig i dette. Til info, det er ingen lyder fra motoren overhodet, ingen klikking eller noe. Jeg hadde jo trodd at jeg skulle kunne målt en spenning når jeg satte multimeteret på pluss og minus terminalene på trusteren, men forstår jeg det rett om dette ikke nødvendigvis behøver å være tilfelle? Forutsatt at strømmen er slått på og sikring er ok. Quote Link to post
X10an Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 Jeg hadde jo trodd at jeg skulle kunne målt en spenning når jeg satte multimeteret på pluss og minus terminalene på trusteren, men forstår jeg det rett om dette ikke nødvendigvis behøver å være tilfelle? Forutsatt at strømmen er slått på og sikring er ok.Er strømmen slått på og sikring OK skal du helt klart kunne måle spenning over terminalene på thrusteren. Gjør du ikke det ligger feilen i sikringsholderen, hovedbryteren, kabelsko eller andre koblingspunkter mellom batteri og thruster. Quote Link to post
Dissern Posted August 15, 2016 Author Share Posted August 15, 2016 Siden jeg da ikke kan måle spenning på trusterens terminaler så vil jeg starte med å feilsøke hele kretsen som trusteren er tilkoblet til, og lar feilsøking på truster med rele osv. avvente. Har kjøpt ny sikring og prøver det idag, om den er ok så mistenker jeg at feilen ligger i hovedbryterpanelet. Er det helt typisk med båt at når man har fikset ett problem så dukker et annet opp? Quote Link to post
Dissern Posted August 15, 2016 Author Share Posted August 15, 2016 Jepp, spenning er det ikke noe galt med. Gikk over kontaktene og renset dem og truster har ca 12,4V jevnt. Men den er helt død. Ingen respons ved vridning av kontroll, ikke noe klikking eller noe. Blir det å forsøke å bytte relé som er det neste? Quote Link to post
jørn Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 Min døde også helt brått. Var joystikken som hadde tatt kvelden. Tror jeg ville begynt med feilsøke den. Quote Link to post
Dissern Posted August 15, 2016 Author Share Posted August 15, 2016 Min døde også helt brått. Var joystikken som hadde tatt kvelden. Tror jeg ville begynt med feilsøke den. Gjorde et forsøk; målte spenning på pluss/minus kabel fra joystick, det var OK. Var alene i båten så fikk i målt på grå/blå kabel som såvidt jeg forstår er styrbord/babord fra joystick. Quote Link to post
Dissern Posted August 16, 2016 Author Share Posted August 16, 2016 Gjorde mer feilsøking idag, gikk over med multimeter og målte spenning og motstand. Truster får spenning, og spenning er det også på bryterpanelet. I Sleipner SE30 Manualen under kapittel "Problemer og løsninger" står følgende: "Hvis hovedreleet på thrusteren ikke slår inn i det hele tatt (det skal klikke når du prøver å kjøre thrusteren), så er det et tegn på at det ikke får signal fra kontrollpanelet. Prøv da å kjøre thrusteren uten panelet ved å koble Rød og Blå, eller Rød og Grå kabel sammen på kontrolpanelkabelen som kommer fra thrusteren" Forsøkte dette, ingen respons fra truster. Videre står det: "I tilfelle thrusteren ikke går i det hele tatt, eller bare i en retning i de tidligere testene. Sjekk at koblinger gjort på elektromotoren, rele og forsinkelsesrele er i henhold til koblingskjema, og at alle kontakter sitter godt, og er rene." Gikk over alle koblinger, renset og sjekket ok. Videre står det: "Spenningen målt mellom hovedstrøms minus (A1 på motor), og blå eller grønn ledning på releet skal være lik spenningen mellom de to hoved batterikablene på thrusteren. Hvis spenningen ikke er riktig, må det kontroleres at det er kontakt mellom de magnetiske spolene på hver side av releet (mål mellom rød og blå på motsatte sider, og rød og grå på motsatte sider, med et OHM-Meter). Hvis det ikke er kontakt mellom disse må releet skiftes ut." Sjekket dette og ja, spenning mellom hovedstrøm minus og blå/grå ledning på relèet er lik spenning mellom pluss/minus terminalene på truster. Sjekket deretter motstand mellom rød/grå og målte ca. 5 ohm, samme mellom rød/blå kontakt. Hvordan tolker dere dette? Er det sannsynlig at det er selve kontrollenheten som er gåen? Quote Link to post
Hulda Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Lenge siden motoren var ute for rengjøring? Quote Link to post
Dissern Posted August 16, 2016 Author Share Posted August 16, 2016 Ja, si det, jeg fikk båten i April og har ikke rengjort den. Slik kontaktene så ut er det nærliggende å tro at den nok aldri har vært rengjort. Hvordan rengjør man en motor som dette? Quote Link to post
Dissern Posted August 17, 2016 Author Share Posted August 17, 2016 Inspirert av Hulda gjorde rengjorde jeg elektromotoren igår. Forsåvidt så den helt grei ut, noe støv inni, men lite. Uansett fikk jeg gjort den ren og pen og installerte den håpefullt igjen i båten idag. Resultat: ingen endring. Ser ikke så mange andre løsningen enn å forsøke å bytte hovedrele og så forsinkelsesrele om det ikke skulle virke. Noen som har innspill om hvilken av disse komponenetene det sannsynligvis er feil med? Så jeg minimerer sannsynligheten for å måtte kjøpe begge delene. Quote Link to post
skhauge Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Eg har funnet manualen eg fikk fra Sleipner som beskriver metode for å sjekke termo switch. Eg ville sjekket denne. Om du sender meg en mail på skhauge@online.no skal eg sende deg manualen. Quote Link to post
Faxen Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Releet kan du kortslutte over polene på releet.Er trøsteren OK, så vet du at der er releet, som fusker. Quote Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Dissern Posted August 17, 2016 Author Share Posted August 17, 2016 (edited) Akkurat nå sitter jeg i båten og kan si at jeg har funnet problemet. Kortsluttet forsinkelsesreleet (også kalt Control box) mellom trøster minus terminal og signalpunktene på solenoid (D1 og D2) som beskrevet i dokumentasjon jeg fikk fra skhauge (takk skal du ha!) og trøsteren går som bare det. Altså er synderen forsinkelsesreleet. Første gang jeg har demontert og renset en elektromotor og ligget i timevis med multimeter mellom alle mulige kontakter. Lært mye nytt og det er kjekt :) Edited August 17, 2016 by Dissern (see edit history) Quote Link to post
skhauge Posted August 18, 2016 Share Posted August 18, 2016 Bra du fant ut av det! Dokumentet du fikk av meg anser eg som å være meget bra. Det tar for seg trinn for trinn sjekk av truster. Quote Link to post
Dissern Posted August 18, 2016 Author Share Posted August 18, 2016 Helt enig, dette dokumentet var gull verdt, med masse bilder og beskrivelser. Som forbedringspotensiale så var er det eneste at det gjerne skulle vært disponert slik at den var lagt opp mot spesifikke modeller med bilder av den aktuelle modellen, som feks. bilder av SE30 modellen i mitt tilfelle, samt at de ulike komponentene konsekvent blir omtalt med samme navn - det var noen ulike komponentbeskrivelser som gjorde at jeg klødde meg litt i hodet, men jeg fant ut av det. Uten denne guiden for feilsøking så hadde jeg nok byttet ut langt flere komponenter enn nødvendig. Takk skal du ha! Quote Link to post
Mix Posted August 18, 2016 Share Posted August 18, 2016 Bra du fant ut av det! Dokumentet du fikk av meg anser eg som å være meget bra. Det tar for seg trinn for trinn sjekk av truster. Legg det ut i dokumentarkivet her på forumet. Quote Link to post
Dissern Posted August 18, 2016 Author Share Posted August 18, 2016 Legg det ut i dokumentarkivet her på forumet. https://baatplassen.no/i/topic/129380-sleipner-side-power-trouble-shooting-guide-for-dc-thruster/ Quote Link to post
Rolf Posted August 18, 2016 Share Posted August 18, 2016 Lar seg dessverre ikke åpne... Quote Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Dissern Posted August 18, 2016 Author Share Posted August 18, 2016 Lar seg dessverre ikke åpne... Pussig, fungerer helt fint hos meg. Hvis andre har samme problem så forsøker jeg på nytt. Quote Link to post
Mix Posted August 18, 2016 Share Posted August 18, 2016 Den lar seg ikke åpne hos meg heller. Quote Link to post
skhauge Posted August 18, 2016 Share Posted August 18, 2016 Problem å opne fordi det er en .zip fil. Den må pakkes ut å legges som PDF fil. Quote Link to post
Mix Posted August 18, 2016 Share Posted August 18, 2016 zip fila lar seg ikke pakke ut. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.