Jump to content

Sleipner SE30 baugtruster død

Dissern

Recommended Posts

Skulle ta meg en liten kveldstur i båten idag, la ut fra båsen, slo på styringspanelet på baugtruster (lys kom på) og da jeg skulle gi gass med trusteren så var det ingen respons. Tok kveldsturen likevel og fant frem multimeteret da jeg var kommet i havn igjen. Satte målerene på pluss og minus koblingene på trusteren, men målte ingen spenning i det hele tatt. Dette antyder jo brutt krets, men den har fungert fint før. To ting jeg kan komme på:

- sikring har gått, prøver å bytte til ny

- jeg har montert batterimonitor BMV-702 fra Victron, har da flyttet alle minus kabler som gikk rett på minuspol på forbruksbatteri til Shunt (minus fra truster gikk rett på minuspol på forbruksbatteri før, startbatteri brukes kun til start).

Alt annet i båten fungerer så jeg skulle ikke tro at dette med shunten har gjort noe med trusteren?

Truster er en Sleipner SE30, båten en Yamarin 76 DC.

Redigert av Dissern (see edit history)

Det hadde vært flott om du har metode - jeg er ikke så veldig kyndig i dette.

Til info, det er ingen lyder fra motoren overhodet, ingen klikking eller noe. Jeg hadde jo trodd at jeg skulle kunne målt en spenning når jeg satte multimeteret på pluss og minus terminalene på trusteren, men forstår jeg det rett om dette ikke nødvendigvis behøver å være tilfelle? Forutsatt at strømmen er slått på og sikring er ok.

Jeg hadde jo trodd at jeg skulle kunne målt en spenning når jeg satte multimeteret på pluss og minus terminalene på trusteren, men forstår jeg det rett om dette ikke nødvendigvis behøver å være tilfelle? Forutsatt at strømmen er slått på og sikring er ok.

Er strømmen slått på og sikring OK skal du helt klart kunne måle spenning over terminalene på thrusteren. Gjør du ikke det ligger feilen i sikringsholderen, hovedbryteren, kabelsko eller andre koblingspunkter mellom batteri og thruster.

Siden jeg da ikke kan måle spenning på trusterens terminaler så vil jeg starte med å feilsøke hele kretsen som trusteren er tilkoblet til, og lar feilsøking på truster med rele osv. avvente. Har kjøpt ny sikring og prøver det idag, om den er ok så mistenker jeg at feilen ligger i hovedbryterpanelet. Er det helt typisk med båt at når man har fikset ett problem så dukker et annet opp? :worry:

Gjorde mer feilsøking idag, gikk over med multimeter og målte spenning og motstand. Truster får spenning, og spenning er det også på bryterpanelet. 

I Sleipner SE30 Manualen under kapittel "Problemer og løsninger" står følgende: 

"Hvis hovedreleet på thrusteren ikke slår inn i det hele tatt (det skal klikke når du prøver å kjøre thrusteren), så er det et tegn på at det ikke får signal fra kontrollpanelet. Prøv da å kjøre thrusteren uten panelet ved å koble Rød og Blå, eller Rød og Grå kabel sammen på kontrolpanelkabelen som kommer fra thrusteren"

Forsøkte dette, ingen respons fra truster. 

Videre står det: 

"I tilfelle thrusteren ikke går i det hele tatt, eller bare i en retning i de tidligere testene. Sjekk at koblinger gjort på elektromotoren, rele og forsinkelsesrele er i henhold til koblingskjema, og at alle kontakter sitter godt, og er rene."

Gikk over alle koblinger, renset og sjekket ok. 

Videre står det: 

"Spenningen målt mellom hovedstrøms minus (A1 på motor), og blå eller grønn ledning på releet skal være lik spenningen mellom de to hoved batterikablene på thrusteren. Hvis spenningen ikke er riktig, må det kontroleres at det er kontakt mellom de magnetiske spolene på hver side av releet (mål mellom rød og blå på motsatte sider, og rød og

grå på motsatte sider, med et OHM-Meter). Hvis det ikke er kontakt mellom disse må releet skiftes ut."

Sjekket dette og ja, spenning mellom hovedstrøm minus og blå/grå ledning på relèet er lik spenning mellom pluss/minus terminalene på truster. Sjekket deretter motstand mellom rød/grå og målte ca. 5 ohm, samme mellom rød/blå kontakt. 

Hvordan tolker dere dette? Er det sannsynlig at det er selve kontrollenheten som er gåen? 

Inspirert av Hulda gjorde rengjorde jeg elektromotoren igår. Forsåvidt så den helt grei ut, noe støv inni, men lite. Uansett fikk jeg gjort den ren og pen og installerte den håpefullt igjen i båten idag. Resultat: ingen endring.  :sad:

Ser ikke så mange andre løsningen enn å forsøke å bytte hovedrele og så forsinkelsesrele om det ikke skulle virke. Noen som har innspill om hvilken av disse komponenetene det sannsynligvis er feil med? Så jeg minimerer sannsynligheten for å måtte kjøpe begge delene.

Akkurat nå sitter jeg i båten og kan si at jeg har funnet problemet. Kortsluttet forsinkelsesreleet (også kalt Control box) mellom trøster minus terminal og signalpunktene på solenoid (D1 og D2) som beskrevet i dokumentasjon jeg fikk fra skhauge (takk skal du ha!) og trøsteren går som bare det. Altså er synderen forsinkelsesreleet. Første gang jeg har demontert og renset en elektromotor og ligget i timevis med multimeter mellom alle mulige kontakter. Lært mye nytt og det er kjekt :)

Redigert av Dissern (see edit history)

Helt enig, dette dokumentet var gull verdt, med masse bilder og beskrivelser. Som forbedringspotensiale så var er det eneste at det gjerne skulle vært disponert slik at den var lagt opp mot spesifikke modeller med bilder av den aktuelle modellen, som feks. bilder av SE30 modellen i mitt tilfelle, samt at de ulike komponentene konsekvent blir omtalt med samme navn - det var noen ulike komponentbeskrivelser som gjorde at jeg klødde meg litt i hodet, men jeg fant ut av det. Uten denne guiden for feilsøking så hadde jeg nok byttet ut langt flere komponenter enn nødvendig. Takk skal du ha! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...