Dissern Startet 14.August.2016 Link til dette innlegget Startet 14.August.2016 (redigert) Skulle ta meg en liten kveldstur i båten idag, la ut fra båsen, slo på styringspanelet på baugtruster (lys kom på) og da jeg skulle gi gass med trusteren så var det ingen respons. Tok kveldsturen likevel og fant frem multimeteret da jeg var kommet i havn igjen. Satte målerene på pluss og minus koblingene på trusteren, men målte ingen spenning i det hele tatt. Dette antyder jo brutt krets, men den har fungert fint før. To ting jeg kan komme på: - sikring har gått, prøver å bytte til ny - jeg har montert batterimonitor BMV-702 fra Victron, har da flyttet alle minus kabler som gikk rett på minuspol på forbruksbatteri til Shunt (minus fra truster gikk rett på minuspol på forbruksbatteri før, startbatteri brukes kun til start). Alt annet i båten fungerer så jeg skulle ikke tro at dette med shunten har gjort noe med trusteren? Truster er en Sleipner SE30, båten en Yamarin 76 DC. Redigert 14.August.2016 av Dissern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 (redigert) Veldig likt det som skjedde på min SE40 i fjor. Termo switch gåen. Da går ikkje motor. Eg har muligens feilsøkingsmetode på dette en plass. Var enkelt å sjekke. Koble av kontakt å sette ledning rett i jord meiner eg. Byttet del og alt ok. Sjekk den du. Redigert 15.August.2016 av skhauge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Det hadde vært flott om du har metode - jeg er ikke så veldig kyndig i dette. Til info, det er ingen lyder fra motoren overhodet, ingen klikking eller noe. Jeg hadde jo trodd at jeg skulle kunne målt en spenning når jeg satte multimeteret på pluss og minus terminalene på trusteren, men forstår jeg det rett om dette ikke nødvendigvis behøver å være tilfelle? Forutsatt at strømmen er slått på og sikring er ok. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Jeg hadde jo trodd at jeg skulle kunne målt en spenning når jeg satte multimeteret på pluss og minus terminalene på trusteren, men forstår jeg det rett om dette ikke nødvendigvis behøver å være tilfelle? Forutsatt at strømmen er slått på og sikring er ok.Er strømmen slått på og sikring OK skal du helt klart kunne måle spenning over terminalene på thrusteren. Gjør du ikke det ligger feilen i sikringsholderen, hovedbryteren, kabelsko eller andre koblingspunkter mellom batteri og thruster. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Siden jeg da ikke kan måle spenning på trusterens terminaler så vil jeg starte med å feilsøke hele kretsen som trusteren er tilkoblet til, og lar feilsøking på truster med rele osv. avvente. Har kjøpt ny sikring og prøver det idag, om den er ok så mistenker jeg at feilen ligger i hovedbryterpanelet. Er det helt typisk med båt at når man har fikset ett problem så dukker et annet opp? Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Jepp, spenning er det ikke noe galt med. Gikk over kontaktene og renset dem og truster har ca 12,4V jevnt. Men den er helt død. Ingen respons ved vridning av kontroll, ikke noe klikking eller noe. Blir det å forsøke å bytte relé som er det neste? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Min døde også helt brått. Var joystikken som hadde tatt kvelden. Tror jeg ville begynt med feilsøke den. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Min døde også helt brått. Var joystikken som hadde tatt kvelden. Tror jeg ville begynt med feilsøke den. Gjorde et forsøk; målte spenning på pluss/minus kabel fra joystick, det var OK. Var alene i båten så fikk i målt på grå/blå kabel som såvidt jeg forstår er styrbord/babord fra joystick. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Gjorde mer feilsøking idag, gikk over med multimeter og målte spenning og motstand. Truster får spenning, og spenning er det også på bryterpanelet. I Sleipner SE30 Manualen under kapittel "Problemer og løsninger" står følgende: "Hvis hovedreleet på thrusteren ikke slår inn i det hele tatt (det skal klikke når du prøver å kjøre thrusteren), så er det et tegn på at det ikke får signal fra kontrollpanelet. Prøv da å kjøre thrusteren uten panelet ved å koble Rød og Blå, eller Rød og Grå kabel sammen på kontrolpanelkabelen som kommer fra thrusteren" Forsøkte dette, ingen respons fra truster. Videre står det: "I tilfelle thrusteren ikke går i det hele tatt, eller bare i en retning i de tidligere testene. Sjekk at koblinger gjort på elektromotoren, rele og forsinkelsesrele er i henhold til koblingskjema, og at alle kontakter sitter godt, og er rene." Gikk over alle koblinger, renset og sjekket ok. Videre står det: "Spenningen målt mellom hovedstrøms minus (A1 på motor), og blå eller grønn ledning på releet skal være lik spenningen mellom de to hoved batterikablene på thrusteren. Hvis spenningen ikke er riktig, må det kontroleres at det er kontakt mellom de magnetiske spolene på hver side av releet (mål mellom rød og blå på motsatte sider, og rød og grå på motsatte sider, med et OHM-Meter). Hvis det ikke er kontakt mellom disse må releet skiftes ut." Sjekket dette og ja, spenning mellom hovedstrøm minus og blå/grå ledning på relèet er lik spenning mellom pluss/minus terminalene på truster. Sjekket deretter motstand mellom rød/grå og målte ca. 5 ohm, samme mellom rød/blå kontakt. Hvordan tolker dere dette? Er det sannsynlig at det er selve kontrollenheten som er gåen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Lenge siden motoren var ute for rengjøring? Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Ja, si det, jeg fikk båten i April og har ikke rengjort den. Slik kontaktene så ut er det nærliggende å tro at den nok aldri har vært rengjort. Hvordan rengjør man en motor som dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Du kan lese om det her. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Inspirert av Hulda gjorde rengjorde jeg elektromotoren igår. Forsåvidt så den helt grei ut, noe støv inni, men lite. Uansett fikk jeg gjort den ren og pen og installerte den håpefullt igjen i båten idag. Resultat: ingen endring. Ser ikke så mange andre løsningen enn å forsøke å bytte hovedrele og så forsinkelsesrele om det ikke skulle virke. Noen som har innspill om hvilken av disse komponenetene det sannsynligvis er feil med? Så jeg minimerer sannsynligheten for å måtte kjøpe begge delene. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Eg har funnet manualen eg fikk fra Sleipner som beskriver metode for å sjekke termo switch. Eg ville sjekket denne. Om du sender meg en mail på skhauge@online.no skal eg sende deg manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Releet kan du kortslutte over polene på releet.Er trøsteren OK, så vet du at der er releet, som fusker. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Dissern Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 (redigert) Akkurat nå sitter jeg i båten og kan si at jeg har funnet problemet. Kortsluttet forsinkelsesreleet (også kalt Control box) mellom trøster minus terminal og signalpunktene på solenoid (D1 og D2) som beskrevet i dokumentasjon jeg fikk fra skhauge (takk skal du ha!) og trøsteren går som bare det. Altså er synderen forsinkelsesreleet. Første gang jeg har demontert og renset en elektromotor og ligget i timevis med multimeter mellom alle mulige kontakter. Lært mye nytt og det er kjekt :) Redigert 17.August.2016 av Dissern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Bra du fant ut av det! Dokumentet du fikk av meg anser eg som å være meget bra. Det tar for seg trinn for trinn sjekk av truster. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 18.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Helt enig, dette dokumentet var gull verdt, med masse bilder og beskrivelser. Som forbedringspotensiale så var er det eneste at det gjerne skulle vært disponert slik at den var lagt opp mot spesifikke modeller med bilder av den aktuelle modellen, som feks. bilder av SE30 modellen i mitt tilfelle, samt at de ulike komponentene konsekvent blir omtalt med samme navn - det var noen ulike komponentbeskrivelser som gjorde at jeg klødde meg litt i hodet, men jeg fant ut av det. Uten denne guiden for feilsøking så hadde jeg nok byttet ut langt flere komponenter enn nødvendig. Takk skal du ha! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Bra du fant ut av det! Dokumentet du fikk av meg anser eg som å være meget bra. Det tar for seg trinn for trinn sjekk av truster. Legg det ut i dokumentarkivet her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 18.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Legg det ut i dokumentarkivet her på forumet. https://baatplassen.no/i/topic/129380-sleipner-side-power-trouble-shooting-guide-for-dc-thruster/ Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Lar seg dessverre ikke åpne... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Dissern Svart 18.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Lar seg dessverre ikke åpne... Pussig, fungerer helt fint hos meg. Hvis andre har samme problem så forsøker jeg på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Den lar seg ikke åpne hos meg heller. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Problem å opne fordi det er en .zip fil. Den må pakkes ut å legges som PDF fil. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 zip fila lar seg ikke pakke ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.