Jump to content

Sleipner SE30 baugtruster død

Dissern

Recommended Posts

• 4 uker senere...

Legger inn en liten oppdatering her til referanse for andre. Ny kabelstokk hjalp ingenting. Fortsatte feilsøkingen og kortsluttet termoswitchen. Da gikk trusteren i én retning. Byttet da termoswitch og satte inn nytt bryterpanel. Da fungerte det igjen! Altså har 2 feil oppstått samtidig, termoswitch feilet og bryterpanel fungerte kun i én retning altså.

• 1 år senere...

Idag konket min SE-100. Den er helt død. To uker igjen av ferien. Brukte den ganske mye da vi forsøkte å legge til idag i en del vind. Vi prøvde først med delta ankeret i baug. Det satt ikke. Så prøvde vi bruce kopien akterut. Det satt ikke. Det var sjøgressforhold der. Flyttet oss 100m,  og da fikk bruce kopien tak, og vi fikk lagt oss til. Thruster ble brukt mye, vil jeg si, under alle forsøkene på å legge til. Tipper dette ila 30 minutter. Den funket fint hele tiden.

Så fant vi ut at vi skulle flytte oss pga en vennebåt, og da vi kom dit etter nok en liten halvtime var thrusteren helt død. Det lyser i panelet, 500A sikringen ser hel ut, har målt 12.95 på batteriet og på polene på thrusteren, også på og gjennom bryteren. Har også forsøkt å kortslutte rød og blå/grå både på panelet og på kontakten ved thrusteren. Målt strøm overalt, tatt svenskestarten ift alle hovedsikringer, og det virker greit.

Målte spenningen mellom A1 som jeg antar er minus polen på thrusteren og blå kabel i kontakten, og der er det ikke liv. Antatt at jeg har forstått manualen riktig, så tyder det på at releet er ødelagt. Releet (er det to på denne?) gir ikke fra seg en lyd. Kan det være dette?

Et annet spørsmål, dersom det er hardt bruk og termosikringen som har slått ut, er den da ødelagt eller nullstiller den seg?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev for 12 timer siden:

Målte spenningen mellom A1 som jeg antar er minus polen på thrusteren og blå kabel i kontakten, og der er det ikke liv.

Følg feilsøkingsmanualen som ligger her i dokumentarkivet slavisk. Jeg tviler på at det er releene som er kaputt hvis thruster er død i begge retninger, at begge rele skulle feile samtidig er lite trolig.

Det er termosikringen som har gått etter at jeg kjørte for hardt igår med thrusteren.

Jeg kortsluttet minus på motor med den brune ledningen, og da funket den i begge retninger igjen.

Prøver å få tak i Sleipner i Strømstad nå, men de tar ikke telefonen... ligger på Koster.

Fikk ikke åpnet dokumentet det er linket til her.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Axelsson tok ikke telefonen, men jeg fikk napp hos Marieholm Marina. De ringte til og med tilbake et par ganger?

Går alt etter planen, så får jeg ny termosikring imorgen ettermiddag?

To pussige ting har skjedd. Det ene er at den nye termosikringen kom igår som planlagt. Den kostet 550,- så ikke så verst. Bilde nederst av den.

Det andre er at thusteren min plutselig begynte å fungere igjen.

Den var død helt til jeg bypasset termosikringen med en ledning mellom minus til den brune ledningen  fra kontrollboksen. Denne bypassen demonterte jeg igjen. Det eneste annet jeg har gjort var å nappe litt i ledningene for å se om jeg kunne finne hvor den brune ledningen gikk.

Etter en litt «skummel» avgang igår uten thruster, så prøvde jeg den på måfå, og oppdaget at den levde igjen.

Uansett, da har jeg reservedelen. Noen som har en teori på hvorfor den plutselig fungerte igjen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...