Ingper Startet 15.August.2016 Del på Facebook Startet 15.August.2016 Yanmar hade ju en del problem med avgasventillåsningen 1996-2002. Jag är intresserad av en motor som omfattas av dessa serienummer, men med mycket låga gångtimmar och ännu inget haveri. Men om jag vill renovera topplocket innan jag monterar motorn i båten - vilka delar är orsaken och må skiftas för att minska risken för framtida ventilhaveri ? Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Mix Svart 15.August.2016 Del på Facebook Svart 15.August.2016 Det var ventiltetningene som ble byttet, ventilstammen gikk for tørrt som førte til heng og ventiler ble tatt av stempelet. Symptomet var en fæl rakling når man dro av på gassen. Med rett verktøy skiftes tetningene uten å ta av toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 15.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2016 Stort tack för svaret ! Tyvärr måste jag nog ta av toppen ändå, eftersom ingen motorrenoveringsfirma i närheten vill ha in hela motorn Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Teerex Svart 15.August.2016 Del på Facebook Svart 15.August.2016 På mange dieselmotorer holder det kanskje å sette stempel i øvre posisjon uten fare for at ventilene faller for langt ut? Men avhenger vel av stempeldesign osv. Ellers er det vel vanlig å bruke trykkluft i glødeplugghullet for å holde ventilene oppe ved bytte av tetninger osv. Men ser ikke helt for meg arbeidsmomentet med å avlaste ventilfjærene uten å ha ventilfjærklemmen anlagt under topplokket, mot ventiltallerkenen som vanlig. Men det finnes vel verktøy for det også. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ingper Svart 15.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2016 En följdfråga - är det bara eksostätningen som är uppdaterad, eller skall båda bytas (jag antar att det är samma dimension) ? I servicemanualen (visserligen på 6LPA-STP2) är det bara Exhaust som är ändrad (detalj 15 och 41), se bild. (Yanmar tar betalt - 200:-/st för tätningarna... ) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
BjornLie Svart 30.August.2016 Del på Facebook Svart 30.August.2016 Samme for 6LP-STP også: Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Ingper Svart 18.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2016 Han som har den aktuella motorn vill nog inte förstå att den är 15 år gammal och behöver renoveras - ett renoveringsobjekt. Dessutom har det visat sig att motorn aldrig varit monterad i en båt, och har alltså stått still sedan den lämnade fabriken 2002 på grund av en "olyckshändelse" under transporten... Trots att han försökt sälja den länge utan att lyckas vill han inte gå ner till ett rimligt pris. Jag har däremot istället nu fått ett gott pris på en fabriksny 2016 6LPA-STP2, med fulla garantier som inte blir mycket dyrare. Så ikväll beställer jag och sedan kanske det blir ännu mer fart i NB870:n . Någon annan som bytt till eller har 6LPA-STP(2) i sin NB870 ? Kommentarer ? Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Worry II Svart 18.September.2016 Del på Facebook Svart 18.September.2016 Det er ikke noe å lurte på! Kjøp! Jeg er 5,5 tonn og marsjer på 20 knop i 3000 omdr på aksling nå i september med nesten fulle tanker. Min STP2 ble satt inn i 2010, gått problemfritt siden. Valgte båten på grunn av denne maskinen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.