knbo Startet 15.August.2016 Link til dette innlegget Startet 15.August.2016 På min seilbåt ville jeg ha et solcellepanel og kjøpte meg et 100W fleksibelt panel og plasserte det på sprayhooden. Fikk laget feste oppe på skayhooden og en kanal med fra på siden. denne kan åpnes med borrelås. Deretter kjøpte jeg kontat og plugg fra Elfa Distrelec. Dette fungere helt fin, Vet ikke enda om dette blir ekstra slitasje på sprayhooden, men det vil jeg følge med på, for å se om vi må lage en forsterkning. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Steini Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Slik ser det ut på min båt. 3 stk 100watt. Festet med velcro som er sydd fast i kalesja. Så når båten skal ligge i båsen ei stund, tar eg dei av. Har fortsatt 2 stk faste 100w panel fremme på dekk. Har berre hatt dei på nokre mnd, så blir spennande å sjå om det blir noko merkbar slitasje på kalesja. ps: Var ein kjekk dekkskontakt du hadde der Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
knbo Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Den er godkjent for 10 amper kontinuerlig belastning. fåes i 2 utgaver. 3+jord og 4+jord. Og den kan bare settes inn en vei. Den er beregnet for belastede miljøer og er vanntatt. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
ToreSB Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Den er godkjent for 10 amper kontinuerlig belastning. fåes i 2 utgaver. 3+jord og 4+jord. Og den kan bare settes inn en vei. Den er beregnet for belastede miljøer og er vanntatt. Du må ikke komme med all reklamen, men ikke fortelle hvor vi får kjøpt den! Jeg vil også ha en slik dekkskontakt til mine solcellepaneler. Kan du komme med litt info om hva den heter eller hvor den er kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 (redigert) Det er en Harting industrikontakt. HAN 3A. Forhandles av Harting og OEM automatic til proff-markedet.For privatmarkedet, så er det vel Elfa Distrelec som er kanalen. https://www.elfadistrelec.no/no/kontaktsett-3p-pe-harting-10-20-003-0004/p/14347167?q=10200030004&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=98.0 Bildet er feil, men hvis du ser på pdf'en, så ser du at det er vinklet plast-hus. Redigert 15.August.2016 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
ToreSB Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Takk for info. Dette så ut som solide saker. Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 (redigert) Det er en Harting industrikontakt. HAN 3A. Forhandles av Harting og OEM automatic til proff-markedet. For privatmarkedet, så er det vel Elfa Distrelec som er kanalen. https://www.elfadistrelec.no/no/kontaktsett-3p-pe-harting-10-20-003-0004/p/14347167?q=10200030004&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=98.0 Bildet er feil, men hvis du ser på pdf'en, så ser du at det er vinklet plast-hus. Bide er riktig fordi det er ikke den du viser til, jeg har brukt en ny kontakt. Det er en Amphenol kontakt. du må kjøpe innmat + om så kappe og sterkavlasting Totat kommer det på rundt 400 kr for det sette jeg har på båten. Du finner innmaten nedrest på denne siden og resten på de nesste sidene. Jeg brukte den fordi kontakten ikke står rett opp, men blir liggende langes båten. I tillegg så her den brede tekniske data den den du vier til. For å gjøre det enklere er delen her som jer har brukt: Innmat han Innmat hun utvendig kontakt (plast) utvendig plugg (plast) strekavlasting Men du kan også få metallhus dersom du vil ha det. Redigert 15.August.2016 av knbo (see edit history) Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Lars Martin Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Bildet til elfa er feil. Artikkelnr er komplett Harting plugg med plasthus. Vinklet som din. Harting sin har også plast bøyle. Altså mindre som kan ødelegges av saltvann:-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
knbo Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Kan så være et. men slik kan du velge om du har en han kontakt og hun pligg eller motsatt på Harrting, slik du kan gjøre hos Amphenol? Det er ser ikke slik ut på PDF-en at Harting kan gjøre det. Har ikke Harting. Normalt skal alltid den som kommer fra strømkilden være hun. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Lazyjack Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Slik ser det ut på min båt. 3 stk 100watt. Festet med velcro som er sydd fast i kalesja. Så når båten skal ligge i båsen ei stund, tar eg dei av. Har fortsatt 2 stk faste 100w panel fremme på dekk. Har berre hatt dei på nokre mnd, så blir spennande å sjå om det blir noko merkbar slitasje på kalesja. Skjønner ikke helt dette. Når sola skinner og panelene lader best, vil man jo ikke ha kalesje og sprayhood oppe! Eller er dette bare beregnet for bruk når båten ligger ubrukt i hjemmehavn? Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Sprayhood er ikke bare for å regn. men den gir også ly for vind. og vi som seiler liker jo å ha vind. derfor bruker jeg og de fleste andre den oppe hele tiden. Noen liker å ha skygge i cockpiten, og da tar en bare vekk veggene på kalesja. Men det må kunne lett ta ned solcellepanelet/ene. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 (redigert) Skjønner ikke helt dette. Når sola skinner og panelene lader best, vil man jo ikke ha kalesje og sprayhood oppe! Eller er dette bare beregnet for bruk når båten ligger ubrukt i hjemmehav Bruken av spryhood varierer mye. Selv må jeg ha den ned når jeg seiler og når jeg skal manøvrere i havn. Men ser at mange har den oppe hele tiden. Liker løsningen men den er ikke aktuell for meg. Redigert 16.August.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Skjønner ikke helt dette. Når sola skinner og panelene lader best, vil man jo ikke ha kalesje og sprayhood oppe! Eller er dette bare beregnet for bruk når båten ligger ubrukt i hjemmehavn? No bruker eg båten heila året. Så det er ikkje mangen dager i året eg har kalesja av. Dei få dagane den er av, er det så fint ver at eg klarer meg fint med dei 2 panela på 100watt som er på dekk, eller henger på rekka. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Lazyjack Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Dette har vel sikkert litt med hvilken del av landet man seiler i og også selvsagt tid på året. Selv har jeg sprayhood oppe bare når det blir mye sprut, ellers er den lagt ned. Kalesjen er kun i bruk i havn når det regner. Det var derfor jeg stusset litt på denne monteringen av solcellepanel. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Joda eg ser den Lazyjack. Kalesja mi går ner i forkant av ratta, så eg står uansett utendørs når eg seglar. Så er eg so pass høg at eg ser over kalesja mi og, hehe Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Så er eg so pass høg at eg ser over kalesja mi og, hehe For liten båt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 (redigert) som sakt så står den sprayhuden oppe hele tiden, og jeg har fått nye vindu i den så jeg kan se godt igjennom den når jeg sitter ned og så har jeg en flatfender som ligger på dørken rett bak rattet og når den står på den så ser jeg over sprayhuden. Kona likker å sitte under den. Spesielt når vi går på kryss, men så er hun fra Sørkina. og liker å ha det varmt. og lunt. Ser også at de fleste her omkring har sprayhooden opp hele tiden. Redigert 16.August.2016 av knbo (see edit history) Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Nysgjerrigper Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Kjøpte fleksibelt 100 w solcellepanel for 3 år siden som jeg festet til våtromsplate for å unngå å knekke det i stykker ved montering/demontering. Er festet på toppen av kalesjen på vår motorbåt. Har fungert greit, alltid fulle batterier når vi legger ut på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Blir det mer eller mindre fukt og kondens mellom panelene og tekstilet? -eller ingen endring? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 På forrige båt la jeg ned sprahooden en gang på 3 år. På dagens båt har jeg ikke lagt ned sprayhooden ennå på 7 år. Det handler om hvor man bor? Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Blir det mer eller mindre fukt og kondens mellom panelene og tekstilet? -eller ingen endring? Har ikke hatt den opp så lenge, men de har både regnet, blåst og vært tåke, men kan ikke si at jeg har sett eller langt merke til det. En annen ting dersom jeg ønsker så kan jeg flytte den ned på rekka, uten problemer. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Nysgjerrigper Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Ingen problemer med fukt mellom panel og kalesje! Men vår båt har ikke kalesje av "markisestoff" men av typen Helly Hansen Lightex. Mugg er vel stort sett et problem ved dårlig gjennomlufting under kalesjen, dvs. inne i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Blir det mer eller mindre fukt og kondens mellom panelene og tekstilet? -eller ingen endring? Antydning til sorte flekker under solcellepanelet på vår sprayhood. Men om dette er bedre eller verre enn å være eksponert for tropisk sol er uvisst. Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 19.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Antydning til sorte flekker under solcellepanelet på vår sprayhood. Men om dette er bedre eller verre enn å være eksponert for tropisk sol er uvisst. Når har du impregnert din kalesje siste? Min Sprayhood ble gjennomvåt og det drypte fra den. Så tok jeg å impregnerte den og da ble den tett igjen. Husk at en må vedlikeholde også kalesjen akkurat som resten av båten. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Euklid Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Er ikke så lenge siden den ble impregnert, men den har nok sett mer sol, vind og storm enn det en kan forvente at den skal takle. Sola i tropiske strøk er brutal. Deler av stoffet på kalesja gikk i oppløsning på grunn av sol, trekket på storseilet er så sprøtt at det ikke kan sys i uten å ramle fra hverandre. Tror derfor mine erfaringer ikke nødvendigvis sier så mye om hva som er ok for mer alminnelig bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.