Jump to content

Multimeter / forbruksmåler (Ah)?

tobixen

Recommended Posts

Jeg ønsker meg et lettvektsapparat (type multimeter, gjerne tangamperometer) som kan brukes for å måle strømforbruk over tid (altså ikke bare ampere, men amperehours). Jeg ønsker å finne ut av hvor stort forbruk jeg har på hver enkelt krets og/eller forbruker i båten, f.eks. kjøleskap, belysning, laptop, evt ankerwinch, nettverksutstyr, autopilot, etc - tanken er å måle faktisk forbruk f.eks. over et helt døgn.

Jeg har ikke noe stort krav til nøyaktighet (det er viktig med såpass følsomhet at strømtrekk på f.eks. 100 mA blir registrert, men jeg bryr meg ikke om 10 mA, det er ikke viktig med et instrument som også kan brukes på ankervinsjen, og noe måleavvik er fullt akseptabelt)

Mulig jeg ikke har lett godt nok, men typiske multimetre er bare i stand til å gjøre "spotmålinger" - det er ikke mye logikk som skal til fra å måle ampere til å telle amperehours, så det forundrer meg om det ikke finnes multimetre som kan gjøre dette - noen som vet noe?

Ellers finner jeg batterimonitoreringsinstrumenter, disse er dyre, beregnet på fast montering og typisk beregnet på å måle totalforbruk og ikke forbruk pr krets. (Idéelt sett ønsker jeg meg et fastmontertsystem hvor jeg kan måle og logge spenning og strømtrekk både fra hvert enkelt batteri i batteribanken og hver enkelt forbrukskrets, men et slikt system ligger nok en god del år frem i tid)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hei.

det ser for meg ut som du har det meste av svaret sjølv, på dette spørsmålet ditt. "On the spot" er ein egentlig god betegnelse på bruksområdet til multimeter, enten det er med eller uten strømtang. Når du so etterlyser eit ampertimemeter, so drar du inn momentet tid. I mitt hode er det einsbetydande med fast oppkobling, eg reknar ikkje med at du tenkjer på å holda desse måleledningane på målepunktet i ein time eller meir. Eit slikt instrument har ikkje nødvendigvis mulighet til avlesning av strøm i øyeblikket, men det har eit telleverk som summerer amperetimer. Eg kan ikkje tenkja meg at der blir laga slike lettvekts instrument med måleområder der tid er ein faktor. Eit anna instrument, som lan visa noko om strøm / tid er skrivande amperemeter, der instrumentet skriv ein strek på papiret, som so får ein strømskala loddrett og tid vannrett.

Men, som sagt so tviler eg på at der fins slike håndholdte instrument som er laga for å holda måleledningane på plass over noka tid.

Magne

"On the spot" er ein egentlig god betegnelse på bruksområdet til multimeter, enten det er med eller uten strømtang. Når du so etterlyser eit ampertimemeter, so drar du inn momentet tid. I mitt hode er det einsbetydande med fast oppkobling, eg reknar ikkje med at du tenkjer på å holda desse måleledningane på målepunktet i ein time eller meir.

Nei, holde i hendene er selvfølgelig uaktuelt, men jeg ser for meg en midlertidig oppkobling, noe jeg kan slenge fra meg i ett døgn for så å lese av. Et tangamperometer kan man jo klipe rundt en ledning og la ligge. Et normalt amperemeter kan man bruke sammen med krokodilleklemmer, eller man kan bruke stiftkontakter for å midlertidig huke aparatet på kretsen uten å måtte sitte og holde det i et helt døgn.

Forstår ikke helt hensikten med det du etterspør. Dette kan du enkelt regne ut uten slikt "utstyr"

Jeg kan koble på et allminnelig amperemeter og ta spotmålinger for å finne ut hvor mye f.eks. kjøleskapet trekker, men det blir mye arbeid om jeg skal finne ut hvor lenge kjøleskapmotoren går og hvor lenge den hviler ila et døgn. Belysning ... jeg kan bruke et allminnelig multimeter til å finne ut hvor mye hver enkelt lampe trekker, eller hvor mange watt som blir spist av samtlige lamper i båten dersom alle er på, og jeg kunne loggført hvilke lamper som er på når og regnet ut totalt forbruk ... men igjen, jeg ønsker bare å slenge noe fra meg og lese forbruk siden. Atter andre kretser har variabelt strømforbruk.

Kan du bruke noe som dette? Laget for fast montering, men er billig.

http://s.aliexpress.com/f22e6zMz

Muligens perfekt. Jeg bestiller to, dersom de fungerer bra kan det jo hende jeg bestiller flere og monterer fast.

Dette er jo et Ah-meter for fast montering - med shunt. Når du har koplet shunten til kretsen du skal måle har du jo gjort halve monteringsjobben.. Er det ikke enklere å bare montere en slik på hver batteribank - fast. Og heller slå av og på alt dette utstyret for å finne ut døgnforbruk på hvert enkelt? Ville forresten vurdert samme instrument men med shunt som tåler mer enn 20A hvis du trekker mer strøm enn dette på en gang. Du finner ørten selgere av dette instrumentet på Aliexpress, levert med shunt i mange forskjellige størrelser.

Dette er jo et Ah-meter for fast montering - med shunt. Når du har koplet shunten til kretsen du skal måle har du jo gjort halve monteringsjobben..

Det hadde uten tvil vært enklere med noe klampapparat, hvor man bare trenger å finne frem til en løs ledning og hekte apparatet rundt ledningen. Men for å få pålitelige DC-målinger uten at det koster skjorta kommer man seg kanskje ikke helt utenom shunt'er?

Jeg har flatstiftskontakter omtrent overalt i båten, så jeg tenker å skru fast flatstiftskontakter, da ser jeg for meg at det ikke blir så veldig stor jobb å flytte den rundt. Fungerer apparatet godt, kan det jo tenkes jeg bestiller nye i stedet for å "flytte rundt".

Jeg er ellers ikke enig i at "halve monteringsjobben" vil være gjort når man har koblet en slik ting til et sted. Skal man ha en "fast installasjon" må man finne et sted instrumentet kan stå, hvor det ikke ser for stygt ut, det må monteres fast (og ikke bare ligge slengende løst), man får kanskje logistikkproblemer og lange ledningsstrekk fordi det stedet hvor det høver seg å installere et slikt panel kanskje ikke er på samme sted som hvor man ønsker å måle forbruket, etc.

Er det ikke enklere å bare montere en slik på hver batteribank - fast. Og heller slå av og på alt dette utstyret for å finne ut døgnforbruk på hvert enkelt? Ville forresten vurdert samme instrument men med shunt som tåler mer enn 20A hvis du trekker mer strøm enn dette på en gang.

Jeg har allerede en batterimonitor som kan gi meg totalen, men jeg kan ikke skru av kjøleskapet i et døgn for å finne ut hvor mye jeg sparer på det, jeg kan ikke fortelle familien at ... i dag skal all belysning være avskrudd, dere får nøye dere med lommelykter, for pappa ønsker å vite hvor mye strøm vi sparer på dét ... eller la lanternene være avskrudd, etc. Jeg anser det uansett som klin umulig å få til realistiske målinger ved å prøve å bare bruke én krets i løpet av et døgn.

Du finner ørten selgere av dette instrumentet på Aliexpress, levert med shunt i mange forskjellige størrelser.

Det er et nyttig tips, i neste omgang får jeg bestille med forskjellige shuntstørrelser.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...