Jump to content

Montere vannvarmer eller kjøpe aggeregat til varming av varmtvann

Inter 9000

Recommended Posts

Hadde 5 kw Eber diesel vannvarmer i forrige båt. Den var koblet utenom motor(D1-30 hk) men i en varmesløyfe med 5 konvektorer. Fikk varmt vann etter ca. 30 minutter. I nårværende båt har var de luftvarmer så jeg valgte å montere en Eber 3,2 kw i serie med motor og to viftekonvektorer. Samme motor som forrige. Nå tar det litt lenger tid 40-50 minutter til å få skikkelig varmt vann til oppvask, men vann til dusj har jeg etter 20 min.

Valgte 3,2 kw denne gangen pga. betydelig lavere pris. Det er samme varmer som 5 kw men.

Er godt fornøyd med denne løsningen da jeg ønsket å ha så enkel som mulig installasjon og varmeren er stillegående.

Uansett hva man velger så blir literprisen på varmtvannet høy, men du verden så behagelig å ha "ubegrenset" med varmt vann.

En fastmontert generator tar ikke stort plass og er heller ikke tung, enkelt for en mann å installere.

http://www.whisperpower.com/4/2/287/products/generators-(programmable-rpm)/m-gv-4-piccolo-marine.html

Vær nå litt forsiktig med å bruke generator ellers kommer støypolitiet og tar deg. ( ref. annen tråd her på forumet) Etter som jeg har forstått kan du kun bruke generator hvis du ligger mutt alene på den ytterste nøgne ø.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...