Jump to content

Hente Sun 33, Oslo til Haugesund, rutetips?

Lassa

Recommended Posts

Har kjøpt meg en 2004 modell Sun 33 som i dag ligger i Oslo. Jeg tenkte på å seile den rundt sørlandet for egen maskin førstkommende helg helt til Haugesund. Har mine bekymringer med tanke på blant annet Jærkysten som til tider kan være ganske værhard ettersom jeg har blitt fortalt. Noen som har tips og råd langs denne ruten med tanke på vær og vind? Noen plasser det er mulig å slippe vær og vind ved å gå innaskjærs? Alle tips mottas med takk:-)

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig HENTE BÅT- OSLO TIL HAUGESUND hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Med en Sun 33 går det fint å marsje i over 20 knop om været tillater det. Under gode forhold er det helt realistisk å gjennomføre dette på en helg.

Det er også mulig å gå Spangereidkanalen for å unngå å runde Lindesnes og i tillegg ta båttrekket i Listeid for å unngå Lista. Da er det igjen noen lengre åpne strekk som Rakke og Jæren i tillegg til en del kortere åpne strekk.

Gikk sjøl fra Mandal sist torsdag til Ålesund med 31 fots motorbåt. Kom hjem i går kveld.

Når du skriver Sun33, så antar jeg det er seilbåt?

Tråden nevnt over her, inneholder noe god og nytti info.

Lindesnes-lista-Jæren er det greit å holde godt ut fra land. -det er jo et relativt begrep, men du ser på kartet hvor det går fra 100-200 meters dybder til 60-40 meter dybder. Der det blir grunnenre, bygger sjøen seg opp. Men klart, er det flatt hav, går du der det passer.

Er vel litt slik at ulike værforhold gir ulik kurs og strategi. Antar at lokalkjente gir innspill underveis om du oppdaterer din posisjon og seilingsrute i denne tråden.- eller overnevnte tråd.

Legger du ut bilder og reiseskildring, kommer du til å få mange følger og råd.

Har du ikke AIS i båten, kan du laste ned appen mAIS og opprette egen ident slik at andre ser båtens posisjon. ( dog, båter med ekte AIS ser deg ikke der, og det skal sies at jeg ikke opplevde mAIS som 100% oppdatert forrige uke)

Enkelte områder oppstår det kryssende sjø, som er slitsomt. Vi lå og stange i 8-9 knop rundt Lista og ble temmelig slitne. Etter to timers pause i Rasvåg, med en hyggelig prat med et annet medlem her som var på tur sørover, gikk vi ut for å se. Da ble det 20 knop helt til Tananger. Så forholdene endrer seg!

Planlegg noen "nødhavner" om dere trenger pauser, eller oppstår situasjoner som krever at dere går til havn. Like etter Lista ligger øya Hidra med havnen Rasvåg som en perle langs leia. Tananger er super havn etter Jæren. ( grønt merke inni bryggebåsene betyr ledig for gjester)

Det begynner å bli mørkere på kveldene nå, så planlegg å være i havn i god tid.

Det er en nyttig investering å kjøpe papirkart og tegne inn planlagt rute og kurser, først som sist. Det gir en fenomenal oversikt utover elektroniske kart.

Bli kjent med de gode værvarseltjenestene før dere legger ut på tur. Vi brukte barentswatch.no for vår tur som også gir bølgedata.

Sist men ikke minst, prøv å få klarhet i om innholdet på dieseltanken er ok. ;)

Hva er erfaringsgrunnlaget for deg og mannskapet?

( vi gikk Spangereidkanalen, som har begrenset seilingshøyde på 4,5 meter. Båttrekket forbi Lista ble vurdert, men etter en telefon til vedkommende var han faktisk i tvil om 31 fot var for langt)

Husk det er ingen ting i veien for å forhøre seg med nabobåtene i ei havn før et havstykke om noen skal samme vei og om du kan følge på. Vi hadde en båt i kjølvannet vårt helt fra Tananger til Måløy.)

Det som er genialt med slike henteturer, er at det er en betydelig terskelsenker for å gå samme strekket under ferieturer senere. Du blir kjent med båten og hva du har kjøpt :)

Redigert av Eureka (see edit history)

Ok, med motorbåt på 33 fot kan du med allsannsynlighet gå Spangereidkanalen, en opplevelse i seg selv. Fra sør går du inn ved Båly. Da slipper du å gå utenfor Lindesnes.

Det er intet å frykte, og det kommer til å gå aldeles utmerket, om man tar riktige vurderinger og erkjenner at man av og til må vente på været en dag eller to.

En slik tur gir enormt med nye erfaringer.

Lag klart litt mat før avreise fra havn. Det hjelper når timene går :)

Redigert av Eureka (see edit history)

Mange hentetråder her hvis du ønsker å lese deg opp litt på andres erfaringer ;-)
https://baatplassen.no/i/tags/forums/Hente%2Bb%C3%A5t/

Ellers er det bare å gi gass .VIKTIG .sjekk tanker ta med ekstra filtrer og reimer
Jeg syntes denne er grei å sjekke været med https://www.windyty.com/MENU?2015-06-22-15,56.608,7.119,6

Klikk med musa der  du ønker å se værdata i detalj
Gir gode indikasjoner på været

M-Ais på telefon/ nettbrett så vi kan se hvor du/dere er sånn ca: for evtuelt å gi deg tips etc.underveis

God tur

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...