Torsen67 Startet 15.August.2016 Link til dette innlegget Startet 15.August.2016 Gjelder en VP AQ-145 som pjusker på samme måte uansett hva vi bytter ut. Hvordan er ledningen som går via tenningslåsen routet? Kan jeg ta en ledning i fra a til b for å sjekke dette? Hvordan kobler jeg i så fall? Regner med at coil og batteri er innblandet i tenningslåsen. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 (redigert) Ja du kan fint bruke en ledning fra a til b. kobles på vanlig måte a til a og b til b. Om tenningslåsen er dårlig ser du også om du overvåker spenningen ut fra den med f.eks et multimeter. Fortrinnsvis et analogt. Men det høres ikkje ut som det er tenningslåsen som er problemet. Redigert 15.August.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Ok, men hvordan er denne ledningen rutet? Går det en kabel fra + på batteriet, til tenningslås og så til coilen? Hvis ja, kan jeg da strekke en kabel fra batteri til coil når motor er i gang for å sjekke om tenningslås eller kabel er dårlig? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Det kan du godt gjøre ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torsen67 Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Takker index;-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 (redigert) Grunnen til at jeg vil sjekke dette er følgende; naboen her har en kamerat som fikk problemer med tenningen på varm motor i veteranbilen. De byttet det meste men det samme skjedde igjen. De byttet så tenningslås også, men til ingen nytte. Så byttet de kablene mellom motorom og tenningslås. Og der! Da løste det seg! Det viste seg å være brudd på den ene kabelen. Da kabelen ble varm i motorrommet så utvidet isolasjonen seg og bruddet ble større og dermed dårligere kontakt. Så dette må jeg bare sjekke ut:-) Redigert 15.August.2016 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Ja, det er jo enkelt å sjekke ut. Coilen skal ha konstant pluss, stiftene bryter på minus. Jeg har hatt et lignende problem en gang, men da var det minus til stiftene det var brudd på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jori Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Sjekk også om tenningsnettet har blitt klippet noen gang. Mange gjør det i en eller annen setting og setter så på vanlige kabelskor uten å tette disse. Her vil det for irre ila kort tid og blir gjenstand for delvis brudd etter noen år. Skjedde meg i sommer med stoppfunksjonen på dieselsolenoiden. Søkte masse inntil jeg oppdaget til slut at nettet var klipt av en gang (forrige eier) Skjøtet med dobbelsidig rund kabelsko og ikke sikret noe mer. Da var det greit å finne feilen. Men ellers hører det ut som lignende problem som Index nevner. Gå over alt av minus på motor har du ikke gjort det. Puss kontakter, klempunkter etc. Min erfaring er at problemene oppstår fortere i forbindelse med irrete minuspunkter enn plusspunkter, skyldes at minuspunktene ikke blir beskyttet på samme måte som pluss ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.