Jump to content

VP AQ-145, kan dårlig tenningslås skape trøbbel/dårlig tenning?


Torsen67

Recommended Posts

Gjelder en VP AQ-145 som pjusker på samme måte uansett hva vi bytter ut.

Hvordan er ledningen som går via tenningslåsen routet?

Kan jeg ta en ledning i fra a til b for å sjekke dette? Hvordan kobler jeg i så fall?

Regner med at coil og batteri er innblandet i tenningslåsen.

Link to post

Ja du kan fint bruke en ledning fra a til b. kobles på vanlig måte a til a og b til b. Om tenningslåsen er dårlig ser du også om du overvåker spenningen ut fra den med f.eks et multimeter. Fortrinnsvis et analogt. Men det høres ikkje ut som det er tenningslåsen som er problemet.

Edited by Knurrbart (see edit history)
Link to post

Ok, men hvordan er denne ledningen rutet? Går det en kabel fra + på batteriet, til tenningslås og så til coilen?

Hvis ja, kan jeg da strekke en kabel fra batteri til coil når motor er i gang for å sjekke om tenningslås eller kabel er dårlig?

Link to post

Grunnen til at jeg vil sjekke dette er følgende; naboen her har en kamerat som fikk problemer med tenningen på varm motor i veteranbilen. De byttet det meste men det samme skjedde igjen. De byttet så tenningslås også, men til ingen nytte. Så byttet de kablene mellom motorom og tenningslås. Og der! Da løste det seg! Det viste seg å være brudd på den ene kabelen. Da kabelen ble varm i motorrommet så utvidet isolasjonen seg og bruddet ble større og dermed dårligere kontakt. Så dette må jeg bare sjekke ut:-)

Edited by Torsen67 (see edit history)
Link to post

Ja, det er jo enkelt å sjekke ut. Coilen skal ha konstant pluss, stiftene bryter på minus. Jeg har hatt et lignende problem en gang, men da var det minus til stiftene det var brudd på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Sjekk også om tenningsnettet har blitt klippet noen gang. Mange gjør det i en eller annen setting og setter så på vanlige kabelskor uten å tette disse. Her vil det for irre ila kort tid og blir gjenstand for delvis brudd etter noen år. Skjedde meg i sommer med stoppfunksjonen på dieselsolenoiden. Søkte masse inntil jeg oppdaget til slut at nettet var klipt av en gang (forrige eier) Skjøtet med dobbelsidig rund kabelsko og ikke sikret noe mer. Da var det greit å finne feilen.

 

Men ellers hører det ut som lignende problem som Index nevner. Gå over alt av minus på motor har du ikke gjort det. Puss kontakter, klempunkter etc. Min erfaring er at problemene oppstår fortere i forbindelse med irrete minuspunkter enn plusspunkter, skyldes at minuspunktene ikke blir beskyttet på samme måte som pluss ofte.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...