dstroem Startet 15.August.2016 Link til dette innlegget Startet 15.August.2016 Har en Pioner 14 Active med Yamaha 15CEL 2012 modell hvor forgasseren er byttet til 20HK men propellen er original. Er det noen som har erfaring med hvilken propell som passer til denne kombinasjonen? Slik den er nå så kommer jeg ikke opp i plan med tre personer ombord. Den sliter også med å komme opp i plan når jeg sitter alene bak. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 ta av propellen du har nå og les av hva som står på den, og gå ned 1-2 størrelser på stigningen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skrotnisse Svart 15.August.2016 Link til dette innlegget Svart 15.August.2016 Se side 30 her : https://www.yamaha-motor.eu/no/binary/BL%C3%85%20SWE%202016_tcm122-487353.pdf Sitér dette innlegget Link to post
dstroem Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Takk for flott svar. Jeg har den anbefalte propellen 9 1/4 x 10 - J Er det noen som har prøvd en annen propell med godt resultat sammen med Yamaha 15 (2012) ? Sitér dette innlegget Link to post
GarminDoc Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Jeg bruker 9 1/4 x 9 på min 14 Active med 20Hp Mercury, og den greier akkurat å komme i plan med 3 personer. Når jeg kjører alene, slår turtallssperren inn ved 20,6 knop... Mvh. Jan Sitér dette innlegget Link to post
dstroem Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Har prøvd 9 1/4 x 9 men den er fortsatt treg å få på plan selv når jeg er alene. Noen som har hatt tilsvarende problem med Yamaha 4 takt og denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Har en Pioner 14 active med Yamaha 9,9/20 sport. Har prøvd forskjellige propeller, konklusjonen er vel den at selv med 9,25x9 så sliter den litt med å komme i plan med 3 personer og full tank bensin. Hadde litt groe på båten etter ferien, da klarte den ikke mere enn 8 knop med 2voksne og et barn samt litt grillmat.Synes denne motoren er noe slapp, fungerer såvidt tilfredstillende med ren båt og 2 voksne. Når jeg tenker meg om så er det stort sett full gass som gjelder med denne kombinasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Denne er vel bare litt over 13 fot og flat som en sviske... Er det rett og slett at den er brei som gir et stort vått areal som fører til tungplanhet og moderat toppfart? Har noen et bilde av bunnen? Sitér dette innlegget Link to post
dstroem Svart 2.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Du har nok et poeng. Den er veldig flat. Men tenkte likevel at 20hk burde få baljen ganske greit i plan Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Fikk lyst til å skryte litt av den ypperlige tittelen du laget til tråden din.... Håper alle ser og lærer av deg, da blir det enkelt for alle å søke Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 dieselfan skrev On 31.7.2019 at 23.01: Denne er vel bare litt over 13 fot og flat som en sviske... Er det rett og slett at den er brei som gir et stort vått areal som fører til tungplanhet og moderat toppfart? En ting til. De rotasjonsstøpte båtene er ganske tunge i forhold til glassfiberbåter. Det kan nok gjøre sitt til at den blir tung å dra opp. Jeg har også Pioner, men det er en 12 foter med Suzuki 9,9 / 20 så det blir kanskje litt feil å sammenligne propell. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dstroem Svart 3.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 ballistic skrev On 31.7.2019 at 22.55: Har en Pioner 14 active med Yamaha 9,9/20 sport. Har prøvd forskjellige propeller, konklusjonen er vel den at selv med 9,25x9 så sliter den litt med å komme i plan med 3 personer og full tank bensin. Hadde litt groe på båten etter ferien, da klarte den ikke mere enn 8 knop med 2voksne og et barn samt litt grillmat.Synes denne motoren er noe slapp, fungerer såvidt tilfredstillende med ren båt og 2 voksne. Når jeg tenker meg om så er det stort sett full gass som gjelder med denne kombinasjonen. Fikk samme svar fra en forhandler. Han sa at denne årsmodell av Yamaha 4takt var litt slapp. De nye var selvfølgelig mye bedre. Er det noen med ny 4takt som kan bekrefte det? Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Har en 2017 modell av Yamaha 9,9/20 sport, så regner med at denne er den nyeste varianten. Er vel ikke for ingenting at Pioner nå har økt fra 20 til 25 hk som maks motor alternativ. Har en kollega som har en Pioner 14 active med 30 hk, denne fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.