Jump to content

Propell til Yamaha 15CEL med 20HK forgasser Pioner 14 Active

dstroem

Recommended Posts

Har en  Pioner 14 Active med Yamaha 15CEL 2012 modell hvor forgasseren er byttet til 20HK men propellen er original.

Er det noen som har erfaring med hvilken propell som passer til denne kombinasjonen?

Slik den er nå så kommer jeg ikke opp i plan med tre personer ombord. Den sliter også med å komme opp i plan når jeg sitter alene bak.

• 1 år senere...
  • 1 år senere...

Har en Pioner 14 active med Yamaha 9,9/20 sport. Har prøvd forskjellige propeller, konklusjonen er vel den at selv med 9,25x9 så sliter den litt med å komme i plan med 3 personer og full tank bensin. Hadde litt groe på båten etter ferien, da klarte den ikke mere enn 8 knop med  2voksne og et barn samt litt grillmat.Synes denne motoren er noe slapp, fungerer såvidt tilfredstillende med ren båt og 2 voksne. Når jeg tenker meg om så er det stort sett full gass som gjelder med denne kombinasjonen. 

dieselfan skrev On 31.7.2019 at 23.01:

Denne er vel bare litt over 13 fot og flat som en sviske... Er det rett og slett at den er brei som gir et stort vått areal som fører til tungplanhet og moderat toppfart? 

En ting til. De rotasjonsstøpte båtene er ganske tunge i forhold til glassfiberbåter. Det kan nok gjøre sitt til at den blir tung å dra opp. Jeg har også Pioner, men det er en 12 foter med Suzuki 9,9 / 20 så det blir kanskje litt feil å sammenligne propell.

ballistic skrev On 31.7.2019 at 22.55:

Har en Pioner 14 active med Yamaha 9,9/20 sport. Har prøvd forskjellige propeller, konklusjonen er vel den at selv med 9,25x9 så sliter den litt med å komme i plan med 3 personer og full tank bensin. Hadde litt groe på båten etter ferien, da klarte den ikke mere enn 8 knop med  2voksne og et barn samt litt grillmat.Synes denne motoren er noe slapp, fungerer såvidt tilfredstillende med ren båt og 2 voksne. Når jeg tenker meg om så er det stort sett full gass som gjelder med denne kombinasjonen. 

Fikk samme svar fra en forhandler. Han sa at denne årsmodell av Yamaha 4takt var litt slapp. De nye var selvfølgelig mye bedre. Er det noen med ny 4takt som kan bekrefte det?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...