Jump to content

halv-antikk Mariner 48 hk - neste steg: Strøm!


FENRIKSEN

Recommended Posts

Takker for alle råd mth motorkjøp på budsjettkonto. Motor er kjøpt (5K) og ser faktisk riktig bra ut. Åpenbart velholdt. Holder den et par sesonger er det meget god butikk.

 

Så da gjenstår spørsmålet: Kan denne motoren (ca 1977, men serienummeret 670L3265 får det ikke til å ringe noen bjeller i oppslagsverkene) kobles direkte til el-opplegget fra en Merc 500 thunderbolt av omtrent samme årgang (ved å helt enkelt følge fargekodingen), eller er dette farlig farvann? Er litt usikker ettersom dette er en tosylindret japanskbygget yamaha-motor med Mariner-logo - og dermed ikke en gang i slekt med mercury (utover navnet).

 

Eller ... for å si det slik: har noen en liste over fargekodene på kabler ut fra motor? Det gjør det lettere å teste det eksisterende nettet med prøvelampe og voltmeter, og reduserer risken for å grille tenningsboksen når systemet kobles sammen og "strømsettes". Koblingsskjema for merc har jeg, og kan dermed greitt sammeligne.

 

(Fikk med kontrollpanel med nøkkelstart og det hele, men det hadde vært greitt å slippe å rote for mye rundt i det eksisterende ledningsnettet for å flytte over sakene. Nå virker visst både lanterner, lansepumpe, radio og ekkolodd, og alt er pent montert i styrekonsollen.)

 

 

- j

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med motor. når den så tar kveld engang kan du sikkert få solgt resten som delemotor og få igjen litt penger der også.

 

Kjenner ikke til Mercurys kabelopplegg men tror ikke jeg hadde turt å følge fargekodingen direkte.

Sjekk på www.iboats.com om du finner noe mer info om dette, evt kjøp en reparasjonsmanual til motoren , det kan være kjekt å ha.

Jeg kjøpte fra eurofritid.no til min yamaha.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...