Jump to content

Trenger tips til valg av bor til eksosgjennomføring

5nacks

Recommended Posts

Skal installere dieselvarmer i båten, har forsøkt å lese meg frem til hvilket type bor jeg bør bruke til å bore hull til eksosgjennomføringen. Har ikke landet på et eksakt svar. Hullet skal være 45mm, så da må jeg vel kanskje bruke en hullsag? Materialet er glassfiber.

Dieselvarmeren er forøvrig russiskprodusert og av merket Planar. Om noen er interessert i å vite hvordan den fungerer, deler jeg gjerne erfaringer etter jeg har fått installert og brukt den. Betalte 4500 kroner for en 2 kW, det inkluderer alt bortsett fra varmluftslange inn til cockpit, men er ekslusive norsk moms. Bestilte fra Finland. 

Takk for inputs :) 

Redigert av scamπ (see edit history)

Mener det er 44 mm på Webasto. Det finnes iallefall 44 mm hullsager i HSS Bimetall både hos Jula og i proffbutikkene.

Men er jo lett å utvide til 45 mm med en roterende sliper.

Biltema har et kjekt sett med mange hullsager, bl.a. 44 mm hvis du ikke har noe slikt fra før av.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Hullsag/Hullsagsett-rorlegger-9-deler-2000032865/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 5 måneder senere...

Hei. Er du fortsatt fornøyd med varmeren? Hvordan er støy og strømforbruk? Regulerer den varmen bra?  Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en eberspacher d2 men den du har er mye hyggeligere priset.  Er ganske opptatt av strømforbruk og driftsikkerhet ettersom jeg ligger mye i uthavn. Har du målt hva den trekker?

Det nærmer seg sjøsetting så nå må prosjektene i gang :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...