Capt.Yorgoz Startet 15.August.2016 Del på Facebook Startet 15.August.2016 Hei på dere. ? Holder på med en kraftig rengjøring i kjølsvin og ser gulvet mitt har mye gammel "gugge" fra det glade 80 tall mellom plastdørken og gulvet. Dette er støv og skit med diesel og mere til. For å få bukt med gammel båtlukt tenker jeg å ta opp får å gjøre rent under plankene. Ser for meg at de fint kan demonteres i seksjoner. Samtidig vil jeg slipe det ned. Det er skikkelige tykke ca 18mm natet marabou som er lakkert for lenge siden. Hvordan burde jeg behandle disse. Å er det mulig å få dem en anelse lysere med olje. Uten at den nydelige rødfargen forsvinner? Anbefaler dere lakk eller bare olje? Skal de behandles under for å ikke trekke opp ny evt. Ny "gugge" ? Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 15.August.2016 Del på Facebook Svart 15.August.2016 Her er det nok like mange svar som det finnes produkter. Men jeg vil anbefale deg å skrape ned dørken før du sliper,da slipper du å få den gamle lakken i slipepapiret. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 16.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2016 Ja det tenker jeg men spennende å høste erfaring fra andre som har gjort lignende operasjon. Er dette vanlig tykkelse for gulv i båt? Det som er mest interessant er om jeg burde behandle undersiden, slik at det ikke trekker opp fuktighet av kapilærkreftene som oppstår av vann i endene. Eller burde jeg legge en "buffer" mellom gulvet for å skape distanse til underlaget? ? Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 16.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2016 Det er vanvittig mye lakk i dette gulvet. Dette kommer til å ta mye tid å krefter. På langsiden forsøker jeg å skrape med varmluftspistol. Ja det slipper men jeg brukte sikkert 15minutter på denne lille overflaten. Siden jeg kan demontere gulvet vil jeg anta at lakkfjerner er enklest og raskere. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Siden di er så tykke kan du ikke bare høvle av med elhøvel så slipe?? nydelig treverk forresten? Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 17.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2016 Vil tro det skader natemassen? Har aldri prøvd slikt utstyr ? Ja jeg er meget fornøyd med gulvet. Vil tro det er sjelden vare med så tykke planker i seilbåt. Eller båt generelt? Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 Å fjerne lakk, olje, maling, fra treverk er veldig avhengig av hvor brutal du kan være. Trevirkets beskaffenhet er det avgjørende. Det er en slags skala fra avretter eller elektrisk høvel på den ene sida og plansliper/slipekloss på andre sida. I mellom ligger alle grader av brutalitet. Her er min liste, fra brutalt og nedover. Mekanisk 1. Elektrisk høvel/avretter. Veldig farlig. Jeg brukte det på kirsebærtreet jeg skulle ha i kabinen. Borda var levert rett fra sag og ettertørring så det var egentlig bare for å sikre jamn tykkelse. Det flisa seg opp. Hvordan Merbau er i veden, veit jeg ikke, men til mahogny, som jeg har noe av, hadde jeg ikke turt. Til "satt" gammal eik er elektrisk høvel fryktelig vanskelig å bruke. 2. Båndsliper med grovt papir (40). Grovt papir lager striper, så om du ikke orker det, står du over. Disse stripene er allikevel ikke verre enn de eventuelle feilskjæra en kan få med høvel. Jeg har brukt det mange ganger på mahogny. Om en skal bruke båndsliper, noe jeg gjør svært ofte, avhenger av fartstid. Naturtalent holder ikke. En må ha noen timer på ymse materialer før en tar til med det verste. På lakk/olje må en bruke grovt papir, uansett. Deretter kan en bruke finere og finere papir. 3. Vinkelsliper (evt drill) med "flap disc". Jeg har brukt det på utvalgte plasser, men aldri fått det helt plant og flatt igjen etterpå. Tar alt! Kan ikke brukes på store flater. 4. Eksentersliper med grovt papir (40-60). Har mye lettere for å tette seg enn båndsliper. Det finnes eget papir for malingsfjerning, men det er bare snakk om litt mer tid. Må bruke mye mer krefter, og kanting, enn maskina er dimensjonert for, slik at den går saktere og fungerer dårligere. Jeg bruker stort sett eksentersliperen på trevirke som alt av olje/lakk/maling er vekke fra. 5. Plansliper, trekantsliper. Kan bare brukes på reint virke. Brukes uhyggelig sjelden. 6. Håndsliping, slipekloss. Meiningslaust! Malingsfjerning. 1. Jeg, og i hvert fall "MOW", insisterer på å bruke grønnsåpe. Det er veldig effektivt om du har mulighet til å få skylt av basen (høy pH) etterpå, og har tid til å vente på tørring. https://baatplassen.no/i/topic/123103-fjerne-lakk-med-brun-s%C3%A5pe/page-2 Grønnsåpe løser ikke gummi og tokomponent. (naten er safe, men grønnsåpa/luten har ingen effekt på plast/kunststoff/epoksy/to-komp.) 2. Kjemiske stoffer, som Duxola o.a. Kan være effektivt, kan virke. Må også skylles med store mengder vann for at neste innoljing skal sitte. Tar trulig natestoffet. Fikk en gang tak i noe på Europris som må ha vært på samme liste som Napalm, flussyre og sånn. Noen slike azo-greier med doble og triple nitrogenbindinger. Spraya på og malinga nesten fordampa. Hadde bare en sprayboks, og angra på at jeg ikke kjøpte restpartiet. Plutselig var det borte fra hyllene. Det finnes altså mye rart der ute. Varmepistol. Jeg har brukt det på mye rart. Av og til virker det som at olja sitter for godt fusjonert med virket, slik at det ikke glir av i ett lag (altså som noe som flaker seg opp, ruller seg opp), og da har det liten hensikt. Bruker alltid mjuk sparkel som jeg dytter med, lirker under til jeg får tak og kan flerre av. Lite hensiktsmessig å dra ei skarp skrape bortover, i hvert fall i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 19.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2016 Tusen takk for et meget gjennomført svar Erik Visste ikke at grønnsåpe på boks fantes engang. ? Har mulighet for en hel vinter med tørking, tar ut gulvet å holder på med dette hjemme. Nesten så jeg gleder meg til å begynne ? Starter opp når båten er heiset på land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.