beauty of aqua Startet 16.August.2016 Del på Facebook Startet 16.August.2016 Holder på og importere en båt fra Ibiza, Spania. I kontrakten står det kjøpesummen pluss VAT... Det er vel ikke noe jeg skal betale? Er vel kun mva til Norge? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
oberst1 Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 (redigert) Er vel litt opp til selger om det lar seg gjøre å ikke betale VAT ettersom du får norsk MVA ved innførsel ja. Er det gjennom megler bør dette gå fint, men privat tror jeg du må ordne selv med utlegg og refundering. Litt usikker, men Spania er jo EU, altså samme regler som f.eks Danmark vil jeg tro. Edit: du har jo to tråder med alle svarene fra i går... Redigert 16.August.2016 av oberst1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Hvis dette er en båt som er helt ny eller har vert i næring i Spania, så vil det være mulig å slippe vat, hvis alt blir gjort riktig. Hvis den har vert i privat eie i Spania så skal båten selges inkl vat. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 16.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2016 Båten har gått i charter, så det er et charterselskap som eier den Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
beauty of aqua Svart 16.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2016 Båten har gått i charter, så det er et charterselskap som eier den Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
brs Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Da har den gått i næring. Da må du kjøpe båten på utførsel og da skal det være mulig å slippe å betale vat hvis en gjør alt riktig. ? Sitér dette innlegget Link to post
Palbryn Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Charterselskapet har betalt VAT ( Moms) for denne båten hvis de kjøpte den inn til sitt firma i Spania. Skal den eksporteres ut av EU inn til Norge, så må utførsels papirene stemples av tollen i Norge. Så skal de papirene sendes tilbake til Spania firmaet og de igjen må søke staten Spania om at båten har nå gått ut av EU. Da kan de få tilbake sin VAT. Så kan de sende deg pengene de har fått tilbake. De kan også trekke i fra VAT på kjøpekontrakten, men jeg tror ikke de er interessert det. For blir båten i EU så har de tapt hele VAT beløpet. Sender de ikke pengene tilbake til deg som avtalt. Så stiller du heller dårlig til og det eneste du kan gjøre er å gå til sak mot de. Men alle vet hva det eventuelt koster i kroner. Tror heller ingen megler ønsker å stille noen garantier for firmaet. Men det er mulig å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.