Jump to content

Gummibåt fra Jula som er godkjent for 2.7hk, ok å bruke 4 hk?


MegaTrondy

Recommended Posts

Har kjøpt en gummibåt på Jula. Ble fortalt at den taklet 4 hk. Når jeg skulle pakke ut båten så jeg at den bare er godkjent med 2,7 hk. Jeg har en Suzuki 5 hk 4-takt som er skrudd opp til 8 hk. Vil båten takle motoren, eller er det dumt å prøve? Jeg har en Maritim gummibåt også, men Jula gummibåten veier mindre og er lettere å frakte med seg når den skal pakkes sammen i og med at den ikke har fast bunn.

Båten: http://www.jula.no/globalassets/catalog/productimages/650389.jpg

Link to post

At den er skrudd opp har vel ingenting å si, vekten er vel det eneste som kan skape problem. Resten styrer du med gassen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Tror neppe plata løsner, ikke har jeg hørt at det er forbudt med større motor en merkingen sier. Hva forsikringsselskapet sier er derimot en annen sa

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

så lenge du putrer rundt med moderat pådrag så burde ting gå greit, men tror ikke jeg hadde følt meg trygg med å gi på så alt for mye med en oppskrudd 5-hester på en båt med oppblåsbar bunn - blir nok temmelig levende.   Tror nok Maritim båten er bedre da siden den blir stivere med platebunn

 

og Jula skriver selv: "passer fint til små eventyr på mindre sjøer, elver og kanaler"

Edited by ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Problemet er vel om platen holder seg på plass. Jeg hadde en gummibåt før med 10 hk som jeg fant ut etter hvert var skrudd opp til 15 hk. Båten var godkjent for 10 hk. Hele platen sprakk på midten og motoren holdt på å havne i sjøen. Da trodde jeg bare motoren var 10 hk. Båten var riktig nok noen år gammel, men jula båten er konstruert for lavere vekt på motor og lavere effekt.

Jula båten er grei siden den er lettere å transportere og lagre om bord når den ikke er i bruk. Men den er godkjent for mindre motor, og i CE merkingen står det at den bare er godkjent for en voksen med et barn hvis det er motor på båten. Vi kommer for det meste til å være to voksne. Maritim båten er godkjent for 3 voksne og 1 barn selv om den bare er litt større.

Link to post

8hk? 6hk er den vel

går de å trimme den opp til 8 hk

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

Har du fått opplyst av selger at båten skal være godkjent for 4 hk, men viser seg og være sertifisert for maks 2,7 så kan du vel strengt tatt bytte/heve kjøpet. Som flere sier så kan det godt være båten takler større motor, men om den ikke gjør det så er nok ikke forsikringsselskapene like begeistra...

Link to post

så lenge du putrer rundt med moderat pådrag så burde ting gå greit, men tror ikke jeg hadde følt meg trygg med å gi på så alt for mye med en oppskrudd 5-hester på en båt med oppblåsbar bunn - blir nok temmelig levende.   Tror nok Maritim båten er bedre da siden den blir stivere med platebunn

 

og Jula skriver selv: "passer fint til små eventyr på mindre sjøer, elver og kanaler"

Hadde en 12-fots Zodiac med finerdørk og oppblåsbar kjøl og 25 hk for mange år siden. Det gikk det og.

Link to post

en zodiac mark 1 hadde jeg ikke hatt betenkeligheter for å satt på en 25hk  :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Leverer den tilbake igjen eller selger den dersom det ikke lar seg gjøre. Har som sagt en maritim gummibåt også. Eneste er at jeg syns den ikke er så lett å håndtere når den skal demonteres og lagres på grunn av finer bunn. Har ikke mulighet til å oppbevare slepe jollen hos båtlaget og jeg har ikke bade plattform bak til å feste den til når den ikke er i bruk.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...