MegaTrondy Startet 16.August.2016 Link til dette innlegget Startet 16.August.2016 Har kjøpt en gummibåt på Jula. Ble fortalt at den taklet 4 hk. Når jeg skulle pakke ut båten så jeg at den bare er godkjent med 2,7 hk. Jeg har en Suzuki 5 hk 4-takt som er skrudd opp til 8 hk. Vil båten takle motoren, eller er det dumt å prøve? Jeg har en Maritim gummibåt også, men Jula gummibåten veier mindre og er lettere å frakte med seg når den skal pakkes sammen i og med at den ikke har fast bunn.Båten: http://www.jula.no/globalassets/catalog/productimages/650389.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 At den er skrudd opp har vel ingenting å si, vekten er vel det eneste som kan skape problem. Resten styrer du med gassen Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
MegaTrondy Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Hvis du gir for mye gass kan vel treplaten til motoren løsne? Hvilke konsekvenser får det hvis jeg blir stoppet? Båten er jo CE merket. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Tror neppe plata løsner, ikke har jeg hørt at det er forbudt med større motor en merkingen sier. Hva forsikringsselskapet sier er derimot en annen sa Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Draco24styling Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Sikker på at det ikke er 2,7 kw da. Det blir 3,6 hk Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
anonym123456 Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Det står 2,7 hp. http://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/bater-og-motorer/gummibater/gummibat-650389/ Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 (redigert) så lenge du putrer rundt med moderat pådrag så burde ting gå greit, men tror ikke jeg hadde følt meg trygg med å gi på så alt for mye med en oppskrudd 5-hester på en båt med oppblåsbar bunn - blir nok temmelig levende. Tror nok Maritim båten er bedre da siden den blir stivere med platebunn og Jula skriver selv: "passer fint til små eventyr på mindre sjøer, elver og kanaler" Redigert 16.August.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trønderbygger Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Er det mulighet for å bolte fast motoren i plata ? ? da går den ingen steds ? Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Problemet er vel om platen holder seg på plass. Jeg hadde en gummibåt før med 10 hk som jeg fant ut etter hvert var skrudd opp til 15 hk. Båten var godkjent for 10 hk. Hele platen sprakk på midten og motoren holdt på å havne i sjøen. Da trodde jeg bare motoren var 10 hk. Båten var riktig nok noen år gammel, men jula båten er konstruert for lavere vekt på motor og lavere effekt.Jula båten er grei siden den er lettere å transportere og lagre om bord når den ikke er i bruk. Men den er godkjent for mindre motor, og i CE merkingen står det at den bare er godkjent for en voksen med et barn hvis det er motor på båten. Vi kommer for det meste til å være to voksne. Maritim båten er godkjent for 3 voksne og 1 barn selv om den bare er litt større. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 8hk? 6hk er den vel går de å trimme den opp til 8 hk Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Havlengt Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Du har ein båt som er godkjent for 2,7 hk, og ein motor på 8 hk på denne, og så vil du ha ein form for bekreftelse på at dette er ok og vil gå bra..? Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Har du fått opplyst av selger at båten skal være godkjent for 4 hk, men viser seg og være sertifisert for maks 2,7 så kan du vel strengt tatt bytte/heve kjøpet. Som flere sier så kan det godt være båten takler større motor, men om den ikke gjør det så er nok ikke forsikringsselskapene like begeistra... Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 så lenge du putrer rundt med moderat pådrag så burde ting gå greit, men tror ikke jeg hadde følt meg trygg med å gi på så alt for mye med en oppskrudd 5-hester på en båt med oppblåsbar bunn - blir nok temmelig levende. Tror nok Maritim båten er bedre da siden den blir stivere med platebunn og Jula skriver selv: "passer fint til små eventyr på mindre sjøer, elver og kanaler" Hadde en 12-fots Zodiac med finerdørk og oppblåsbar kjøl og 25 hk for mange år siden. Det gikk det og. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 en zodiac mark 1 hadde jeg ikke hatt betenkeligheter for å satt på en 25hk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Krimart Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Det er vel bare å levere tilbake og helle kjøpe en annen jolle som tåler motoren. Det var jo ikke så mye billigere med Jula-båt. (Litt pussig at de kaller en båt med 2,5 m for 300v) Sjekk West system sine eller denne: http://seasea.no/B%c3%a5t_och_Motor/B%c3%a5t/Gummib%c3%a5t/GUMMIB%c3%85T_AQ_KINGLIGHT_250 Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 18.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Leverer den tilbake igjen eller selger den dersom det ikke lar seg gjøre. Har som sagt en maritim gummibåt også. Eneste er at jeg syns den ikke er så lett å håndtere når den skal demonteres og lagres på grunn av finer bunn. Har ikke mulighet til å oppbevare slepe jollen hos båtlaget og jeg har ikke bade plattform bak til å feste den til når den ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.