Jump to content

Garmin GHP 10 autopilot må stadig kalibreres


bergie

Recommended Posts

Monterte autopiloten våren 2013. Den er koblet til en Garmin GPSMap 720 via NMEA2000.

Dette har fungert veldig bra frem til i år.

I sommer har jeg stadig måttet kalibrere kompasset til autopiloten. Har ikke funnet noe i båten som forklare dette.

Forrige gang jeg brukte båten, fungerte den helt fint. I går da jeg skulle bruke båten igjen og startet autopiloten, viste den feil heading i forhold til kartplotteren. Feilen var der fra jeg slo den på.

Feilen er på ca 30 grader. Forskjellen ser ut til å være den samme uavhengig av kursen jeg kjører.

Opplevde en gang at den ble riktig etter å ha vært påslått ca en times tid.

 

Noen som har opplevd lignende, eller har noen tips for feilsøking?

 

 

Link to post
Share on other sites

Har GHP 12 som var ny av året. Samme problem. Hos mer har noe vært plassering av kompasset, mens noe har vært programvare. Den siste oppdateringen som jeg fikk av garmin.no har løst problemet og piloten funger fint nå. 

 

Det virker som om kompasset forsøker å kompansere for forstyrrende magnetisme når strømmen er på og båten ligger stille. Opplevde det sist når jeg lå på svai en natt med instrumenter på for å sjekke om jeg dregget. Da jeg skulle reise var kurskompasset 90 grader ute og piloten nektet å styre. Fikk først en link fra garmin men den ville ikke plotteren ta så da fikk jeg riktig fil på brikke og etter dette har det fungert fint.

 

Det virker som piloten er litt for smart for de som skriver programmene. Det er vel prisen vi må betale så lenge alle instrumenter har blitt avanserte datamaskiner og leverandørene forsøker å ligge først med nye finesser. Da får vi forbrukere avanserte produkter som ikke er helt ferdige. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...