bergetun Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Hvor ofte strammer du motorlabbene på motorene dine? Det står feks i brukermanualen til Princess at Motorlabbene skal "tightes" hver 25. motortime. Quote Link to post
Hulda Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Jeg etterstrammer hver gang jeg har ut motoren. Det går vel 10 år mellom hver gang. Tar ikke poenget. Quote Link to post
bergetun Posted August 16, 2016 Author Share Posted August 16, 2016 Jeg har heller aldri gjort det på mine båter. Reagerte derfor på det når jeg leste det i brukermanualen på båten min. Quote Link to post
Hulda Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Sikkert en skrivefeil. Skal kanskje være etterstrammes en gang etter 25 driftstimer. Deretter aldri mer. Quote Link to post
Andboats Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Sikkert en skrivefeil. Skal kanskje være etterstrammes en gang etter 25 driftstimer. Deretter aldri mer. Dette høres riktig ut. Jeg har ihvertfall aldri gjort det. Quote Link to post
Båtidyll Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Men en annen ting som er kanskje vel så viktig i denne sammenhengen er å kontrollere opprettingen mellom drev/aksel og motor. Her kan jo "slitene" motorlabber være årsak. Viktig å sjekke før/i tillegg til etterstramming. Quote Link to post
NilsPils Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Jeg fant en mutter under motoren for noen dager siden. Den viste seg å være fra en av boltene som holder motorlabbene mot fundamentramma. Jeg sjekket da selvfølgelig også festet av de andre tre andre motorlabbene. Noen skruer var løse og alle de andre trengte å etterstrammes. Dette etter ca 500 timer. Heretter blir det rutine å sjekke motorlabbene minst hvert år. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bergetun Posted August 17, 2016 Author Share Posted August 17, 2016 Jeg var nede i båten i går etter jeg skrev innlegget og sjekket mine. Samme erfaring som deg NilsPils. Boltene som motorlabbene er festet mot "skroget" var løse. Quote Link to post
Inter 9000 Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Dette gjør jeg sammen med servicen hvert år. Mange som hadde fått seg en overraskelse hvis de hadde etterstrammet labbene :-) Quote Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
NilsPils Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 (edited) Problemet hos meg, og sikkert hos mange andre, er at dette er relativt korte skruer. Da kan en ikke påregne sikker forspenning som skal hindre at skruen løsner. Som en tommefingerregel regner en at fri skruelengde bør være minimum 3.5 ganger gjengediameter, og helst 5 ganger, for at en skal kunne regen med kontrollert forspening. Det er en grunnregel innen maskinkonstruksjon. I tillegg er det viktig med stumt underlag. Minimumsløsningen bør være sprengskiver under mutterene eller låsemuttere. Helst burde en montere lengere skruer med hylser så en får minst 5 ganger skruediameren i fri skruelengde. Gjengelåsing vil jeg ikke abefale, da det hindrer smøring av gjengene (gjenger skal alltid smøres) og vanskeliggjør senere etterstramming. Edited August 17, 2016 by NilsPils (see edit history) Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hanto1 Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Med nord-lock skiver holder det med en stramming Quote Link to post
bergetun Posted August 17, 2016 Author Share Posted August 17, 2016 Leser på diverse utenlandske båtforum at flere bruker silikonspray på motorlabbene for å hindre at gummi blir hard og dermed øker forplantingen av vibrasjon i båten. Noen som har erfaring med det? Quote Link to post
Hulda Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 OK, slik ser det ut på Hulda: Kontramutter på festebolt brakett til fleksibelt element: Nyloc og skive fleksibelt motorfeste til fundamentvange: Dette er hva man kaller 'good engineering practice', sikkert noen som krangler på det også, men løsner gjør det ikke. Jeg kan vanskelig se for meg at silicone-spray i noen særlig grad vil hindre gummiens aldringsegenskaper. Quote Link to post
NilsPils Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Nå er det her som regel snakk om bolter med lite varierende strekk belastning, men som i hovedsak skal sikres mot å løsne pga. vibrasjon. Derfor går det sikkert bra med en løsning som hos Hulda. Men som generell maskinkonstruksjon står det definitivt til stryk! Jeg tenker da spesielt på løsningen med elastisk mellomlegg. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.