bergetun Startet 16.August.2016 Link til dette innlegget Startet 16.August.2016 Hvor ofte strammer du motorlabbene på motorene dine? Det står feks i brukermanualen til Princess at Motorlabbene skal "tightes" hver 25. motortime. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Jeg etterstrammer hver gang jeg har ut motoren. Det går vel 10 år mellom hver gang. Tar ikke poenget. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 16.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Jeg har heller aldri gjort det på mine båter. Reagerte derfor på det når jeg leste det i brukermanualen på båten min. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Sikkert en skrivefeil. Skal kanskje være etterstrammes en gang etter 25 driftstimer. Deretter aldri mer. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Sikkert en skrivefeil. Skal kanskje være etterstrammes en gang etter 25 driftstimer. Deretter aldri mer. Dette høres riktig ut. Jeg har ihvertfall aldri gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
Båtidyll Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Men en annen ting som er kanskje vel så viktig i denne sammenhengen er å kontrollere opprettingen mellom drev/aksel og motor. Her kan jo "slitene" motorlabber være årsak. Viktig å sjekke før/i tillegg til etterstramming. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Jeg fant en mutter under motoren for noen dager siden. Den viste seg å være fra en av boltene som holder motorlabbene mot fundamentramma. Jeg sjekket da selvfølgelig også festet av de andre tre andre motorlabbene. Noen skruer var løse og alle de andre trengte å etterstrammes. Dette etter ca 500 timer. Heretter blir det rutine å sjekke motorlabbene minst hvert år. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bergetun Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Jeg var nede i båten i går etter jeg skrev innlegget og sjekket mine. Samme erfaring som deg NilsPils. Boltene som motorlabbene er festet mot "skroget" var løse. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Dette gjør jeg sammen med servicen hvert år. Mange som hadde fått seg en overraskelse hvis de hadde etterstrammet labbene :-) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
NilsPils Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 (redigert) Problemet hos meg, og sikkert hos mange andre, er at dette er relativt korte skruer. Da kan en ikke påregne sikker forspenning som skal hindre at skruen løsner. Som en tommefingerregel regner en at fri skruelengde bør være minimum 3.5 ganger gjengediameter, og helst 5 ganger, for at en skal kunne regen med kontrollert forspening. Det er en grunnregel innen maskinkonstruksjon. I tillegg er det viktig med stumt underlag. Minimumsløsningen bør være sprengskiver under mutterene eller låsemuttere. Helst burde en montere lengere skruer med hylser så en får minst 5 ganger skruediameren i fri skruelengde. Gjengelåsing vil jeg ikke abefale, da det hindrer smøring av gjengene (gjenger skal alltid smøres) og vanskeliggjør senere etterstramming. Redigert 17.August.2016 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hanto1 Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Med nord-lock skiver holder det med en stramming Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Leser på diverse utenlandske båtforum at flere bruker silikonspray på motorlabbene for å hindre at gummi blir hard og dermed øker forplantingen av vibrasjon i båten. Noen som har erfaring med det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 OK, slik ser det ut på Hulda: Kontramutter på festebolt brakett til fleksibelt element: Nyloc og skive fleksibelt motorfeste til fundamentvange: Dette er hva man kaller 'good engineering practice', sikkert noen som krangler på det også, men løsner gjør det ikke. Jeg kan vanskelig se for meg at silicone-spray i noen særlig grad vil hindre gummiens aldringsegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Nå er det her som regel snakk om bolter med lite varierende strekk belastning, men som i hovedsak skal sikres mot å løsne pga. vibrasjon. Derfor går det sikkert bra med en løsning som hos Hulda. Men som generell maskinkonstruksjon står det definitivt til stryk! Jeg tenker da spesielt på løsningen med elastisk mellomlegg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.