Jump to content

Hvor ofte strammer du motorlabbene ?

bergetun

Recommended Posts

Jeg fant en mutter under motoren for noen dager siden. Den viste seg å være fra en av boltene som holder motorlabbene mot fundamentramma. Jeg sjekket da selvfølgelig også festet av de andre tre andre motorlabbene. Noen skruer var løse og alle de andre trengte å etterstrammes. Dette etter ca 500 timer.

Heretter blir det rutine å sjekke motorlabbene minst hvert år.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Problemet hos meg, og sikkert hos mange andre, er at dette er relativt korte skruer. Da kan en ikke påregne sikker forspenning som skal hindre at skruen løsner. Som en tommefingerregel regner en at fri skruelengde bør være minimum 3.5 ganger gjengediameter, og helst 5 ganger, for at en skal kunne regen med kontrollert forspening. Det er en grunnregel innen maskinkonstruksjon.

I tillegg er det viktig med stumt underlag. Minimumsløsningen bør være sprengskiver under mutterene eller låsemuttere. Helst burde en montere lengere skruer med hylser så en får minst 5 ganger skruediameren i fri skruelengde. Gjengelåsing vil jeg ikke abefale, da det hindrer smøring av gjengene (gjenger skal alltid smøres) og vanskeliggjør senere etterstramming.

Redigert av NilsPils (see edit history)

OK, slik ser det ut på Hulda:

Kontramutter på festebolt brakett til fleksibelt element:

070713_009_dobbel.jpg

Nyloc og skive fleksibelt motorfeste til fundamentvange:

070713_014_nyloc.jpg

Dette er hva man kaller 'good engineering practice', sikkert noen som krangler på det også, men løsner gjør det ikke.

Jeg kan vanskelig se for meg at silicone-spray i noen særlig grad vil hindre gummiens aldringsegenskaper.

Nå er det her som regel snakk om bolter med lite varierende strekk belastning, men som i hovedsak skal sikres mot å løsne pga. vibrasjon. Derfor går det sikkert bra med en løsning som hos Hulda. Men som generell maskinkonstruksjon står det definitivt til stryk! Jeg tenker da spesielt på løsningen med elastisk mellomlegg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...