Jump to content

Sabb vridbarpropell, montere ny akselkloss


tikki

Recommended Posts

Må til og montere ny akselkloss da den er blitt hard når jeg beveger vinge spaken. Etter jeg fikk et tau i propellen så den har mest sansynelig skrudd seg inn på akselen

Har aldri gjort dette før. er det noe spessielt man må ta hensyn til.  

Vet man bør skifte boss boltene og thruster ringer/lager. 

 

Akselklossen er det enkelt plugg and play. Er det merket av hvor langt jeg skal skru denne klossen inn? eller skal man kjøre denne til bunns. Står i manualen at man skal trekke godt til med en fast nøkkel. har ikke så lyst til og ødlegge noe her. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Om det å bytta akselkloss i propellhodet, vil eg faktisk heller sei plug and pray enn plug and play.

I boka til Sabb G, står der om hard omstyring, og eg tek litt utdrag: hvis omstyringen går tregt kan det skyldes - - eller at akselkloss er for stiv i bosset. - - Se etter om akselklossen har fått sprekker, hvis ikke kan tregheten elimineres ved forsiktig filing på klossflatene. Er klossen sprukket eller løsnet på gjengene, må den fornyes.

 

Ny kloss bør limes med locktite.

Akselgjengene rengjøres grundig for fett. Bruk Locktite aktivator T eller trikloretylen. Rester etter gammel locktite fjernes lettest ved å varme gjengepartiet forsiktig med gassflamme. Gjengene renses med stålbørste. Tørk av løst stoff.

Som lim benyttes locktite lim 307, som aktivator Locktite aktivator T.

No kan det vel ogso seiast at Sabb G, H og 2H alle har samme propell, som er laga utifrå propellen til Sabb B (4 - 5 Hk oppfyring)

 

Om eg skal sei eit par ting som ikkje står i den boka: i min ungdom hadde eg eindel arbeid der TRI var innblanda. Den gangen var det "billig fylla" i dag er ordet løsemiddelskade.

Der er ein avsats på akslingen, som gjengene går mot, akselklossen skal skruast heilt inn. Men pass på at den blir satt riktig vei på, ellers kan du enda opp med ein propell som går akterover når du vil forover.

Men eg vil sei, ta båten opp, demonter propellen og sjå korleis ting ser ut, det er ikkje nødvendigvis meir enn ei fil som skal til.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...