Nybåt Startet 13.Juni.2005 Del på Facebook Startet 13.Juni.2005 Har blitt pålurt en tresnekke som hadde stått på sjøen i en uke. Det kom inn litt vann, men selgeren mente det ville gi seg når det trutna. Vel - nå har det gått 14 dager og det kommer fortsatt inn vann. Finner ikke hvor. Har ikke noe ordentlig båtplass enda så jeg er avhenging av ikke bare pumpa, men også bilbatteriet. Mitt spørsmål til dere båteksperter er ganske enkelt: Hva gjør jeg med båten nå, for å få den tett? Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 13.Juni.2005 Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 Har blitt pålurt en tresnekke som hadde stått på sjøen i en uke. Det kom inn litt vann, men selgeren mente det ville gi seg når det trutna. Vel - nå har det gått 14 dager og det kommer fortsatt inn vann. Finner ikke hvor. Har ikke noe ordentlig båtplass enda så jeg er avhenging av ikke bare pumpa, men også bilbatteriet. Mitt spørsmål til dere båteksperter er ganske enkelt: Hva gjør jeg med båten nå, for å få den tett? <{POST_SNAPBACK}> Det er ikke uvanlig at det renner inn vann i en trebår. Spørsmålet blir hvor mye? Sitér dette innlegget Link to post
Trym Svart 13.Juni.2005 Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 hvis du klarer å lokalisere hullet/sprekken kan du maure den, evt farmes. FFF - Farm Funker som f**n Sitér dette innlegget Link to post
dieseldyret Svart 13.Juni.2005 Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 Jeg pleide å møle,dvs festet en blikkboks til en stang.Fylte denne med møle og dytta denne under båten møla tetta da lekkasjen. Har nå bytta til "tupperware" Sitér dette innlegget Link to post
Trym Svart 13.Juni.2005 Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 er det båten du har i avataren du snakker om? Sitér dette innlegget Link to post
dieseldyret Svart 13.Juni.2005 Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 Ja litt lavt fribord elers god som gull. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 13.Juni.2005 Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 Sjekk borda fremst i baugen under vannlinje evt. akter kan være nagler som har løsnet her. Borda løsner ofte først der. Hvis du kommer til så lys ned fremst i baugen å se om vann sildrer inn her.. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
M/S Bastard Svart 13.Juni.2005 Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 Mauring er kurant når båten alikevel ligger på vannet. Men du kan prøve og se etter hvor det lekker, det sees lett om du får lenset noenlunde tomt. Da burde du se om det renner på noen bordganger. Men den kan jo lekke i hylsa også... Hvor ofte går pumpa forresten? Husk også at det tar lengre tid og trutne dersom det er kaldt i vannet. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
svaberget Svart 13.Juni.2005 Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 14 dager høres alt for mye ut ! som kanskje nevnt her av andre: - sjekk akslingen - sjekk vannintaket på kjølevannet - sjekk bordgangene - sjekk om det mangler noen nagler alt dette under vannlinjen i og med at du vel opplever at det renner inn vann hele døgnet og ikke bare når du er ute og kjører ? alternativt: finn deg en slipp og dra opp båten så du får besiktiget under det hele- kjølen osv. Istedetfor mauring kan du godt bruke margarin (!!) også, men da helst fra begge sider så dette bør gjøres på slippen.... Jeg har selv opplevd å se en båt trutne.... digre sprekker, inn med margarin, sjøsetting, vannet fosset inn, på med lensepumper (2 stk) og videre smøring med margarin innenfra. Holdt på noen timer og båten var nærmest tett! Sitér dette innlegget Link to post
Nybåt Svart 13.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 Takker og bukker. Bumpa går jo hvert 3 minutt.... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 13.Juni.2005 Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 Takker og bukker. Bumpa går jo hvert 3 minutt.... <{POST_SNAPBACK}> Oj, har du tilgang på slipp? Hvis ikke ville jeg spandert på meg og få den på land for nærmere sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Nybåt Svart 13.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2005 Nope, har ikke tilgang på slipp. Ligger foreløpig ute ved Sætre, men hadde håpet på å finne en båtplass i bunnefjorden. Hvor er det en slipp jeg kan bruke - og ikke minst.... hva gjør jeg? He he. Blir jo ikke bedre om jeg drar båten på land og bare står å stirrer. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 Nope, har ikke tilgang på slipp. Ligger foreløpig ute ved Sætre, men hadde håpet på å finne en båtplass i bunnefjorden. Hvor er det en slipp jeg kan bruke - og ikke minst.... hva gjør jeg? He he. Blir jo ikke bedre om jeg drar båten på land og bare står å stirrer. <{POST_SNAPBACK}> Når den er oppe kan du se etter sprekker f.eks. Det kan være du har noe store sprekker som ikke trutner skikkelig evt. at det mangler noen klink. Den er vel klinkbygd antar jeg Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 Jeg kan ikke forstå annet enn hvis pumpen går hvert 3. minutt, så må det komme inn såpass vann at lekkasjen skulle la seg finne. Har du virkelig forsøkt med godt lys og masse tålmodighet? Du må krabbe fra ende til annen, kikke under dørkene og være spesielt oppmerksom der hvor bordgangene er festet til stevnene og i natene mellom alle bord. Båten må selvfølgelig holdes mest mulig tom for vann mens du holder på, og en rull tørkepapir kan være en god hjelp for å tørke på tvilsomme steder for å sjekke om mer vann pipler inn. Ellers kan jo, som andre nevner, alltid mauring være en god hjelp. Men uansett er den en fordel å ha stedfestet lekkasjen slik at du slipper å maure hele bunnen Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Nybåt Svart 14.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 Ok. skal ta men tur dit igjen i dag og følge rådene jeg har fått her. Se om jeg finner lekasjen. Skal si ifra. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Belinda Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 (redigert) Hiv ned noen liter melk i kjølen og se hvor vannet tynnes ut så grovlokaliserer du antakelig lekkasjen(e) før du hiver den på land. I tillegg har jeg lavet et stoff som går farm en høy gang, så prøv denne oppskriften når den står på land: 1-2 del fint tremel (sånn som finnes under benkesager ol.) og 1 del Ullfett (kjøpes på apotek, lukter sau). Bland sammen til massen blir fast, men formbar. Trill ut i små pølser og press inn i alle sprekker og mellom bordgangene. Fjern det overføldig masse med skrape. Neste år når båten har tørket presses bare de gamle pølsene tilbake. Denne mixen holder i mange, mange år og best av alt den er skånsom mot eks. sprekkdannelser (som ofte blir større ved bruk av farm og lign. prod.) og billig og miljøvennlig. Håper du får skikk å lekkasjene, det gjorde ihvertfall jeg, ja faktisk kvittet tidligere eier av sjekta pga. lekkasjene Her på Sørlande er lekkasjene ovenfra større en fra unden, men sommeren må vel snart komme Redigert 14.Juni.2005 av Arne Belinda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nybåt Svart 14.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 (redigert) Takker og bukker for alle tips. Helte noen liter melk og lokaliserte lekasjen, pluss minus. Lagt ved et bilde. Ser ut som vannet kommer inn nederst i bånn ved den røde pilen (hehe). Var jo ikke lett å komme til der. Forsøkte med margarin men uten kjempe suksess. Nå går pumpa hvert 5 minutt istedenfor 3 som tidligere (gikk hvert 4 minutt når jeg kom i dag - hvert 3 i går). Så spørsmålet nå er følgende: Hva gjør jeg nå? Veit ikke om det mangler nagler, eller de andre forslagene til årsak. Det ser jo ut som å komme fra "bunn". Bruker jeg dette Farm (vet ikke hva det er) og stapper rundt der nede? Ellers - så er bunnproppen en gammel vinkork - og den sitter jo rett ved siden av- (andre siden av stokken (regner med sjøulkene humrer over min manglende navne kunnskap på delene)) - kan det være en lekasje i forbindelse med den? Fant jo ikke noe annet i "området". (Får ikke lagt inn bilde) Bilde av lekasje Redigert 14.Juni.2005 av Nybåt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 Hjelper lite og stappe inn Farm innsiden Sannsynligvis er det en eller fler nagler som har ryki. Jeg ville forsøkt å få den opp på land og sjekket. Alt som kan trutne bør ha trutnet nå. Er det ingen som har en traktor henger eller noe du kan låne?? Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Trym Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 (redigert) 1. farm er et tettningsstoff som brukes til å sparkle over sprekker/hull. Du får kjøpt det i de fleste båtbutikker. Tror det heter "farm 100" MEN, hvis du skal farme, må du selvsagt farme fra utsiden, ellers blir farmen presset ut av sprekken/hullet. Noe som betyr at du enten må dykke, eller slippe. (ja, farm kan smøres vått i vått) 2. Hvorfor prøver du ikke å maure først? både enklere å billigere (ikke at farm er noe dyrt, men alikevel....) Dette kan du jo også gjøre når den ligger på sjøen - uten å måtte dykke Ellers - så er bunnproppen en gammel vinkork - og den sitter jo rett ved siden av- (andre siden av stokken (regner med sjøulkene humrer over min manglende navne kunnskap på delene)) - kan det være en lekasje i forbindelse med den? Fant jo ikke noe annet i "området".Veit ikke helt om du snakker om spantet, kjølen, bånnstokk eller motorfundament, men ja, det er godt mulig det er feilen. Hvis du vil leke mikke mus kan du jo alltids prøve å smøre på farm fra innsiden. Enkelt, men det holder ikke i lengden. Have fun Redigert 14.Juni.2005 av Trym (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 Slik du beskriver det nå, ville jeg kjørt båten i fjæra lagt den på sia, og smurt margarin/talg el.ligenende på utsiden av båten. Det kan jo føre til at du blir litt våt, men det er bare friskt. Sitér dette innlegget Link to post
Nybåt Svart 14.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 Takker igjen for svar. Har verken traktor eller slipp tilgjengelig, men står ved en strand - så kan med enkelhet nå "lekasjen" fra utsiden. Litt mauring med påfølgende farming burde funke da altså, evnt. margarin? Tar alle råd til etteretning og gjennomfører det i morgen. Hadde håpet å slippe å ta den ut av vannet foreløpig. Sitér dette innlegget Link to post
Trym Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 Det jeg vil anbefale deg å gjøre er: Kjør båten opp i fjæra under tidevann - flo, så venter du bare på fjæra. Du vil nå kunne legge båten over på sida. Smør godt med farm (evt det superstoffet som nettopp ble presentert) over plassen(e) du har lokalisert lekasjen til. Husk;- Det er bedre med for mye enn for lite. Margarin skal du ikke smøre på- dette brukes til å hjelpe trutninga. Og siden båten har ligget ute i over 2 uker trutner den neppe mer. Faktisk så skal det ikke mer til enn detta. Ganske simpelt egentlig. Skulle detta mot all formodning gå skeis kan du prøve å maure den. Går utifra at du vet hvordan man gjør detta. - Husk også at det ikke har noe å si om du smører farm på våte flater. Bare et godt tips. Bruk engangs hansker! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 Litt mauring med påfølgende farming burde funke da altså, evnt. margarin? Personlig så ville jeg vært litt forsiktig med å Maure om naglene skulle vise seg å være dårlige, når du mauer så blir det større belastning for naglene, ville holdt meg til Grease eller margarin, dette presses ut igjen når treverket trekker seg sammen.. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Majali Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 Hei, jeg er enig med tidligere innlegg om at det ikke trutner stort mer nå. Problemet kommer når du starter opp motoren med påfølgende risting. Jeg har brukt både farm og og Fåretegl. Ikke i tvil om hva jeg ville brukt til reprasjoner: Fåretegel, den holder seg myk nok til å ikke gjøre mer skade og samtidig får du fordelen av et den blir myg og fleksibel når du arbeider med den samtidig som den stivner til noe når den kommer i det kalde vannet. Jeg ga bort resten av nødbeholdingen min til en stakker med ei snekke som sto i gjørma med baugen før hekken hadde sluppet stroppene fra kranbilen. Vi smørte inn fra innsiden og satt på stoooore pumper. etter 6-7 timer fløt den ved hjelp av egen lensepumpe.... Lykke til Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
evenR4u Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 Ser at du har fått et råd om å kjøre båten opp i fjæra. Det rådet er kanskje gitt av en fra vestligere eller nordligere farvann enn der du er. Ved Hurum er forskjellen mellom flo og fjære omkring 30 centimeter i disse dager. Og snekka stikker vel mer enn 30 centimeter, slik at du ikke får kjølen tørr selv om du forsøker "strandemetoden". Metoden passer neppe for annet enn joller i Oslofjorden. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.