Jump to content

Tresnekke tar inn vann

Nybåt

Recommended Posts

Ser at du har fått et råd om å kjøre båten opp i fjæra.  Det rådet er kanskje gitt av en fra vestligere eller nordligere farvann enn der du er. 

Ved Hurum er forskjellen mellom flo og fjære omkring 30 centimeter i disse dager. Og snekka stikker vel mer enn 30 centimeter, slik at du ikke får kjølen tørr selv om du forsøker "strandemetoden".

Metoden passer neppe for annet enn joller i Oslofjorden.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke alle her som er så pinglete at de ikke kan bli litt våt. Ei tresnekke stikker som regel ikke så dypt, forskjellen på 30 cm burde holde, selv om hele skroget ikke er tørt.

Takker igjen for alle råd og tips.

Fylte en sekk med sagflis og tok meg en svømmetur. Gikk ikke mange rundene under båten før lensepumpa slutta å gå. Nå går det mer en 30 minutter mellom hver gang.

Skal skaffe noe mere sagflis og ta noen runder til så tenker jeg saken er fiksa.

Takker og bukker igjen.

Takker igjen for alle råd og tips.

Fylte en sekk med sagflis og tok meg en svømmetur. Gikk ikke mange rundene under båten før lensepumpa slutta å gå. Nå går det mer en 30 minutter mellom hver gang.

Skal skaffe noe mere sagflis og ta noen runder til så tenker jeg saken er fiksa.

Takker og bukker igjen.

<{POST_SNAPBACK}>

Lurer på og maure jeg også hvis pumpe intervallene ikke blir myyyyye lengre en 90 sekunder.

Men jeg satt ut Fia klokka 1900 i ddag, så det er lov og håpe.

Godt du fikk dreisen på det :flag:

• 2 år senere...

Jeg forsøkte mauring med sagflis. Det fungerte, delvis. Ble tettere. Ulempen var at kjølevannsinntaket også ble tett, så eksosslangen "nesten" smeltet.

Og - sånn jeg opplevde det - er det bare en midlertidig reparasjon. Kanskje best å gjøre når båten er relativt fersk på vannet og fortsatt trutner. Når du seiler blir sagflisen "vasket vekk" og da er du tilbake ved start.

Jeg brukte det til å gjøre båten trygg i noen dager og til å kjøre den til havn med kran så jeg fikk tetta på land.

og det må helles ut under båten.

Redigert av Nybåt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...