Trym Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 ser egentlig ikke problemet med mauring... Sitér dette innlegget Link to post
Trym Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 (redigert) hele poenget er jo at kjølen ikke trenger å stå tørt. OG: han sa jo nettop at å få den opp i strandsonen ikke var noe problem. kan med enkelhet nå "lekasjen" fra utsiden. Redigert 14.Juni.2005 av Trym (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 Ser at du har fått et råd om å kjøre båten opp i fjæra. Det rådet er kanskje gitt av en fra vestligere eller nordligere farvann enn der du er. Ved Hurum er forskjellen mellom flo og fjære omkring 30 centimeter i disse dager. Og snekka stikker vel mer enn 30 centimeter, slik at du ikke får kjølen tørr selv om du forsøker "strandemetoden". Metoden passer neppe for annet enn joller i Oslofjorden. <{POST_SNAPBACK}> Det er ikke alle her som er så pinglete at de ikke kan bli litt våt. Ei tresnekke stikker som regel ikke så dypt, forskjellen på 30 cm burde holde, selv om hele skroget ikke er tørt. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 15.Juni.2005 Del på Facebook Svart 15.Juni.2005 Det er ikke alle her som er så pinglete at de ikke kan bli litt våt. Ei tresnekke stikker som regel ikke så dypt, forskjellen på 30 cm burde holde, selv om hele skroget ikke er tørt. <{POST_SNAPBACK}> Nei. Hvis målet er å bli våt og ikke å tette båten, så funker det nok bra. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Nybåt Svart 15.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2005 Takker igjen for alle råd og tips. Fylte en sekk med sagflis og tok meg en svømmetur. Gikk ikke mange rundene under båten før lensepumpa slutta å gå. Nå går det mer en 30 minutter mellom hver gang. Skal skaffe noe mere sagflis og ta noen runder til så tenker jeg saken er fiksa. Takker og bukker igjen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 15.Juni.2005 Del på Facebook Svart 15.Juni.2005 Takker igjen for alle råd og tips. Fylte en sekk med sagflis og tok meg en svømmetur. Gikk ikke mange rundene under båten før lensepumpa slutta å gå. Nå går det mer en 30 minutter mellom hver gang. Skal skaffe noe mere sagflis og ta noen runder til så tenker jeg saken er fiksa. Takker og bukker igjen. <{POST_SNAPBACK}> Lurer på og maure jeg også hvis pumpe intervallene ikke blir myyyyye lengre en 90 sekunder. Men jeg satt ut Fia klokka 1900 i ddag, så det er lov og håpe. Godt du fikk dreisen på det Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 24.Juni.2007 Del på Facebook Svart 24.Juni.2007 Jeg bumper denne istedenfor og lage ny tråd. Trebåten min lekker når den presses ned i vannet på babord side. Det lekker mellom bordgangene. Vil dette tette seg ved mauring? Må jeg bade evt for og gjøre det? Kan noen gi meg te-skje oppskrift kanskje?? Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 25.Juni.2007 Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 Er vel bare å trø på med sagflis. Funker veldig bra det der! :) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 25.Juni.2007 Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 Men må man "helle" det ut under vann eller kan det legges i vannskorpa? Sitér dette innlegget Link to post
Nybåt Svart 25.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 (redigert) Jeg forsøkte mauring med sagflis. Det fungerte, delvis. Ble tettere. Ulempen var at kjølevannsinntaket også ble tett, så eksosslangen "nesten" smeltet. Og - sånn jeg opplevde det - er det bare en midlertidig reparasjon. Kanskje best å gjøre når båten er relativt fersk på vannet og fortsatt trutner. Når du seiler blir sagflisen "vasket vekk" og da er du tilbake ved start. Jeg brukte det til å gjøre båten trygg i noen dager og til å kjøre den til havn med kran så jeg fikk tetta på land. og det må helles ut under båten. Redigert 25.Juni.2007 av Nybåt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.