Jump to content

Perkins 4.108, hopper ut av gir over 2500 rpm, feiljustert hendel?

Alfonzo

Recommended Posts

Hei.
Vurderer å kjøpe en saga 27 med Perkins 4.108 motor,men hvilket gir som er koblet til vet jeg ikke. uansett så ble det bytta gir i 2014,og etter det har giret hoppet i nøytral når turtallet på motoren går over 2500 rpm. Og når motoren slakker til 2500 igjen så smetter den i gir. Får heller ikke noe spesiellt turtall ved reversering.
Eiger av båten mener dette er feil justert gir/gasshendel. Ksn dette stemme? eller er det giret som ikke er som det skal her?

Giret som ble montert var brukt,så aner ikke hvilken tilstand det har jeg..
Håper noe kan svare på dette.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig gir problem perkins 4.108 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Jeg ville ha gått ut fra at giret er gåent her, og heller tatt det som et pluss om det lar seg fikse. En slik justering tar max 5 minutter og jeg tar det som en selvfølge at eier hadde gjort dette for lenge siden om det var så enkelt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Guest Avmønstret#

Om prisen er riktig... Ville ikke hengt meg veldig opp i gangtimer på en Perkins 4.108 men heller fått inntrykk av tilstanden, om noe er gjort med den osv. Dette er normalt noe nær evighetsmaskiner. Men alt "staffasjen" rundt selve blokka kan jo være slitt osv.

Om siste eier har eid båten lenge og ikke vet noe så er det et dårlig tegn, eller forsåvidt et godt om motoren har fungert uten videre tilsyn, alt etter hvordan du ser på det og alt etter hvilken pris det er snakk om ;-)

Ang gearet så er det lite logisk at hendel/wire kan ha noe med å gjøre at den hopper ut av gir ved 2500 omdreininger. Hendel og wire belastes jo ikke noe ulikt ved ulikt turtall, så her ville jeg ta for gitt at det er selve gearkassa som feiler. Den hopper ut av gir nå belastningen blir for stor, som da er ved 2500 omdreininger. Og det kan muligens være en fillesak som er grunn til det, eller en større sak. Og uansett må da gearkassa ut, som jo er et stykke arbeid. Så jeg ville trekt fra prisen på en "ny" brukt kasse, eller overhaling (stryk det som koster mest).

----------

Hvis det er en god mulighet til å få en fin båt, Saga 27 er jo det i utgangspunktet, med en slitesterke evighetsmotor, som jo Perkins 4.108 er, og du er handy nok til å ta ut gearkassa selv, og prisen er rett, ja da ville jeg vurdert båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...