theppan07 Startet 18.August.2016 Link til dette innlegget Startet 18.August.2016 Valg av kjøleveske er avhengig av hva motoren er laget av. Spesielt i forhold til alu topp etc. så har flere fabrikanter krav til type kjøleveske som skal benyttes. Tror Volvo bla har krav om grønn kjøleveske, og Volkswagen har krav om den dyreste røde kjølevesken. Gjelder de samme krav når det gjelder frostsikring av innenbordsmotor, altså når saltvannskretsen i forbindelse med vinterkonservering kjøres med kjøleveske. Eller er det slik at her kan alt benyttes? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Da tenker jeg biltem blå er OK. Alt er bedre korrosjonsmessig enn saltvannet som er i anlegget om sommeren, ingen påkjennig / varme, skal kun sørge for at ikke blokka sprekker... Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 (redigert) Ja, ja. Here we go. ...again. Dette har blitt diskutert her på BP inntil det kjedsommelige, ta et søk og les. Konklusjon: Bruker du rød longlife G30 gjør du ingen feil, men har det tidligere vært brukt blå frostvæske, må først kjølesystemet kjøres gjennom med rent vann.Motorer med aluminiumstopplokk (og det er de fleste ) bør alltid bruke rød longlife. Redigert 18.August.2016 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Nå mener vel trådstarter "saltvannskretsen" på motoren, her går det greit med vanlig blå frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Beklager så mye! Selvsagt bruker jeg også blå for å konservere saltvannskretsen. Bruke Longlife der blir å kaste bort penger. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 19.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Takker. Da ble det blå type på meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.