andersb Startet 18.August.2016 Del på Facebook Startet 18.August.2016 Sitter og diskuterer her med venn og vi blir ikke helt enige om hva det optimale er. Hva er fordeler med boggi vs trippelaksel på henger, f.eks. svela sin 3500KG henger får du en med boggi, og en med trippel. Jeg har selv kjørt mest boggi, og kun hatt 2 turer med trippelaksel, min personlige erfaring var at trippel akselen lugga enda mer i rundkjøringer enn boggi, men det er typ 10 år siden sist jeg kjørte det, og den båten var VELDIG stor, så .. tips? ;) Bruken er hovedsaklig å kunne ta med seg 30 fot'er til vestlandet og fjordene og kjøre rundt der, så hva er det mest optimale når man skal kjøre langt, tungt, på dårlige veier. Pris er heldigvis ikke noe tema, det er kun hva som er best. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.August.2016 Del på Facebook Svart 18.August.2016 Sitter og diskuterer her med venn og vi blir ikke helt enige om hva det optimale er. Hva er fordeler med boggi vs trippelaksel på henger, f.eks. svela sin 3500KG henger får du en med boggi, og en med trippel. Jeg har selv kjørt mest boggi, og kun hatt 2 turer med trippelaksel, min personlige erfaring var at trippel akselen lugga enda mer i rundkjøringer enn boggi, men det er typ 10 år siden sist jeg kjørte det, og den båten var VELDIG stor, så .. tips? ;) Bruken er hovedsaklig å kunne ta med seg 30 fot'er til vestlandet og fjordene og kjøre rundt der, så hva er det mest optimale når man skal kjøre langt, tungt, på dårlige veier. Pris er heldigvis ikke noe tema, det er kun hva som er best. Har ikke brukt treakslet mye selv, men fordelene er vel, en høyere teknisk lasteevne, tre aksler jevner ut hull og dumper bedre, noe mindre følsomhet for vektfordeling. Bakdeler er vel pris, tyngre å manøvrere i krappe svinger, og en noe lavere lovlig nyttelast grunnet høyere egenvekt. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 18.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2016 Lavere egenvekt ser vi også som ett ankepunkt, på trippelaksla tåler akslene 1800KG per stk, og det er således en lav last for hengern, og hjulene. taper vel 100KG og noe, så er ikke ubetydelig. Jeg opplever også at den var tyngre i sving, men er det i praksis noe værre for dekk, felg, aksler? allerede på boggi i skarp sving ser du jo at alt skrever alle veier. på en svela er prisforskjellen bare 10k, og det er bare noen få % Hva oppfører seg best i fart? en henger som "styrer" bilen er jo ikke alt for optimalt. Hull og humper hadde jeg ikke tenkt over, men det er som du sier ett moment. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 Etter hva du forteller i starten av tråden er det vel 3-akslet du vil ha? Lange turer, sikrere og mer behagelig for deg og båten. Husker du boggie-henger som mistet et hjul i Festningstunnelen? Aksel foran knakk som følge av belastningen og båten gikk rett i tunnelveggen hvis jeg ikke husker feil... Selvfølgelig spiser man gummi ved manøvrering av 3-akslet henger, men på lang tur å foretrekke. Regner med at du har stor og tung trekkbil uansett... Min vurdering i hvert fall ;) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 20.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2016 Stor og tung, nja tja, men har litt valg, har valget mellom cayenne og noen år gammel dodge når jeg trekker. begge tar 3500KG, ironisk nok er cayennen suverent best å trekke med, superstivt chassis, og sterkest motorbrems, oppveier det at dodgen veier 8-900KG mer?!. spesielt nedoverbakke er det fantastisk å kunne låse gir og bruke motorbremsen i dieselen, på flat motorvei er det superstabilt i oppptil 100 (testet kort) og 80 er null drama hele dagen, mens dodgen er mykere i chassis/fjæring og mer upresis, dette gjør at den ofte styres mer av hengern, har kjørt tja hmm endel mil i år, men ikke over til vestlandet typ med boggi, og begynte drodle om det kanskje var bedre med flere aksler om vi skulle langt langt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.