Jump to content

Ultraflex ratt knakk mens jeg kjørte, støpefeil i produksjonen?

StåleK

Recommended Posts

I går var jeg ute i båten og nøt sensommeren. Lå i fornuftig fart på 16-17 knop da jeg skulle svinge litt unna en stake og oppdaget til min store forbauselse at båten begynte å skjene inn mot staken motsatt vei av det jeg styrte. Det hadde rett og slett oppstått et brudd i rattnavet som gjorde at båten var uten styring.

Jeg merket ikke noe til at bruddet oppstod og jeg har vært rimelig flink til å smøre staget med sagkjedeolje regelmessig, så rattet har ikke vært utsatt for noe brutal behandling i mitt eie, så jeg er mildt sagt skuffet over at akkurat denne feilen kunne oppstå. 

Båten er av eldre type og rattet er vel omtrent det nyeste som er ombord, produsert i 2006. Det har vært utsatt for vær, vinter og vind. Jeg har kun sett navet fra oversiden og der har det fremstått som solid og massivt med en inn-frest kile, men etter demontering til havs ser jeg jo at dette ikke er like solid som jeg antok, det er støpt med store hulrom for å spare noen gram med metall. Heldigvis, nærmest som et bevis på at rattet er av lav kvalitet, har Ultraflex lagt inn et reservespor som gjorde at jeg fikk montert rattet på nytt og fikk kommet meg til land.

Er det ikke veldig svakt av en annerkjent produsent som Ultraflex å sende ut et ratt som er så dårlig at man kan miste styringen på denne måten?. Jeg oppfatter det nærmest som umoralsk at det ser massivt ut fra oversiden, mens det i praksis er tynt støpegods av siste sort som kan knekke uten forvarsel. Hadde dette skjedd i dårlig vær hadde jeg raskt fått store problemer.

Tyder bruddflaten på at dette er et tretthetsbrudd? Eller ser det ut som en støpefeil?. Burde/kunne jeg ha forutsett dette på noen måte?.

bilde

https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15585/ratt.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...