Jump to content

Hvor kjøpe A4 syrefast skrue i størrelse M4 x 80 mm rundt Oslo

SteinMR

Recommended Posts

Er det noen som vet hvor en kan få kjøpt løse A4 syrefast sylinderskrue i DIN 84 utførelse i størrelsen M4 x 80 mm rundt Oslo område?

Har funnet ett sted der jeg kan bestille opp denne, men minste forpakning er 200 stk, som er litt mye da jeg kun trenger 4 stk. skruer.

Trenger disse til min ankervinsj.

Kjenner ikke oslo men dette er vel hylle vare hos xk bygg. Byggmakker etc.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

M4x80 er rimelig sjelden vare. Selv M4x50 er ikke så vanlig.

Men du kan jo høre her http://www.zachskruer.no

Eller bestille fra det store utland https://www.accu.co.uk/en/cheese-head-screws/6713-SFE-M4-80-A4

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Zachariassen på Torshov, som nevnt over er, er muligens stedet i Oslo. Jeg handlet mye hos Tingstad, Stålfjæra 17 på Kalbakken tidligere. Da hadde de mengder av skruer man kunne kjøpe i løs vekt, men tror de etterhvert har gått bort fra dette. De har uansett et enormt utvalg.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Var innom Zachariassen på Torshov i dag.

Selv de hadde ikke noen skruer lengre enn 70mm som var i A4 kvalitet.

De kunne få bestilt opp en pakke til meg med 100x til over kr. 650,- og da takket jeg nei.

Fikk kjøpt fornikklede messingsskruer hos Zachariassen i M4 størrelse, men er litt usikker på om hvordan dette vil fungere med hensyn til korrosjon mot aluminum.

Kan dette brukes, eller skal en lakke skruene for å unngå korrosjon?

Hvis det brukes messingskruer, vær obs på strekkfastheten som er en god del lavere enn skruer i A4 kvalitet. Selv de som selges som A4 kan variere mye i kvalitet.

Tror ikke det vil være behov for mye styrke siden skruene kun skal holde ett lokk over motoren.

Jeg har 2 stk A4 M4x 80 skruer tilovers, så kan også bruke disse hvis jeg pusser litt på de.

Var mer bekymret om skruene vil reagere negativ på å skrues inni aluminium i forhold til korrosjon pga. ett metal er mer edelt en annet når en får saltvann over lokket.

Ville gjort som varanen foreslår i post #7, lage skruer selv av A4 gjengestang, det får man overalt.

Allslags "plett" er noe dritt korrosjonsmessig, bortsett fra varmgalvanisering, og det som Jula og Biltema kaller "messingskruer" eller "messingstift" er bare jern belagt med messing. Ren svindel. Måtte til Coop OBS Bygg for å skaffe skikkelige messingspiker. Ta med en magnet - og konfronter butikkersonalet !

Hvordan kan du teste messing med en magnet?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

• 2 uker senere...

En liten oppdatering av saken.

Fikk en hyggelig IM melding fra Nils her på båtplassen som skulle til Skruegården i Sandnes.  :smiley:
Han ønsket å prøve å få tak i A4 M4 skruer i 80 mm lengde til meg fra Skruegården, men det viste seg at de kun hadde opptil 70 mm lengde.
Tusen takk Nils for at du prøvde å få tak i de.  :thumbsup:

Begynte derfor å søke både på ebay og aliexpress, men ingen hadde dette i A4 kvalitet med rett størrelse.
Fant til slutt ett nettsted i England http://www.westfieldfasteners.co.uk/ som solgte skruer enkeltvis i A4 kvalitet.

Bestilte 10 stk A4 skruer i 80 mm utførelse med pozidriv hode som kom på £6.96, mens forsendelse fra DHL kom på £22.61. Tilsammen kom dette på £29.57 for 10 stk  :rolleyes: .
Dyrt ble det, men jeg kom under tollgrensen på kr. 350,-, så jeg slipper ekspedisjon gebyr og moms.
Siden skruene ble sendt med DHL fra England, dukket de raskt opp i postkassen etter bestilling var lagt inn.

bilde

Linken min i innlegg #4 lengre opp funker jo fortsatt. kr 2,50 pr stk er jo ikke ille.

https://www.accu.co.uk/en/cheese-head-screws/6713-SFE-M4-80-A4

Bra det ordnet seg!

Tresnekka Tora har en marinisert Volvo B18 motor med masse amerikanske gjenger. I forbindelse med motoroverhaling har jeg brukt den samme adressen  http://www.westfieldfasteners.co.uk/
for å kjøpe syrefaste UNC- og UNF-skruer. De har veldig oversiktlig hjemmeside, godt utvalg og rask levering.

For å slippe norsk toll og tull fikk jeg det sendt til poste restante og hentet det i på postkontoret i Strömstad (husk å si at det må sendes med posten). Jeg sparte ikke bare MVA og fortollingsgebyr, men kombinerte det med en omfangrik harryhandel i tillegg. :wink:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...