Tommyaleks Startet 19.August.2016 Del på Facebook Startet 19.August.2016 Som evnet sier så har jeg nå anskaffet meg en annen motor enn den 50hk jeg hadde. Denne 40 hk motoren gikk greit når jeg fikk den, bortsett fra at den hadde en tendens til å poffe (gå urent) på tomgang, den hadde også en tendens til å stoppe (dø ut) ved full trottle, Å få den i gang igjenn da var et sant H...... Jeg antok først at det kunne være bensinen evnt. filter, tok av forgassere og gjorde de reine, satt på nytt filter og prøvde igjenn. Men samma problem oppsto, fikk et tips om at det kunne være en såkalt trigger som gjorde dette. kjøpte inn denne samt en ny lade regulator (den ladet ikke). tok av svinghjul, byttet trigger og satte i sammen igjenn. nå vil jeg i tilegg nevne at jeg gjorde nøye justeringer under svinghjulet slik at ikke noe sto i veien for svinghjulet. satt det slik det sto før jeg tok det av. Prøvde igjenn, men samma greiene, bare enda værre, var store problemer med å få den til å gå i mere en to sekunder. tok av svinghjulet igjenn! og satte tilbake den gamle trigger, ( var noen andre som sa at det ikke var garanter den) Okay. tilbake til null. satt alt tilbake på plass der det sto FØR jeg begynte med denna dritten. rensa forgassere på nytt for å være sikker, sjekka flotør høyde osv. nål/sete slitasje osv. alt bra der. Når det kommer til stator så er ikke denne justerbar på denne motor, er ikke noe justering bortsett fra tenning med lampe tror jeg. i følge bøker så skal synkronisering mellom gassere/tenning også være ok. Tok ei ny sjekk liste som følger: 1. sjekka gnist på plugger, alt ok. Disse var en smule våte når jeg skrudde de ut. 2 sjekka at det kommer bensin til forgasser, alt ok. 3. sjekka at shoke virket, hører klikkenlyd fra motor når jeg trykker inn knappen forran. 4. prøvde også starte uten shoke, plugger var våte ved dette tilfellet også. 5. sylinder kompresjon er ok. Begynner å mistenke en eller annen elektrisk feil. men er fastkjørt Kan primerpumpe forårsake disse problemene? er det noe jeg kan gjøre for å teste dette? Død manns knapp, kan denne forårsake disse problemene? kan jeg prøve utenom denne bryteren? i såfall hvordan. Jeg setter pris på all hjelp jeg kan får, kanskje det er noen som kan ha en ide om hva det kan være, som sagt jeg sitter fast, skjønner ikke hva det kan være. Takker for all hjelp jeg får. Mvh. Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 Du er sikker på at det ikke er sprekk/lekkasje i belgen som sitter på drivstoffslangen ? Det var det hos meg....men merket det ikke før jeg pumpet skikkelig hardt Sitér dette innlegget Link to post
Tommyaleks Svart 19.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2016 Hei Christina. Ja har ingen sprekker eller lekasjer noe sted. den drar opp bensinen, Jeg tok av bensin slangen ved forgasser og dro motor rundt, kommer bensin som f der. Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 Hei Tommy! Jeg tipper du bør lete etter årsaken til at motoren "poffet" på tomgang. Sjekklista for "Engine Misfires" for min 1986 60-70hk OMC, er lang som et vondt år, og dekker alt fra tennplugger (lekkasje ut av sylinder, feil med plugg, dårlig / skadet ledning til plugg, feil plugg) til Tenningsproblemer (Feil Timing, løse ledninger, skadede ledninger, feil på Coil, jordfeil (hvor som helst ser det ut til), til drivstoffsystemet (forgasserrens osv, bensinpumpe lekkasje inn motor), til Motorsynkroniseringsfeil (cam pickup, throttle plate justert feil, tomgang justert feil (for lav)). I tillegg er det en bolk under "Alternator will not operate": Skade på rectifier diodes, feil på ledningsnett, kortslutning i kveilen i stator, regulator virker ikke. Hvis motoren både "poffet" på tomgang og kuttet på WOT samtidig (at ikke poffinga var der først og senere kom kuttinga), Kan det faktisk ifølge manualen min være absolutt hva som helst omtrent. En ac de tingene som går igjen en del ganger i tillegg til elektriskfeil et eller annet sted, er "Timing". Vet ikke hvordan dette er på din motor, men på min har OMC dedikert 13 hele sider om hvordan man stiller den riktig. Ser virkelig ikke ut som noe man egentlig bør tulle med uten mikrometer, tre assistenter, manualer og veldig mye tid, men for alt jeg vet kan du dette i blinde :) Jeg kan sende deg "feilsøkingslista" hvis du er interessert. Den er jo ikke til din motor, men jeg antar det er en del likheter. Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Tommyaleks Svart 19.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2016 Takk for svaret withvital. Tja I know, det kan være alt i fra a til å, såpass har jeg skjønt hehe. Jeg får stadig høre at blandingsforhold kan være feil men problemet her er at det ikke er justeringer for dette på min motor, ikke spør meg hvorfor og ikke spør hva som regulerer dette heller. har ikke klart å finne ut om akkurat det. Hvis det skulle vært noe med tenningen så hadde det vel ikke vært noe gnist på pluggen heller? Siden alt det der styres fra stator (sender koil/trigger/powerpack) liksom. Den skulle hvertfall ha tent litt siden det er gnist på pluggene. Det er ikke justerbar timing på denne bortsett fra synkronisering av tenning/forgassere. ikke noe av dette har blitt rørt på. stator platen går kunn i en stilling når du skrur det i sammen igjenn, det samme gjelder trigger og sender koilen. Jeg vil vel ikke akkurat påstå i blinde men ja har jo vært litt borti dette med tenning osv. men påhengere omtrent null peil. leser mye, youtube mye, lærer mye den veien liksom, og forum sider da. Men jeg vet såpass at når en har gnist på pluggene så indikerer det på at både stator og powerpack er i orden, hadde det vært kortsluttning der så hadde det vel ikke gnistret i det hele tatt? lekkasje inn i motor? burde jeg ikke da ha sett det på en kompresjons test? Det som er rart er jo at, nå har jeg snart sjekket alt som er og neste mann som sier jeg bør rense forgassere viser jeg fingern til hehe. jeg skjønner ikke en dritt. en påhenger er vel ikke så fordømrade komplisert vel, er jo i grunn et veldig enkelt prinsipp disse eldre motorene. men klart, viser det seg å være en intern feil så havner den på dynga og null fisking i år. Det er forøvrig en liten ting jeg glemte å nevne, og det er at jeg har påhenger i tønne slik at propellen får motstand, det jeg la merke til etter at jeg hadde prøvd å starte den var at det var noe kjemikaljer i vannet, (så det på vannet) akkurat som at du skulle ha søla noe bensin oppi der eller noe. vet ikke om dette er normalt eller ikke men. kan ikke huske at jeg har søla noe heller. Ja du kan jo sende meg så kan jeg ta en titt på det. tommyaleks@gmail.com Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 (redigert) Tror du kan regne med en del søl fra disse i tanken. Min søler litt selv når den bare står til pynt :) La ut guiden her (siste to bildene i albumet: https://www.flickr.com/photos/caegear/albums/72157672668976335 så kan du jo prøve å stryke ut alt du kan sjekke og se om du ender opp med en eller flere piler som peker mot noe du ikke har fått sjekket? :) Redigert 19.August.2016 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Tommyaleks Svart 20.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2016 Ja nå har jeg foretatt noen flere tester og det viser seg at coilene viser feil verdier, Jeg har funnet det at du kan ha gnist på pluggene men det er ikke dermed sagt at det er sterk nok gnist til at bensinen antenner. så da blir det å bestille seg to nye coiler så får vi se da. Tusen takk for hjelpen og tusen takk for maual bildene, de hjalp litt da :) legger ut en oppdatering når alt er klart :) Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Sjekk de elektrisk kablene. Har en 60Hk 82-modell, og der var det en lednig som var så morken/korrodert/irret at den røyk tvert av. Men det høres ut som en drivstoffprolem, Har du sjekket reed-ventilene ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.