Jump to content

Erfaringer med bukh dv48 og girboks?

Alfonzo

Recommended Posts

Nå skal jeg til å kjøpe meg en scan classik med en bukh dv48 saltvanns kjølt.

Disse motorene  og tilhørende gir vet jeg fint lite om,men har hørt mye godord om disse motorene.

Motor og gir er jo fra 1982 og har saltvanns kjøling. Time tall på motor vites ikke,da timeteller har vært ute av drift ivertfall de siste 7 år. Kan denne motor og gir funger greit i flere år til,eller kan jeg forvente meg kostnader her?

Både gir og motor fungerer fint pr dags dato,og har fått regelmessig vedlikehold heleb tiden. eneste som er nå,er at båten har ligget ubrukt i 1 år. Motoren er startet av og til..

Kjøpte en Scand 25 med Bukh dv 36 så har ingen erfaring med 48 motoren.skiftet etter 1 sesong girkasse og sjøvannspumpe men har ikke hatt noen problemer utover det.Den starter med en gang,tusler og går som en klokke :) Den er som du skriver godt vedlikeholdt så jeg mener du ikke bør være skeptisk.Sjekk at den er tett og tørr,sjekk sjøvannspumpen for lekkasjer,lading og kjøling ved en prøvetur.lykke til:))

Støtter Jangul på dette :-)

Bukh DV 48 er i all hovedsak en DV 36 med turbo. Sjekk at turboen går rundt og at luftrørene er i orden. Jeg har hørt at man med fordel kan gi turboen en sprut med crc med jevne mellomrom for å sikre at den ikke setter seg. Og girkassen krever kjøling ved at kjølevannet ledes innom girkassen på sin vei til motoren.

Hvis motoren kjøler greitt som den er, er det bare å fortsette jevnlig vedlikehold og passe på at du ikke har saltvanns drypp fra dekseelt til impeller-huset. Dette er en sårbarhet disse motorene har, som lett kan unngås ved å se litt etter akkurat dette. Ellers kan det være lurt å sjekke ventiljusteringen på en gammel Bukh, særlig hvis du har litt "regnbuefarger" på vannoverflaten utenfor eksosutkastet.

De som vil være ekstra snille mot sin Bukh-motor, tilsetter gjerne en liten dæsj totaktsolje i dieseltanken.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...