Jump to content

Rana 16 Line med 50HK, hvordan finne den beste motorhøyden?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Hei!

 

Har en Rana 16 Line med en 50HK mariner på hekken. Merker at den spruter litt når jeg kjører.

 

Motor ligger på akterspeilet og kan heves 4 bolter tilt. Kavitasjonsplaten ligger i flukt med bunnen av båten. Propellen kaviterer ikke overhodet selv med veldig brå svinger. 

 

Er det bare å heve den et hakk slik kavitasjonsplaten ligger over bunnen?

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Høres ut som om motoren er korrekt montert, men ett hakk opp eller ned på tilten kan utgjøre 2-3 knop. Forsøk forskjellige innstillinger der, og slå deg til ro med at det er så fort båten går....og jeg kan berolige deg med, at når det blåser frisk bris imot, og bølgene på 1 meter komme rullende imot - da skulle du ønske deg en sjødyktig snekke, og ikke må ligge i dorgefart mot sjøene for å unngå å slå i stykker alt ombord - det er virkeligheten for eiere av små,raske passbåter - i Atlanterhavet (Karmsundet, Nordsjøen)-

Link to post

Hei!

 

Motor skal da ikke sorute vann opp fra kavitasjonsplaten?

 

Tilt har ingen ting å si nesten. Allerede testet.

 

Er ikke for å få mer fart, men bli kvitt sprutingen som oppstår.

 

Testet båten i litt bølger sammen med en kamerat, tørre og fine var vi, men mest komfortabelt i halvplan.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Hei!

 

Motor skal da ikke sorute vann opp fra kavitasjonsplaten?

 

Tilt har ingen ting å si nesten. Allerede testet.

 

Er ikke for å få mer fart, men bli kvitt sprutingen som oppstår.

 

Testet båten i litt bølger sammen med en kamerat, tørre og fine var vi, men mest komfortabelt i halvplan.

Ok, hvis motoren "spruter" på flatt vann, så må den senkes. Det er helt klart.

Link to post

Hvis motoren spruter så må den iallefall ikke senkes (tenker ikke på propellsprut bakover da).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei!

 

Hehe, ikke ved tomgang/kosefart, kun med høy fart den begynner å sprute opp på sidene (45¤ på hver sin side-ish, noe sånt).

 

Da skal jeg få prøvd å hevet den et hull slik den er litt over bunnen, evt to. Må se hvordan høydeforskjellen blir. :)

 

Takker for svarene!

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

husker ikke hvordan festehullene er på de motorene, er det slisser øverst og 4 hull nede på braketten?  i så fall er det grei skuring å flytte opp et hull

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Sprut er jo normalt uansett, så lenge den ikke kommer inn i båten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...