Snusmumrikken Startet 20.August.2016 Del på Facebook Startet 20.August.2016 Hei! Har en Rana 16 Line med en 50HK mariner på hekken. Merker at den spruter litt når jeg kjører. Motor ligger på akterspeilet og kan heves 4 bolter tilt. Kavitasjonsplaten ligger i flukt med bunnen av båten. Propellen kaviterer ikke overhodet selv med veldig brå svinger. Er det bare å heve den et hakk slik kavitasjonsplaten ligger over bunnen? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
HerrPedersen Svart 20.August.2016 Del på Facebook Svart 20.August.2016 Høres ut som om motoren er korrekt montert, men ett hakk opp eller ned på tilten kan utgjøre 2-3 knop. Forsøk forskjellige innstillinger der, og slå deg til ro med at det er så fort båten går....og jeg kan berolige deg med, at når det blåser frisk bris imot, og bølgene på 1 meter komme rullende imot - da skulle du ønske deg en sjødyktig snekke, og ikke må ligge i dorgefart mot sjøene for å unngå å slå i stykker alt ombord - det er virkeligheten for eiere av små,raske passbåter - i Atlanterhavet (Karmsundet, Nordsjøen)- Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 20.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2016 Hei! Motor skal da ikke sorute vann opp fra kavitasjonsplaten? Tilt har ingen ting å si nesten. Allerede testet. Er ikke for å få mer fart, men bli kvitt sprutingen som oppstår. Testet båten i litt bølger sammen med en kamerat, tørre og fine var vi, men mest komfortabelt i halvplan. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
HerrPedersen Svart 20.August.2016 Del på Facebook Svart 20.August.2016 Hei! Motor skal da ikke sorute vann opp fra kavitasjonsplaten? Tilt har ingen ting å si nesten. Allerede testet. Er ikke for å få mer fart, men bli kvitt sprutingen som oppstår. Testet båten i litt bølger sammen med en kamerat, tørre og fine var vi, men mest komfortabelt i halvplan. Ok, hvis motoren "spruter" på flatt vann, så må den senkes. Det er helt klart. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.August.2016 Del på Facebook Svart 20.August.2016 Hvis motoren spruter så må den iallefall ikke senkes (tenker ikke på propellsprut bakover da). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 20.August.2016 Del på Facebook Svart 20.August.2016 ville prøvd å hevet 1-2 hull her ja. med v-bunn så kan kav.plata ofte være litt over bunnen uten at man mister grep Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 20.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2016 Hei! Hehe, ikke ved tomgang/kosefart, kun med høy fart den begynner å sprute opp på sidene (45¤ på hver sin side-ish, noe sånt). Da skal jeg få prøvd å hevet den et hull slik den er litt over bunnen, evt to. Må se hvordan høydeforskjellen blir. :) Takker for svarene! Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 20.August.2016 Del på Facebook Svart 20.August.2016 (redigert) husker ikke hvordan festehullene er på de motorene, er det slisser øverst og 4 hull nede på braketten? i så fall er det grei skuring å flytte opp et hull Redigert 20.August.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 20.August.2016 Del på Facebook Svart 20.August.2016 Sprut er jo normalt uansett, så lenge den ikke kommer inn i båten. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
HerrPedersen Svart 20.August.2016 Del på Facebook Svart 20.August.2016 Jeg antok at "sprut" betydde at propellen pisket luft - tydeligvis ikke. Ønsker man ikke sprut i det hele tatt, er det bare å la være å starte. Det er veldig effektivt. Sparer masse penger på bensin også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.